قاسم محبعلی:

ایران در سطوح عالی با عربستان، به توافق جامع برسد

تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه با اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر کشورهای منطقه علیه ایران بر ضرورت تنش‌زدایی با کشورهای عربی و اتخاذ یک سیاست چندوجهی تاکید کرد.

ایران در سطوح عالی با عربستان، به توافق جامع برسد
کد خبر: 432335
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۲ ۱۴:۱۰:۰۲

اعتمادآنلاین| برخی از کشورهای عرب منطقه در روزهای اخیر و در اشکال مختلف و به تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران موضع‌گیری کردند و در این میان بحرین نیز پس از امارات به سمت توافق با اسرائیل قدم برداشت.

آمریکا پس از شکست در شورای امنیت به دنبال احیای فضای ایران‌هراسی است

«قاسم محبعلی» تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه، درباره اظهار نظرهای اخیر سران برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه ایران، اظهار داشت: به دلیل اینکه مسئله لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در میان است و آمریکا سعی دارد که مکانیزم ماشه را فعال کند اما تاکنون به دلیل مخالفت کشورهای اروپایی و اعضای شورای امنیت توفیقی نداشته است، آمریکا تلاش می‌کند با کمک کشورهای عربی همسایه ایران فضای ایران‌هراسی ایجاد کند، تا در این فضا این موضوع را القا کند که ایران تهدیدی برای کشورهای جنوب خلیج فارس محسوب می‌شود و اگر تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته شود، ایران به سلاح‌های پیشرفته مجهز می‌شود و این کشورها را مورد تهاجم میانی قرار خواهد داد.

وی افزود: از سویی در ایران برخی افراد، نهاد‌ها و رسانه‌ها به این جو دامن می‌زنند و کشورهای کوچک‌تر مثل امارات، بحرین یا کویت و حتی عربستان را به حملات موشکی و نظامی تهدید می‌کنند. این باعث می‌شود که مخالفان ایران این موضوع را به یک جو بزرگ تبدیل کنند تا به افکار عمومی دنیا و کشورهای دیگر این احساس القا شود که باید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه پیدا کند؛ اکنون هدف این کار این است که دولت ترامپ و وزیر امور خارجه آمریکا برای جبران شکست‌های خود به چنین فضایی نیاز دارند. این بحث از مدت‌ها قبل شروع شده و اکنون اوج پیدا کرده است با این عنوان که ایران تهدیدی برای کشورهای عرب است و اسرائیل دیگر تهدیدی برای این کشورها محسوب نمی‌شود.

ایران نیازمند یک سیاست چندوجهی است

تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه درباره اینکه ایران چگونه می‌تواند هژمونی منطقه‌ای خودش را حفظ و فضای پیش‌رو را مدیریت کند با بیان اینکه ایران نیازمند یک سیاست چندوجهی است، گفت: با توجه به اینکه سیاست‌های خاورمیانه، سیاست‌های بین‌المللی هستند، به سیاست چند وجهی احتیاج داریم که در چارچوب آن با شورای همکاری خلیج فارس سیاست اطمینان بخشی را دنبال کنیم مبنی بر این که ایران تهدیدی برای آنها نیست. همچنین رسانه‌ها و گروه‌هایی که در داخل هستند و به این فضا دامن می‌زنند را مجاب کنیم که در زمین دشمن بازی نکرده و رهبران امارات را تهدید به حمله نظامی نکنند.

ایران باید با کشورهای اروپایی وارد دیالوگ رفع سوءتفاهم‌ها شود

وی تصریح کرد: از سوی دیگر هم باید به متحدان ایران این پیام را بدهیم که تهدیدها به نفع آنها و به نفع ایران نیست؛ چراکه نتانیاهو، اسرائیل و آمریکا از آن بهره‌برداری می‌کنند؛ ایران برای پیش افتادن از کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا همزمان باید با کشورهای اروپایی وارد دیالوگ دوجانبه برای بهبود روابط و رفع سوءتفاهم‌ها شود، از سویی نیز سیاست تخاصم‌زدایی را با کشورهایی که شاید خواسته باشند از این شرایط علیه ایران استفاده کنند، در پیش بگیرد.

فضای داخلی کشور باید به یک اجماع ملی تبدیل شود

فضای چندگانگی که اکنون در سیاست خارجه ایران باید به پایان برسد

این تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه همزمان باید فضای داخلی کشور تبدیل به یک اجماع ملی در حمایت از ایران شود، اضافه کرد: این فضای چندگانگی که اکنون در سیاست خارجه و سیاست خاورمیانه‌ای ایران وجود دارد به پایان برسد، چراکه سیاست خارجی موفق خواهد بود که اجماع ملی داشته باشد و اجماع ملی زمانی اتفاق می‌افتد که سیاست‌ها، منافع عموم مردم و شهروندان کشور را شامل شود اما اکنون مردم بیشتر نگران سلامت و معیشت‌شان هستند.

وی یادآور شد: سیاست‌هایی که این مسائل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود نرخ ارز، تورم و مهاجرت افزایش پیدا کند، بر خلاف منافع ملی است و در عین حال در مقابل طرف‌های خارجی که علاقه‌مند هستند ایران را تحت فشار قرار دهند و از این فضای ناهمگن استفاده و بهره‌برداری کنند با یک سیاست چندجانبه که تمام مسائل را در بر بگیرد و نقطه ضعف‌های ایران را ترمیم کند، می‌توانیم جایگاه خود را ارتقا ببخشیم.

ایران و عربستان سعودی باید در سطوح عالی و به صورت دوجانبه صحبت کنند

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره جایگاه عربستان سعودی در حل مناقشات ایران با کشورهای عربی اظهار داشت: این موضوع نیز ذیل آن سیاست چندوجهی تعریف می‌شود؛ عربستان سعودی نقش بسیار مهمی دارد اما تنها نمی‌توان با عربستان سعودی به صورت یک طرفه صحبت کرد چراکه ممکن است خیلی موفقیت‌آمیز نباشد. ایران و عربستان سعودی باید در سطوح عالی و نه در سطوح پایین به صورت دوجانبه راجع به موضوعات فی مابین صحبت کنند. دو کشور نقاط قابل حل را بررسی و همچنین نقاط مشترک از جمله موضوع خلیج فارس و دیگر مسائل را به گونه‌ای تعریف کنند که کسانی که منافع دو کشور را تضعیف می‌کنند از آن سو استفاده نکنند.

وی اظهار داشت: یمن، عراق، سوریه، لبنان و کشورهای کوچک‌تر خلیج فارس مثل بحرین و امارات از جمله مسائل مشترکی هستند که دو کشور باید به این نتیجه برسند که منافع و امنیت دو کشور، در این کشورها حفظ شود و هیچ طرفی سعی نکند از طریق این کشورها برای دیگری تهدید باشد. ما با عربستان و کشورهای عرب، همسایه هستیم و باید به یک توافق جامع برسیم و این توافق جامع باعث شود که امنیت در خلیج فارس حاکم شود، و همچنین در سایه آن مردم منطقه احساس آرامش کنند و توسعه سیاسی و اقتصادی در منطقه اتفاق بیفتد، اما در غیر این صورت و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند باعث گسترش فقر و فلاکت و نا امنی در خاورمیانه می‌شود و امنیت ملی ایران را نیز به خطر میاندازد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها