کد خبر: 432028
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۱ ۰۶:۱۷:۰۰
| |

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه:

وزارت خارجه درباره هواپیمای اوکراینی نه شکایتی از کانادا دریافت کرده و نه خواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که این وزارتخانه نه شکایتی از کانادا در رابطه با هواپیمای اوکراینی دریافت کرده و نه دریافت خواهد کرد.

وزارت خارجه درباره هواپیمای اوکراینی نه شکایتی از کانادا دریافت کرده و نه خواهد کرد
کد خبر: 432028
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۱ ۰۶:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب در واکنش به برخی گزارش‌های منتشر شده مبنی بر تسلیم شکایتی از کانادا به وزارت خارجه ایران در خصوص هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: در اخبار رسانه‌ای از موضوع اطلاع پیدا کردیم. بدیهی است وزارت امور خارجه نه چنین چیزی دریافت کرده و نه دریافت خواهد کرد.

وی افزود: فارغ از اینکه آیا این گزارش‌ منتشره درست است و یا خیر، هر فرد آگاهی به مقدمات حقوق بین‌الملل می‌داند که دادگاه کانادایی هیچ صلاحیتی در مورد اتفاقی که خارج از حوزه قضایی آن رخ داده، ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این پرونده در دو مسیر مذاکرات با دولت اوکراین و رسیدگی قضایی در داخل ایران به صورت همزمان با دقت و جدیت در حال پیگیری است.

خطیب زاده افزود: در ارتباط با دولت اوکراین، این موضوع در چارچوب معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی پذیرفته‌ شده از سوی ایران، مذاکره شده و به زودی هیاتی از اوکراین برای ادامه این مذاکرات به ایران خواهد آمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: در داخل ایران نیز این پرونده توسط محکمه ذیصلاح در حال رسیدگی است و بدیهی است هر شخصی، اعم از حقیقی و حقوقی، شکایتی دارد می‌تواند به آن مراجعه کند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پایان تاکید کرد:دولت کانادا اگر واقعا قصد دارد به خانواده های داغدار این حادثه کمک کند باید از این نمایش‌ها با اغراض خاص سیاسی دست بردارد.

هواپیمای بوئینگ 737 خطوط هوایی اوکراین که 18 دی ماه سال گذشته (1398) از تهران عازم کی‌یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک قرار گرفت و 176 سرنشین آن که اکثریت آنها ایرانی بودند و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان، جان باختند.

پس از بازخوانی جعبه های سیاه هواپیمای مذکور در فرانسه، در همین خصوص ایران یک‌ دور مذاکره با اوکراین در کی یف به سرپرستی محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه صورت داد و در این نشست توافق شد که دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی نیمه دوم مهر ماه در تهران برگزار شود.

منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران پیش از این در اظهاراتی با بیان اینکه موضوع غرامت سقوط هواپیمای اوکراینی در دور دوم مذاکرات در تهران بحث خواهد شد، گفت: ایران 18 تا 21 اکتبر (27 تا 30 مهر) را برای دور بعدی مذاکرات به طرف اوکراینی پیشنهاد داده و منتظر پاسخ کی‌یف است.

در همین خصوص نیز رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرد که ‌27 مهرماه نشست بعدی ایران و اوکراین بابت حادثه بوئینگ اوکراینی با حضور دیگر کشورهای ذیربط برگزار می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها