کد خبر: 432156
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۱ ۱۶:۲۳:۰۵
| |

امانوئل ماکرون:

خواستار گفت‌وگوی مسئولانه با ترکیه هستیم

رئیس جمهور فرانسه پس از دیدار با سران کشورهای اروپایی حاشیه دریای مدیترانه، خواستار گفت‌وگوی مسئولانه و با حسن نیت با ترکیه شد.

خواستار گفت‌وگوی مسئولانه با ترکیه هستیم
کد خبر: 432156
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۱ ۱۶:۲۳:۰۵

اعتمادآنلاین| «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه پس از شرکت در نشست سران کشورهای اروپایی حاشیه دریای مدیترانه (Med7)، خواستار گفت‌وگوی مسئولانه با مقامات ترکیه شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ماکرون در پیامی توئیتری نوشت: «می‌خواهیم با ترکیه به گفت‌وگوی مسئولانه، بی ریا و با حسن نیت ادامه دهیم».

رئیس‌جمهور فرانسه افزود، «اطمینان از حفظ حق حاکمیت اروپایی» در مدیترانه، برای ثبات، امنیت این منطقه ضرورت دارد.

ماکرون روز گذشته و پیش از شرکت در نشست med7 گفته بود: «امیدواریم مباحثات امروز، راهکاری برای بحران با ترکیه حاصل کند... اجتناب از درگیری با ترکیه به معنای انفعال نیست و آنکارا نیز باید تمایلات خود را شفاف‌سازی کند».

طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.

یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

اظهارات ماکرون در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر در گفت‌وگو با رئیس شورای اروپا ضمن درخواست برای موضع بی‌طرفانه درخصوص تنش‌های شرق دریای مدیترانه، گفت اظهارات تحریک‌آمیز در این باره، کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز با بیان اینکه یونان هیچ تمایلی به مذاکره برای حل تنش‌ها در شرق مدیترانه ندارد، گفت آتن به اشتباه گمان می‌دارد که جامعه جهانی از سیاست‌هایش حمایت می‌کند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها