کاهش نزدیک به نیمی از وسعت آتش‌سوزی‌های مناطق چهارگانه پایتخت

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه موارد آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه تحت مدیریت اداره حفاظت محیط زیست استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است از کاهش 47 درصدی  وسعت آتش‌سوزی عرصه‌های این مناطق نسبت به سال گذشته خبر داد.

کاهش  نزدیک به نیمی از وسعت آتش‌سوزی‌های مناطق چهارگانه پایتخت
کد خبر: 432665
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۴ ۰۸:۳۶:۴۸

اعتمادآنلاین| فرهاد زندی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه موارد آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه تحت مدیریت اداره حفاظت محیط زیست استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است از کاهش 47 درصدی وسعت آتش‌سوزی عرصه‌های این مناطق نسبت به سال گذشته خبر داد. اظهار کرد: با توجه به تجهیرات اطفای حریق تهیه شده و برنامه‌ریزی‌ها و آموزش‌هایی که در سال جاری صورت گرفت در شش ماهه نخست سال جاری تاکنون 79 مورد حریق و عملیات اطفای حریق در مناطق چهارگانه استان تهران انجام شد.

وی ادامه داد : از 79 فقره حریق 72 فقره آن در پارک ملی خجیر و سرخه حصار، یک فقره در منطقه شکار ممنوع لار، سه فقره در منطقه حفاظت شده لواسان، یک فقره در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی، یک مورد در منطقه حفاظت شده فیروزکوه و یک مورد در منطقه حفاظت شده کویر در تالاب بندعلیخان رخ داده است که در مجموع حدود 710 هکتار از مراتع مناطق چهارگانه استان تهران طعمه حریق شد.

به گفته زندی، موارد حریق و عملیات اطفای حریق طی شش ماهه نخست سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است اما در عین حال وسعت آتش‌سوزی مراتع مناطق چهارگانه تحت مدیریت اداره حفاظت محیط زیست استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 47 درصد کاهش داشته است. در مدت مشابه سال گذشته 57 فقره حریق در مناطق چهارگانه استان تهران رخ داد که 1500 هکتار از مراتع این مناطق درپی این آتش‌سوزی‌ها از بین رفت.

وی ادامه داد: با وجود افزایش موارد حریق در مناطق چهارگانه استان تهران نسبت به سال گذشته اما به‌دلیل رسیدن به‌موقع نیروها به محل مورد نظر و مهار به‌موقع حریق اجازه سرایت آتش به مراتع دیگر داده نشد. از این رو وسعت آتش‌سوزی‌ها گسترش پیدا نکرد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته وسعت کمتری از مراتع استان تهران دچار حریق شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران درباره برنامه‌ها و تمهیدات اندیشیده شده برای پیشگیری و مقابله با حریق‌های احتمالی سال آینده توضیح داد و گفت: برنامه‌های پیشگیرانه برای مقابله با آتش‌سوزی در مراتع ادامه خواهد داشت و برای سال آینده برگزاری کلاس‌های آموزش اطفای حریق برای مردم و دهیارهای محلی در دستور کار است. همچنین براساس همکاری‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته با آتش‌نشانی‌های اطراف مناطق چهارگانه قرار است آتش‌نشانی‌های این مناطق با اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در عملیات اطفای حریق همکاری و به نیروهای اطفای حریق کمک کنند.

زندی در پایان صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه‌ افزایش تجهیزات اطفای حریق نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و محیط‌بانان استان تهران نیز در دستور کار است، تصریح کرد: افزایش تجهیزات اطفای حریق کمک می‌کند تا نیروها بتوانند با موفقیت و سرعت بیشتری اقدام به اطفای حریق کنند تا مراتع کمتری دچار حریق شوند. این مسئله اهمیت زیادی دارد چراکه گیاهان مراتعی که دچار حریق می‌شوند علاوه‌بر اینکه دارای ارزش دارویی هستند منبع تغذیه حیات وحش به حساب می‌آیند بنابراین از بین رفتن آن‌ها باعث ایجاد مشکلات زیادی برای حیات وحش می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها