کد خبر: 431901
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۰ ۱۰:۵۷:۵۹
| |

وزیر امور خارجه آمریکا:

از روسیه انتظار می رود مسوولان حادثه مسمومیت ناوالنی را مجازات کند

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای به طیفی از موضوعات از جمله پیشنهاد نامزدی دونالد ترامپ برای جایزه صلح نوبل، کاهش سطح نیروها از عراق و افغانستان، مسمومیت ادعایی الکسی ناوالنی و عادی سازی برخی از کشورها با اسرائیل پرداخت.

از روسیه انتظار می رود مسوولان حادثه مسمومیت ناوالنی را مجازات کند
کد خبر: 431901
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۰ ۱۰:۵۷:۵۹

اعتمادآنلاین| مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در برنامه بن شاپیرو درباره اقدامات دولت ترامپ در خاورمیانه و پیشنهاد یک سیاستمدار نروژ راستگرا برای نامزدی رئیس جمهوری آمریکا برای دریافت جایزه صلح نوبل گفت: رئیس جمهوری آمریکا شرایطی را ایجاد کرد که این فرصت را به وجود آورد. ما با مدلی روبرو بودیم که می گفت شما باید مشکل میان اسرائیل و فلسطینیان را حل کنید تا بتوانید شاهد ثبات در خاورمیانه باشید.

رئیس جمهوری آمریکا این را وارد مسیر دیگری کرد. شما شاهد پیشرفت واقعی ما بودید و امروز مردم در سراسر خاورمیانه احساس امنیت بیشتری می کنند، آن هم نه فقط به خاطر کار ما عادی سازی روابط میان اماراتی ها و اسرائیلی ها بود، بلکه به دلیل ائتلافی که ما ایجاد کردیم تا با ایران مقابله کنیم.

پامپئو با اشاره به تمایل کوزوو و صربستان برای تغییر رویکردشان با اسرائیل گفت: فرصت هایی وجود دارد چون رئیس جمهوری آمریکا شرایطی را مهیا کرده است که کشورها بگویند خب دیگر بس است، لجبازی فلسطینی ها دیگر بس است. آنچه که شما درباره کوزوو و صربستان شاهد بودید.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در رابطه با تصمیم دولتش برای کاهش سطح نیروها در عراق و افغانستان گفت: در رابطه با عراق باید بگویم که نیروهایمان آنجا برای مبارزه با داعش هستند و وقتی این دولت بر سر کار آمد، تصاویری از سوزاندن مردم در قفس های آتش و بریدن سر در سراسر عراق و سوریه وجود داشت.

رئیس جمهوری آمریکا یک استراتژی ایجاد کرد. ما خلافت داعش را نابود کرده ایم. ما رهبر آن ابوبکر البغدادی را گرفتیم. ما همچنین در بخش های غربی و بخش های سنی نشین عراق برای کاهش تهدید تروریسم کار کردیم.

او افزود: پس این تعدیل نیروها بیانگر افزایش امنیت در آنجا و کاهش خطر داعش است اما اذعان داریم که هنوز کارهایی باقی مانده است. هنوز افراطی ها و تروریست هایی هستند. ما به حفظ قابلیت ها ادامه خواهیم داد تا بتوانیم به مبارزه علیه ترور در عراق و افغانستان که دارد 20 ساله می شود، ادامه دهیم. 11 سپتامبر یادآور خطری است که از جانب افغانستان ما را تهدید کرد. امروز در نتیجه کار این دولت، کمتر از چند صد القاعده ای درون افغانستان مانده اند و بنابر این ما حجم نیروهایمان را متعادل می کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین درباره اقدامات دولت ترامپ برای مقابله با قدرت اقتصادی چین گفت: بعد از آنکه ویروس چین جان هزاران تن را گرفت و چندین تریلیون دلار ثروت را در سراسر جهان نابود کرد، شاهد بودیم که کسب و کارها تصمیماتی می گیرند که ناشی از درک آنها از خطر سیاسی یک رژیم کمونیست بود؛ رژیمی که نمی تواند حقیقت را درباره یک ویروس بگوید و در همین رابطه دست به تصمیماتی می زند که هزینه دارد و مردم داخل چین را در معرض خطر قرار می دهد. ما شاهد بوده ایم که شرکت های آمریکایی تصمیمات متفاوت واقعی اتخاذ می کنند و بخشی از آن از درک شرکت ها نسبت به خطرناک بودن فعالیت داخل چین نشات می گیرد.

پمپئو افزود: برنامه ما این است که اطمینان حاصل کنیم که امنیت و ایمنی مردم آمریکا حفظ می شود. شما اقدامات ما درخصوص هوآوی و تیک تاک را دیده اید. این ها نمونه هایی از اقدامات حزب کمونیست چین برای دریافت دیتا از آمریکایی ها و بعد گذاشتن آن در اختیار سازمان های امنیت ملی چین است. ما اجازه نمی دهیم چنین اتفاقی رخ دهد. بنابراین شما باز هم شاهد اقدامات دیگر ما برای جلوگیری از قدرت گرفتن آنها که هدفش نه تنها به خطر انداختن آمریکایی ها بلکه مردم دیگری است که به آزادی، دموکراسی و حاکمیت قانون باور دارند، خواهید بود.

وزیر خارجه آمریکا در بحث مداخلات خارجی ادعایی در انتخابات سوم نوامبر هم گفت: گام اول این است که از تقلب، تقلب انتخاباتی از سوی کسانی که مایلند تا ضرر واقعی ایجاد کنند، حال روسیه باشد یا چین یا ایران، جلوگیری به عمل آید. دوم اینکه کارهایی انجام می شود که خطر این تلاش ها را کم کنیم؛ اقداماتی که این دولت های خارجی اتخاذ می کنند. بدین ترتیب نه تنها اطمینان حاصل می کنیم که این مداخله خنثی شده است بلکه ظرفیت نفوذ بر رای دهندگان و نتیجه انتخابات هم از بین می رود.

مایک پمپئو همچنین در رابطه با گزارش هایی از مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد دیرینه دولت روسیه و موضع آمریکا گفت: ما همانند اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای اروپایی به وضوح تاکید کرده ایم که از روسیه انتظار می رود مسوولان این حادثه را مجازات کند. ما نهایت تلاشمان را می کنیم تا به این نتیجه برسیم که چه کسی مسوول بوده است. فکر میکنم مردم سراسر جهان این نوع تحرکات را آن طور که هست می بینند. زمانی که مشاهده می کنند که یک مخالف مسموم شده و بعد متوجه شوند که این امکان هست که کار مقام های ارشد روسیه باشد، فکر می کنم این برای مردم روسیه خوب نباشد. فکر میکنم مردم این را می بینند و فکر می کنند این راهی نیست که کشورها بخواهند قدرت شوند و در عرصه سیاسی فعال باشند. به جای این، آنها باید آزادی و دموکراسی را ارتقا دهند. فکر میکنم چنین چیزهایی علامت سیاهی روی کشورها می گذارد. گمان می کنم این با 10 یا 15 یا 20 سال پیش متفاوت باشد. فکر میکنم که جهان بالغ شده است و درک می کند که کشورهای عادی این گونه رفتار نمی کنند و این برای روس ها پر هزینه خواهد بود. نمی خواهم پیش از رئیس جمهوری آمریکا بگویم که دولت ایالات متحده در واکنش به آن چه می کند. این مساله ای است که باید آن را بررسی و ارزیابی کنیم و اطمینان حاصل کنیم که سهم خودمان را برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقی انجام می دهیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها