«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا | چرا تعداد مبتلایان به کووید-19 و مرگ‌ومیر ناشی از آن در راستای یکدیگر افزایش نمی‌یابد؟

آمارها نشان می‌دهد میزان ابتلا به ویروس کرونا بیشتر از میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن است. حال برای برخی از مردم این سوال پیش آمده که با وجود اینکه آمار ابتلا بسیار زیاد است، چرا آمار مرگ‌ومیر متناسب با آن زیاد نمی‌شود؟

ویروس کرونا | چرا تعداد مبتلایان به کووید-19 و مرگ‌ومیر ناشی از آن در راستای یکدیگر افزایش نمی‌یابد؟
کد خبر: 432603
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- این مساله یک معماست. بسیاری از مردم در 2 ماه گذشته فکر کردند با افزایش تعداد افرادی که آزمایش کرونایشان مثبت است، مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 نیز افزایش یافته است؛ اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است. شاید بپرسید چرا؟ با نگاهی به داده‌های آماری دولت انگلیس و ولز می‌توان سرنخ‌هایی درباره این موضوع ارائه داد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از The Conversation، دولت انگلستان سرانجام در اواخر تابستان سال 2020 موفق شد تعریفی ثابت از موارد مثبت مبتلا به ویروس کرونا به دست دهد. کسی که حداقل یک آزمایش کووید-19 مثبت داشته باشد مبتلا شناخته می‌شود (افرادی که نتیجه آزمایش‌شان بیش از یک بار مثبت بوده تنها یک بار شمرده می‌شوند).

اولین نموداری که در زیر می‌بینید موارد مبتلا را بر اساس روزهای اولیه‌ای که این موارد گزارش شده نشان می‌دهد و با خط آبی مشخص شده است. موارد ابتلا در پنجم آوریل به پنج هزار و 451 رسید، در 10 ژوئن به کمترین حد یعنی 101 رسید و اخیراً به سرعت رو به افزایش گذاشته است. جدیدترین گزارش‌ها از افزایش شمار مبتلایان به بیش از 2 هزار و 600 در روز خبر داده که این مساله ناراحت‌کننده است. خط قرمز آمار مرگ‌ومیر روزانه را نشان می‌دهد که میزان آن در هفته‌های متمادی بسیار کم بوده و همچنان تعداد آنها کاهش یافته است.

آمار

لازم است یادآوری شود که تعداد موارد گزارش‌شده به این دلیل که تعداد مبتلایان در حال افزایش است بیشتر نشده، اما در عوض آزمایش‌های بیشتری انجام می‌شود، به ویژه در مناطقی که میزان ابتلا به این بیماری بالاتر است.

سازمان آمار ملی انگلیس (ONS) در حال اجرای برنامه‌ای نظارتی است که برآورد کرده تا 25 آگوست تنها یک نفر از هر 2 هزار نفر در انگلیس به این بیماری مبتلا شده و در هر هفته از هر 27 هزار نفر فقط یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود (این نسبت تا چند ماه ثابت بوده است). نسبت مبتلایان به فوت‌شدگان در ولز حتی در هر 2 هزار و 200 نفر کمتر از یک مورد بود. سازمان آمار در حال حاضر حجم نمونه برنامه نظارت خود را به 400 هزار نفر در انگلیس و 150 هزار مورد آزمایش هر 2 هفته در ماه اکتبر افزایش داده است.

این احتمال وجود دارد که در بین تعداد افرادی که از ماه ژوئن آزمایش کرونایشان مثبت بوده، نسبت فزاینده‌ای افراد جوان و نسبت کمی افراد مسن هستند، به طوری که میزان ابتلا به این بیماری برای هر فرد مبتلا به طور چشمگیری کمتر شده است. در مارس و آوریل امسال جوانان 18 تا 34 ساله بیشترین میزان شیوع را در آزمایش آنتی‌بادی داشتند؛ بنابراین نباید تعجب کنیم که به رغم توصیه به ماندن در خانه، شیوع کرونا در بین جوانان بیشتر است. احتمال مرگ بر اثر کووید-19 اساساً به سن بستگی دارد. همان‌طور که در جدول زیر نشان داده شده میزان خطر مرگ برای جوانان کمتر است.

آمار

بر اساس این داده‌ها، در پایان ماه آگوست کسانی که بین 20 تا 24 سال داشتند از هر 100 هزار نفر یک نفر با مرگ ناشی از کووید-19 از دنیا می‌رفتند. این خطر برای افراد 30 تا 34 سال به یک در 50 هزار نفر و برای مردان در سن 65 سالگی و در زنان با سن 75 سالگی بیش از یک در هزار است.

روش دیگر برای توصیف آنچه در جدول نشان می‌دهد این است که مثلاً برای یک مادربزرگ در اوایل 90 سالگی 120 برابر بیشتر از دختر 52 ساله خود احتمال مرگ وجود دارد و همین دختر 259 برابر بیشتر از دختر 14 ساله خود احتمال دارد که بر اثر بیماری کرونا بمیرد. نرخ مرگ‌ومیر در حال حاضر برای همه سنین بسیار کم است زیرا مرگ‌ومیر روزانه بسیار کم شده است.

نگرانی‌ بابت انتقال این بیماری از جوانان به افراد مسن در حال افزایش است، اما اگر فرد جوانی به این بیماری مبتلا شده باشد، بعید به نظر می‌رسد که در آینده دوباره مبتلا شود. در این صورت احتمال انتقال بیماری به افراد مسن در آینده بسیار کاهش می‌یابد. این نیز دلیل دیگری است که تعداد مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا به اندازه آمار مبتلایان به آن نیست.

رسیدن به نرخ واقعی مرگ‌و‌میر

در نهایت با افزایش آمار کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، نسبت مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 کاهش می‌یابد. نمودار نهایی نشان می‌دهد که ما در حال حاضر چقدر از آن نقطه فاصله داریم، اما طی 2 ماه گذشته به وضوح به سمت آن حرکت کرده‌ایم. نمودار زیر نسبت مرگ در هر هزار مورد ثبت‌شده در روز را نشان می‌دهد.

آمار

می‌توانیم ببینیم که تعداد افرادی که بر اثر کرونا می‌میرند از 217 نفر در هر هزار آزمایش مثبت در کل انگلیس و ولز در 24 ژوئن کاهش پیدا کرده و در پایان ماه آگوست به چهار نفر رسیده و در چهار سپتامبر فقط 2 نفر در هر هزار نفر تست کرونای مثبت داشتند. این سقوط بسیار سریع و شتاب‌زده اتفاق افتاده است.

این سقوط نمی‌تواند با این سرعت برای مدت طولانی ادامه یابد و وقتی که این نسبت سرانجام ثابت شود، پایین‌تر از بیشینه نرخ واقعی مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری خواهد بود. ما هنوز از نرخ واقعی اطلاعی نداریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها