منتخبان اخیر مجلس تا نماینده شدن چه مسیری را باید طی کنند؟

روز گذشته پرونده انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم شورای اسلامی بسته شد، اما تا اینکه منتخبان 10 حوزه انتخابیه، نماینده مجلس محسوب شوند باید روند قانونی را طی کنند. 

منتخبان اخیر مجلس تا نماینده شدن چه مسیری را باید طی کنند؟
کد خبر: 432625
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۱۸:۰۴:۰۶

اعتمادآنلاین| روز گذشته پرونده انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم شورای اسلامی بسته شد، اما تا اینکه منتخبان 10 حوزه انتخابیه، نماینده مجلس محسوب شوند باید روند قانونی را طی کنند.

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شرایطی آغاز شد که از برخی حوزه‌های انتخابیه منتخبی به مجلس معرفی نشد، یا انتخابات در آن حوزه انتخابیه به مرحله دوم کشیده شد یا به دلیل فوت و رد اعتبارنامه باید مجدد درآن حوزه انتخابیه، انتخابات برگزار شود که طبق قانون، انتخابات این حوزه‌ها به صورت میان‌دوره‌ای و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری 1400 برگزار می‌شود.

در ماده 8 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان شده است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله ‏اول انتخابات، باید حداقل بیست‏ درصد (20%) از کل آرا را کسب کند و پیش‌بینی کرده است که اگر این حداقل رای کسب نشود، انتخابات در مرحله دوم انجام می‌شود و فردی منتخب مردم حوزه انتخابیه محسوب می‌شود که رای اکثریت نسبی را کسب کند. این شرط برای انتخابات میان‌دوره‌ای نیز لحاظ شده است.

از این رو باید در 10 حوزه انتخابیه «لنجان»، «سمیرم»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره»، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون»، «زنجان و طارم»، «بیجار»، «کرمانشاه»، «اسلام‌آباد غرب و دالاهو» و «کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان» انتخابات مرحله دوم برگزار می شد که باید وزارت کشور 29 فروردین ماه سال جاری نسبت به برگزاری این انتخابات اقدام می‌کرد اما به دلیل شیوع بیماری کرونا، این انتخابات 21 شهریورماه برگزار و نتایج آن روز گذشته اعلام شد.

اکنون که منتخبان این 10 حوزه انتخابیه مشخص شده است، باید روند قانونی را طی کنند تا به صورت رسمی نماینده مجلس محسوب شوند و بتوانند در قوه مقننه نسبت به قانونگذاری و نظارت اقدام کنند.

در گام نخست طبق قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی باید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان تایید شود سپس وزارت ‌کشور موظف است اعتبارنامه کلیه منتخبان را صادر و به مجلس شورای اسلامی ارسال کند. در قانون پیش‌بینی شده است در صورتی که پس از تایید صحت انتخابات و قبل تصویب اعتبارنامه در مجلس یکی از منتخبان انصراف دهد، باید به تصویب مجلس برسد.

پس از تایید انتخابات، منتخبان با حضور در صحن علنی مراسم سوگند را که سایر نمایندگان در روز افتتاحیه مجلس بجا آورده‌اند را انجام می‌دهند و سپس بررسی اعتبارنامه منتخبان در شعب‌هایی که در گذشته تشکیل شده است، کلید می‌خورد. با بررسی اعتبارنامه و تصویب آن در صحن علنی که توسط رئیس مجلس اعلام می شود، فرد منتخب نماینده مجلس محسوب می شود و می‌تواند برای عضویت در یکی از کمیسیون‌های تخصصی اقدام کند.

باید یادآور شد که انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 برگزار می‌شود تا تکلیف 5 کرسی دیگر مجلس مشخص شود. تا این لحظه کرسی نمایندگان مردم تهران (به دلیل فون نماینده)، گچساران (به دلیل رد اعتبارنامه از سوی مجلس)، آستانه اشرفیه (به دلیل فوت نماینده)، تفرش (به دلیل رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان) و بهار و کبودر آهنگ (به دلیل فوت نماینده) خالی مانده است.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها