کد خبر: 431993
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۲ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چطور بر اضطراب خود طی دوران تحصیل در دانشگاه غلبه کنیم؟

جوانانی که به دانشگاه می‌روند اغلب دچار نگرانی و اضطراب برای انجام پروژه‌های کلاسی یا موفقیت در امتحانات هستند. انجام فعالیت‌هایی چون معاشرت با دوستان، خوردن غذای مناسب، خواب کافی و انجام ورزش‌هایی که برای تمرکز مفید است می‌تواند به غلبه بر اضطراب کمک کند.

چطور بر اضطراب خود طی دوران تحصیل در دانشگاه غلبه کنیم؟
کد خبر: 431993
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- طبق شاخص زندگی دانشجویی نت‌وست (Natwest) که آمار آن اخیراً منتشر شده، 64 درصد از دانشجویان دانشگاه به میزان استرس تحصیل در دانشگاه از 10 نمره 7 یا بالاتر داده‌اند. مطالعات دیگر تخمین زده‌اند که حداکثر 82 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های انگلستان از استرس و اضطراب رنج می‌برند و تعداد دانشجویانی که به دلیل مشکلات روانی از دانشگاه خارج می‌شوند رو به افزایش است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از The Conversation، اتحادیه ملی دانشجویان اظهار داشته که سه منبع اصلی استرس در میان دانشجویان مهلت پایان پروژه، امتحانات و هماهنگی درس و دیگر تعهدات‌شان بوده است. همچنین برخی از جوانان با رفتن به دانشگاه برای اولین بار از خانواده خود دور می‌شوند و مشکلاتی چون خواب کم، عادت‌های غذایی نامناسب و دغدغه‌های مالی را تجربه می‌کنند.

واضح است که اکثر دانشجویان دانشگاه سطح بالایی از استرس را در دوره تحصیل خود احساس می‌کنند؛ اما چند روش ساده کاهش استرس و تغییر سبک زندگی می‌تواند این مشکل را تا حدی برطرف کند. بنابراین اگر دانشجو هستید یا برای اولین بار می‌خواهید به دانشگاه ‌بروید، بهتر است نکات زیر را راجع به کنترل استرس بخوانید:

در مورد آن صحبت کنید یا بنویسید

نوشتن

یکی از مشکلات اساسی دانشجویان که منبع عمده استرس محسوب می‌شود این است که اگر خانواده یا دوستان در نزدیکی فرد دانشجو نباشند، برای اولین بار دوری از خانواده را تجربه می‌کنند. اگر احساس می‌کنید که استرس دارید، مهم‌ترین نکته این است که این احساسات را پنهان نکنید. در مورد آن با والدین، ​سایر اعضای خانواده، دوستان یا یکی از معلم‌هایتان صحبت کنید.

در صورتی که کسی در اطراف شما نباشد تا با او صحبت کنید، می‌توانید در مورد احساسات خود بنویسید. مطالعات نشان داده که نوشتن درباره احساسات می‌تواند برای کنترل استرس مفید باشد.

برنامه‌ریزی کنید

دانشگاه

یکی از منابع کلیدی استرس ناتوانی در کنترل یک موقعیت خاص است. فرجه‌های درسی و امتحانات قسمتی اجتناب‌ناپذیر از زندگی یک دانشجو است، اما با مدیریت عاقلانه وقت خود و رها نکردن پروژه‌ها تا آخرین لحظه می‌توانید این مهلت‌ها و فرجه‌ها را کنترل کنید.

ربکا شارپ (Rebecca Sharp)، روانشناس از دانشگاه بانگور، پیشنهاد می‌کند که تقسیم یک کار به اهداف کوچک‌تر و قابل اجرا روش خوبی برای سازماندهی وقت و انجام پروژه‌های دانشگاهی است. اختصاص دادن زمانی در برنامه خود برای استراحت و معاشرت نیز بسیار مهم است. معاشرت ممکن است به شما کمک کند شبکه‌ای از افراد را که می‌توانید برای کمک به آنها اعتماد کنید دور خود گرد آورید. تعیین روزهای خاصی برای معاشرت، استراحت و ورزش کلید کنترل استرس است.

مراقب سلامت خود باشید

غذا

دانشجویان اغلب رژیم غذایی نسبتاً ضعیفی دارند. ممکن است مدتی طول بکشد تا طی چند هفته اول زندگی در خارج از خانه بتوانید برای وعده‌های غذایی خود برنامه‌ریزی کنید؛ به همین دلیل امکان پیدایش عادت‌های بد غذایی وجود دارد. دانشجویان دانشگاه می‌گویند که کمتر از هشت ساعت در شب می‌خوابند؛ این مساله مشکل‌ساز است زیرا الگوی نامنظم خواب با عملکرد تحصیلی ضعیف در دانشگاه و کیفیت پایین خواب با افزایش استرس در ارتباط است.

همه اینها بدین معناست که مراقبت از خود، ورزش منظم، خواب کافی و تغذیه سالم مهم است. صبحانه متعادل، مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و استفاده محدود از میان‌وعده‌های شیرین و چرب می‌تواند عملکرد مغز شما را بهبود بخشد. این سبک زندگی به شما کمک می‌کند سطح استرس‌تان کنترل شود و تمرکزتان را هنگام ارائه کنفرانس‌ها نیز بالا می‌برد.

آگاه باشید

یوگا

با «در لحظه زندگی کردن» توجه بیشتری به خود و دنیای اطراف‌تان نشان دهید. این روش یکی از راه‌های کاهش استرس شناخته می‌شود و به ما کمک می‌کند زودتر متوجه علائم استرس شویم. تحقیقات نشان داده آموزش ذهن‌آگاهی (mindfulness) می‌تواند میزان اضطراب و پریشانی دانشجویان را در دوره امتحان کاهش دهد.

حتی اگر در زمینه ذهن‌آگاهی (یا مدیتیشن) هیچ آموزش رسمی‌ای ندیده باشید، می‌توانید از تمرین‌های تکنیک‌های ذهن‌آگاهی و توجه به بدن و محیط اطراف بهره ببرید. تمرینات هوشیارانه تنفسی می‌توانند به آرامش و کاهش افکار منفی کمک کند. این تمرینات برای همه مناسب نیست، اما فعالیت‌هایی مانند یوگا به داشتن هوشیاری و آگاهی بیشتر از تنفس کمک می‌کند.

آیا اساساً استرس بد است؟

لازم به یادآوری است که احساساتی که هنگام استرس متحمل می‌شویم به دلیل واکنش‌های هورمونی‌ای است که از طریق مبارزه یا فرار برای زنده ماندن از دست یک شکارچی به وجود آمده و این احساسات تکامل یافته‌اند. می‌توان زندگی دانشگاهی را به مثابه یک حیوان درنده تصور کرد. واکنش‌های استرسی به ما کمک می‌کند تا از پس دوره‌های دشوار مانند امتحانات و انجام پروژه‌ها برآییم و آنها را مدیریت کنیم. بنابراین کمی استرس خوب و حتی مفید است؛ اما اگر سطح استرس مکرر و بالایی را تجربه می‌کنید، باید برای اصلاح آن کاری انجام دهید و با یک روانشناس مشورت کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها