کد خبر: 432438
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۰۸:۲۳:۱۹
| |

قبرس ترکیه را به شکایت در دیوان دادگستری بین‌المللی تهدید کرد

رئیس‌جمهور قبرس با تهدید تلویحی ترکیه به شکایت از این کشور در دیوان دادگستری بین‌المللی، از آمریکا خواست با فعالیت‌های ترکیه شرق مدیترانه مقابله کند.

قبرس ترکیه را به شکایت در دیوان دادگستری بین‌المللی تهدید کرد
کد خبر: 432438
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۰۸:۲۳:۱۹

اعتمادآنلاین| نیکاس آناستاسیادس رئیس‌جمهور قبرس شامگاه شنبه از دولت واشنگتن خواست تا مانع اقدامات ترکیه درخصوص مرزهای زمینی و همچنین حوزه شرق مدیترانه شود.

آناستاسیادس در دیدار با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ضمن قدردانی از محکومیت حفاری‌های ترکیه در شرق دریای مدیترانه، گفت: «آمادگی خود برای تحدید حدود دریایی خود در شمال و غرب قبرس با ترکیه را به پمپئو اعلام کردم، خواه از طریق مذاکرات دوجانبه باشد خواه با توسل به دیوان دادگستری بین‌المللی».

وی درباره گفت‌وگوهایش با وزیر خارجه آمریکا، در صفحه توئیتر خود نوشت: «از پمپئو خواستم موضع فعالی را اتخاذ کرده و هر اقدامی را برای متوقف کردن ترکیه از اجرای اقدامات یا نقشه‌ها غیرقانونی درخصوص منطقه وَرُشا، که خلاف قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است، انجام دهند».

رئیس‌جمهور قبرس همچنین از امضای تفاهمنامه‌ای بین کشورش با ایالات متحده برای افزایش همکاری‌های امنیتی درخصوص مرزهای زمینی دریایی علیه ترکیه خبر داد.

پامپئو نیز در این دیدار، با ابراز نگرانی شدید از فعالیت‌های ترکیه در مدیترانه، گفت طرف‌های تنش در منطقه باید به روش دیپلماتیک برای حل اختلافات متوسل شوند.

طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.

یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها