وکیل پایه یک دادگستری:

مسئولان آموزش و پرورش نباید باعث نگرانی والدین می‌شدند

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: مسئولان آموزش و پرورش باید در فرصت گذشته درباره روش‌های جایگزین با کلاس‌‎های حضوری، کار موثری را به فرجام می‌رساندند و در پایان تعطیلات والدین را با نگرانی مواجه نمی‌ساختند؛ نکته پراهمیت در این مطلب آن است که اظهارات اخیر درباره حضور دانش‌آموزان در مدارس و یا غیبت از تحصیل، نگرانی در خانواده‌ها را چند برابر می‌سازد؛ زیرا بار مسئولیت را بر گردن آنان می‌افکند.

مسئولان آموزش و پرورش نباید باعث نگرانی والدین می‌شدند
کد خبر: 432458
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۰۹:۰۷:۴۹

اعتمادآنلاین| کامران آقایی، وکیل پایه یک دادگستری در خصوص بازگشایی مدارس اظهار کرد: آموزش روشمند و همگانی یکی از ارکان زندگی اجتماعی در جهان معاصر است و برابری شهروندان در برخورداری از آموزش، از محورهای عدالت در جامعه به شمار می‌رود، همچنان که نابرابری در ارائه آن، تبعیضی آشکار است و شکاف طبقاتی را می‌گستراند.

وی افزود: در اصل 30 قانون اساسی نیز بر آموزش همگانی و رایگان تاکید شده است، بنابراین یکی از وظایف بنیادین دولت‌، ارائه آموزش همگانی و رایگان و مطابق با استانداردهای جهانی به کلیه شهروندان است.

این حقوقدان ادامه داد: دولت مکلف است ابزار و روش‌های آموزش را برای کودکان فراهم کند، به گونه‌ای که آنان از تحصیل باز نمانند؛ البته وضعیت ناشی از کرونا در سال جاری موجب شده تا تصمیم‌های جدیدی اتخاذ شود اما از میانگین دیدگاه‌های مطرح شده از سوی کارشناسان مشخص می‌شود که بازگشایی مدارس تصمیم درستی برای سال آموزشی نبوده است.

آقایی بیان کرد: می‌دانیم که کشور ما دچار کمبود منابع مالی است و حتی به نسبت این کمبود منابع به آموزش و پرورش ایران سرانه کمتری اختصاص می‌یابد. این فقر مضاعف سبب می‌شود تا وزارت آموزش و پرورش توان نداشته باشد تا اموری همچون فاصله‌گذاری اجتماعی و تهیه اقلام بهداشتی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی کننده را به خوبی سامان دهد که دانش‌آموزان را در برابر همه‌گیری ویروس تا اندازه‌ای ایمن می‌کند. به علاوه دانش آموزان که در سال‌های گوناگون رشد هستند، واکنش‌های مختلفی به محیط نشان می‌دهند و به ویژه کودکان کم سن و سال‌تر به راحتی معیارهای بهداشتی را فراموش می‌کنند. به این لحاظ علاوه بر اینکه توانایی ما برای رعایت استانداردهای ایمنی ناکافی است، از کودکان نیز نمی‌توان انتظاری در حد بزرگسالان داشت.

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: بنابراین مسئولان آموزش و پرورش باید در فرصت گذشته درباره روش‌های جایگزین با کلاس‌‎های حضوری، کار موثری را به فرجام می‌رساندند و در پایان تعطیلات والدین را با نگرانی مواجه نمی‌ساختند؛ نکته پراهمیت در این مطلب آن است که اظهارات اخیر درباره حضور دانش‌آموزان در مدارس و یا غیبت از تحصیل، نگرانی در خانواده‌ها را چند برابر می‌سازد؛ زیرا بار مسئولیت را بر گردن آنان می‌افکند.

وی بیان کرد:‌ درباره ستاد ملی کرونا متاسفانه ستاد مذکور گاه تحت تاثیر شرایط اجتماعی و سیاسی قرار می‌گیرد و از نظریه‌های کارشناسی عدول می‌کند، به نظر می‌رسد که اگرچه در مجموع برخی تصمیم‌های خوب در این ستاد اتخاذ شده است اما باید با قاطعیت بیشتری با بحران فعلی مبارزه شود تا افزون بر کاهش بیماری از گسترش آن جلوگیری شود.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: اگر مدارس اشخاص را مجبور به حضور کنند و در اثر آن دانش‌آموزان و یا کادر آموزشی دچار بیماری شوند، مقام دستوردهنده از نظر حقوقی مسئول قلمداد می‌شود و حتی این ایجاد مسئولیت رافع مسئولیت اشخاص دیگری نیست که این تصمیم نادرست را اجرا کرده‌اند، بنابراین اشخاص پیش گفته باید پاسخگو باشند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها