همراه را بخریم، بفروشیم و یا تنها نظاره‌گر باشیم؟

این روزها حال و روز بازار سرمایه چندان مساعد نیست و حدود یک ماهی است که شاخص کل در مسیر نزول قرار گرفته است و حدود 25 درصد اصلاح نموده است. در همین راستا، قیمت بسیاری از نمادها نیز کاهش یافته است و در نقاط جذابی برای خرید قرار گرفته‌اند.

همراه را بخریم، بفروشیم و یا تنها نظاره‌گر باشیم؟
کد خبر: 432599
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۱۵:۱۲:۱۹

اعتمادآنلاین| این روزها حال و روز بازار سرمایه چندان مساعد نیست و حدود یک ماهی است که شاخص کل در مسیر نزول قرار گرفته است و حدود 25 درصد اصلاح نموده است. در همین راستا، قیمت بسیاری از نمادها نیز کاهش یافته است و در نقاط جذابی برای خرید قرار گرفته‌اند.


از همین رو، می‌خواهیم وضعیت نماد همراه را مورد بررسی قرار دهیم و به این پرسش پاسخ دهیم که آیا باید اقدام به خرید این نماد کنیم یا نه؟ قبل از پاسخ به این پرسش می خواهیم در ابتدا معرفی از شرکت داشته باشیم.

معرفی شرکت

شرکت ارتباطات سیار ایران (سهامی عام) بر اساس بند 3 مصوبه شماره 76016/1901 مورخ 24 تیرماه 1382 شورای عالی ادرای با انتزاع فعالیت‌های شبکه ارتباطات سیار از شرکت مخابرات ایران و انتقال آن به شرکت مزبور که با تغییر نام مرکز سنجش از راه دور ایران به شرکت ارتباطات سیار شکل گرفته، تاسیس گردید و از تاریخ 1 آبان ماه 1383 براساس مصوبه شماره 4 مورخ 20 مهرماه 1383 مجمع عمومی صاحبان سهام فعالیت خود را آغاز نمود. در تاریخ 4 اسفندماه 1386 براساس مصوبه شماره 49 مورخ 4 آبان ماه 1383 مجمع عمومی صاحبان سهام، نام شرکت به شرکت ارتباطات سیار ایران تغییر یافت و مورخ 14 اسفندماه 1386 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید.

در حال حاضر شرکت از شرکت‌های فرعی شرکت مخابرات ایران (سهامی عام) می باشد. به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مورخ 24 آبان ماه 1389 گه در تاریخ 21 آذرماه 1389 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده، شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید. سپس بر اساس مصوبه جلسه مورخ 30 آبان ماه 1389 شرکت فرابورس ایران طی شماره ثبت 10812 از تاریخ 21 آذر ماه 1389 به عنوان نهمین شرکت در فهرست نرخ‌های شرکت فرابورس ایران (بازار اول) پذیرفته و از تاریخ 29 مرداد ماه 1392 نام شرکت از فرابورس به تابلوی اصلی بورس منتقل شد.

شرکت ارتباطات سیار ایران (MCI) تحت نام تجاری همراه اول، اولین و بزرگترین اپراتور شبکه تلفن همراه ایران با حدود 62 میلیون و 794 هزار و 728 سیم‌کارت فعال سهم حدودا 53 درصدی از بازار تلفن همراه کشور را در اختیار دارد. همچنین شرکت با دارا بودن میزان پوشش شبکه در 1252 شهر (تمامی شهرها)، بیش از 86.9 درصد از جمعیت روستایی و بیش از 82 هزار و 146 کیلومتر از راه‌های مواصلاتی کشور دارای بیشترین میزان پوشش در بین اپراتورهای تلفن همراه کشور می باشد.

ترکیب سهامداران عمده شرکت در تاریخ 29 اسفندماه به شرح زیر بوده است:

جدول سهامداران

سرمایه شرکت که در بدو تاسیس 200 میلیارد تومان بوده است طی چندین مرحله به یک هزار و 920 میلیارد تومان افزایش یافته است.

سهام همراه را بخریم یا نخریم؟ / تحلیل تکنیکال همراه چه می‌گوید؟

نمودار بورس

نماد پس از اصلاح نسبتا سنگین به ناحیه حمایتی 50 درصد فیبو واکنش مثبت داد که همچنین در کف کانال صعودی خود قرار دارد.

اندیکاتور مکدی پتانسیل واگرایی مثبت را دارد و اندیکاتور rsi در پایین‌ترین مقدار خود، گارد صعودی گرفته است.

نماد از لحاظ تکنیکالی با کمی صبوری پتانسیل رشد تا سقف کانال صعودی خود را در بلندمدت دارا می‌باشد.

تحلیل بنیادی همراه چه می‌گوید؟

نمودار بورس

مطابق اطلاعات به دست آمده از تارنمای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ضریب نفوذ دایری همراه اول بیشترین میزان را در کل استانها به خود اختصاص داده و کمترین میزان ضریب نفوذ دایری مربوط به رایتل می‌باشد. بدین ترتیب بیشترین تعداد سیم‌کارت فروخته شده مربوط به شرکت همراه اول می‌باشد که این نشان از ارائه خدمات مناسب، سرویس‌دهی خوب و اعتبار این شرکت در بین مردم دارد.

نمودار بورس

با مقایسه انجام شده درخصوص سهم بازار اپراتورها، همراه اول با 53 درصد بیشترین سهم بازار را داشته و سپس، شرکت ایرانسل با کسب 43 درصد رتبه دوم را کسب نموده و رایتل با 3 درصد در رده آخر قرار گرفته است. که این مهم نشان از اعتبار و گستردگی این شرکت است.

جدول بورسی

بررسی ترازنامه

در بررسی ترازنامه شرکت و در مقایسه با سال‌های مالی گذشته به نکات زیر باید توجه کرد:

موجودی نقد افزایش چشمگیری داشته است.


موجودی مواد و کالا افزایش یافته است.


جمع دارایی‌های جاری به علت پیش پرداخت‌ها تغییر زیادی نکرده است.


با توجه به افزایش دارایی‌های ثابت مشهود، جمع دارایی‌ها افزایش داشته.


افزایش بدهی‌های جاری و غیرجاری.


و سود انباشته خیلی خوب که باعث می‌شود جای نگرانی حس نشود.

جدول بورسی

صورت سود و زیان

فروش مناسب شرکت در سال مالی 98 را شاهد هستیم ولی در عوض به علت افزایش بهای تمام‌شده ارائه خدمات، تغییر چشمگیری در سود ناخالص مشاهده نمی شود. اما روند افزایشی سودآوری شرکت نشان مدیریت فروش صحیح و بهره‌برداری از زیرساخت‌ها می‌دهد.


به علت افزایش هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی و دیگر هزینه‌ها، سود عملیاتی و در کل سود خالص پس از کسر مالیات رشد قابل توجهی نداشته. نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که هزینه‌هایی که انجام‌شده برای بهره‌برداری و توسعه زیرساخت‌ها بوده و پیش‌بینی می‌شود شرکت سودآوری خوبی در سال‌های آینده داشته باشد.


با توجه به افزایش سرمایه و افزایش تعداد سهام، سود خالص هر سهم کمتر از سال مالی قبل است.

جدول بورسی

درآمد‌های عملیاتی

افزایش درآمد‌های عملیاتی بیشتر از طریق خدمات داده برای مشترکین اعتباری بوده است.

در کل، شرکت درآمد خیلی خوبی داشته و رشد کاملا مناسبی نسبت به سال‌های قبل داشته است.

جدول بورسی

سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی شرکت در سال‌های گذشته

با بررسی سایر درآمد‌ها و هزینه‌های عملیاتی به نکات زیر برمی‌خوریم:

کاهش چشمگیر سود حاصل از تسعیر ارز.

برابری درآمد حاصل از لینک پهنای باند استان با هزینه‌های آن.

عمده درآمد از سایر عملیات‌ها بوده است.

نتیجه‌گیری

با توجه به اصلاح مناسب، این نماد در کف کانال رشد می‌باشد و برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مناسب است.

همچنین با توجه به فروش خوب، عملیات‌های در حال تداوم و سوددهی شرکت، قابل ذکر است که این شرکت از لحاظ بنیادی دارای حمایت خوبی برای سرمایه‌گذاری می‌باشد.

منبع: نبض بورس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها