خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود:

گویا جریانی می‌خواهد با دست خودمان در داخل، کشور را زمین‌گیر کند

سخنگوی کمیسیون اصل 90 گفت: اگر کشور را با الگوهای آمریکایی می‌خواهید اداره کنید از آمریکایی‌ها یاد بگیرید که حداقل کالای استراتژیک را در کشور خودمان تولید کنید و نمی‌شود که ما همه چیزمان را به غرب واگذار کنیم و تولید را در این کشور زمین‌گیر کنیم.

گویا جریانی می‌خواهد با دست خودمان در داخل، کشور را زمین‌گیر کند
کد خبر: 431705
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۹ ۱۲:۴۵:۵۲

اعتمادآنلاین| علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود گفت: چگونه افرادی همچون سعید حجاریان و فرزندش محسن در اسفند 92 یعنی چند ماه پس از پیروزی حسن روحانی اقدام به ثبت شرکتی کرده و تحت لوای شرکت خانوادگی چندین محموله محصولات زراعی اعم از گندم به کشور وارد کردند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 19 شهریورماه) در جلسه علنی و در طرح سؤال ملی خود از کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی درباره قیمت تضمینی خرید گندم و واردات گندم توسط سعید حجاریان، اظهار داشت: در اصول سوم و 43 قانون اساسی بر لزوم خودکفایی در کشاورزی اشاره شده و تاکید شده که باید با افزایش محصولات کشاورزی، دامی و صنعتی نیازهای کشور تامین شود که این کار می‌تواند کشور را از واردات بی‌نیاز کرد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری بر لزوم خودکفایی در محصولات کشاورزی به ویژه محصول استراتژیک گندم افزود: این موضوع بسیار مهم است و مقام معظم رهبر بر آن تاکید کردند که باید دستگاه کشاورزی کشور توجه لازم را به آن داشته باشد چراکه کشاورزی یک از اساسی‌ترین محورهای توسعه‌ای و پایه‌ای در کشورمان است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) کشاورزی و مجلس را در راس امور اشاره کردند و جالب است بدانید که قبل از مجلس، کشاورزی را در راس امور دانستند لذا مجلس باید از کشاورزی و تولیدگران آن حمایت کند.

خضریان گفت:‌ در کشورهای توسعه‌یافته و سیاسی که میل به استقلال دارند، تلاش می‌کند از نظر منابع غذایی و کشاورزی اهمیت ویژه‌ای به این موضوع دهند.

وی افزود: محصولاتی با درجه اهمیت بالاتر از اهمیت بیشتری برخوردارند؛ گندم از محصولات اساسی کشاورزی ماست.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت:‌ کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، هند، چین، پاکستان، استرالیا، اوکراین، و دیگر کشورها برای تولید و صادرات گندم برنامه‌های راهبردی و منحصربه‌فردی دارند؛ آقایان غربگرا اگر کشور را با الگوهای آمریکایی می‌خواهید اداره کنید حداقل در اینجا از آمریکایی‌ها یاد بگیرید که حداقل کالای استراتژیک را در کشور خودمان تولید کنید و نمی‌شود که ما همه چیزمان را به غرب واگذار کنیم و تولید را در این کشور زمین‌گیر کنیم و کشاورزمان در این کشور مظلومانه در حال مشاهده این صحنه ناجوانمردانه باشد.

خضریان گفت: آقای وزیر جهاد کشاورزی، مقام معظم رهبری با چنین دیدگاهی رویکرد آینده‌نگرانه را در پیش گرفتند و توصیه‌های مؤکد با ابلاغ سیاست کلی به ویژه از دهه 80 به این ور خودکفایی را در دستور کار قرار دادند تا اینکه در سال 83 این هدف محقق شد ولیکن استمرار پیدا نکرد.

وی افزود: ‌دلیل عدم استمرار آن مشخص نیست؛ در طول 2 سال گذشته وزرای جهاد کشاورزی و مسئولین دولتی در عالی‌ترین سطح بعضا به دروغ اعلام می‌کنند که ما در گندم خودکفا هستیم.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: حذف ردیف خودکفایی گندم آسیب‌های زیادی به کشور زده است و چرا حتی آقای خاوازی مبنی بر اعلام این خبر خلاف که ما خودکفا شده‌ایم زمینه آن را فراهم کردند؛ این وضعیت ورشکستگی کشور را دچار بحران‌ها خواهد کرد.

خضریان گفت: یکی از اتفاقات تلخ در کشورمان شرایطی است که برخلاف ماده 6 و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که تامین امنیت غذایی از طریق افزایش کمی و کیفی تولیدات محصولات اساسی است و یک از اولویت‌های مهم جمهوری اسلامی برای مقاوم‌سازی ردیف اعتباری طرح خودکفایی گندم است. در حالی که این ردیف در سال 94 حذف شده است.

وی خاطرنشان کرد: این پدیده در سابقه کشاورزی در 4 دهه کشاورزی کشور بی‌سابقه است؛ گویا جریانی می‌خواهد با دست خودمان در داخل، کشور را زمین‌گیر کند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس افزود:‌ حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال 94 حذف مهمترین ابزار برای تحقق اهداف سیاست‌های کلی کشاورزی، اقتصاد مقاومتی و قوانین برنامه ششم توسعه و احکام دائمی آن است؛ این مسئله شائبه کمک به واردکنندگان خاصی که در متن سؤال مطرح شده است را تقویت می‌کند.

خضریان گفت: باید پرسید چگونه افرادی همچون سعید حجاریان و فرزندش محسن در اسفند سال 92 یعنی چند ماه پس از پیروزی حسن روحانی اقدام به ثبت شرکتی به نام راشا تندیس پارسیان در حوزه واردات کالاهای اساسی می‌کنند و تحت لوای یک شرکت خانوادگی چندین محموله محصولات زراعی اعم از گندم به کشور وارد کردند؛ حذف بودجه خودکفایی گندم توسط دولت و ادامه روند واردات گندم ضربه محکمی را به تولیدات این کالای استراتژیک وارد کرد و نهایتا به واردکنندگان کمک کرد.

وی افزود:‌ باید مشخص شود چه کسانی ارز را در این چند سال اخیر و قبل از آن ارز دولتی را در اختیار امثال حجاریان‌ها قرار داده‌اند تا آنها در کشور بدون تخصص در این حوزه واردکننده باشند و کشاورز نتواند حتی نرخ تولید را از فروش تضمینی به دست آورد و خرید تضمینی توسط دولت بدون فایده باشد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها