محمد سلامتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ‌در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کشور در حالت طاقت‌فرسایی قرار دارد / رئیس‌جمهور تمام هم و غم خود را برای یکدست کردن همه نیروها و قوای مملکتی بگذارد

محمد سلامتی ‌گفت‌: من اگر الان جای رئیس‌جمهوری بودم تمام هم و غمم را بر این می‌گذاشتم که همه نیروها و قوای مملکتی را برای اهداف مختلف ملی یکدست و هماهنگ کنم.

کشور در حالت طاقت‌فرسایی قرار دارد /  رئیس‌جمهور تمام هم و غم خود را برای یکدست کردن همه نیروها و قوای مملکتی بگذارد
کد خبر: 432830
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- فضای سیاسی و به تبع آن سیستم اداره کشور در سال‌های اخیر بستر رویارویی و جدل‌هایی شده که به طور ملموسی کارایی و کارآمدی را تحت تاثیر قرار داده است. پس با توجه به شرایط نگران‌کننده فعلی،‌ این پرسش مطرح می‌شود که با توجه کردن به چه بایدها و نبایدهایی می‌توانیم در راستای عبور از بحران‌ها فضای چالشی را به فضایی توأم با هم‌صدایی تبدیل کنیم؟

محمد سلامتی ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ‌در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: تجربه ثابت کرده است‌ وقتی نارسایی‌هایی در جامعه پیش می‌آید،‌ رقبا سعی‌شان را به کار می‌گیرند تا از چنین موقعیتی علیه همدیگر استفاده کنند و از این طریق بروز بحران را بر گردن رقیب بیندازند و به قول معروف،‌ از همدیگر «آتو» بگیرند. در واقع چنین روندی در مدیریت‌ تمام کشورها مشاهده می‌شود.

عضو کابینه دوران جنگ در ادامه گفت:‌ مشخصاً در کشور ما به دلیل تحریم‌ها مشکلات عدیده‌ای وجود دارد.‌ دولت مستقر فشار زیادی را متحمل می‌شود چون تحریم‌ها و برخوردهای کشورهای خارجی فوق‌العاده‌ مانع‌سازی می‌کنند‌ و این امر کشور را در حالتی طاقت‌فرسا قرار داده است. برای مواجهه مطلوب با چنین موقعیتی، توقع این است که در داخل هم از لحاظ ملی، هم از لحاظ اسلامی و هم از لحاظ دفاع از منافع ملت، همه مسئولان و تصمیم‌گیران دست به دست هم بدهند؛ یعنی از راًس تا کفِ مدیریت همه قرار را بر همیاری و همکاری بگذارند تا کشور بتواند از بحران‌های دشوار عبور کند.

او تصریح کرد: در واقع همکاری‌ای که موجب ترمیم فضا شود وجهه همه ارگان‌ها و دستگاه‌های کشور را موجه جلوه می‌دهد. همچنین روحیه رویارویی‌جوی و آتو گرفتن هم به طور ملموسی چهره‌ همه دستگاه‌ها را تخریب می‌کند و مردم قضاوت بدی از عملکرد آنها خواهد داشت. دقیقاً به همین دلیل رسانه‌ها این را رسالت مهمی قلمداد کنند که برای ارگان‌ها اهمیت «حمیت» را تبیین کنند تا بلکه نظام اجرایی و مدیریتی کشور آمادگی اصلاح امور را داشته باشد. پس اگر قوه‌ای علیه قوه دیگر سیاه‌نمایی کرد، حتماً باید واکنش نشان داد و آنها را از ضرر چنین خطایی آگاه کرد.

سلامتی ادامه داد: این نکته هم باید در نظر گرفته شود که در وضعیت فعلی،‌ «مدیریت» با توجه به فشارهای کنونی بسیار مشکل شده است. به همین دلیل هر کسی یا نهادی اگر توانایی داشته باشد و کمک نکند،‌ مرتکب خطایی نابخشودنی می‌شود. پس لازم است همگی تمام توان‌شان را به کار گیرند تا بلکه با همکاری یکدیگر‌ و بهره‌گیری از تمام پتانسیل‌های موجود کشور را در مسیر عبور از سختی‌ها یاری کنیم.

او توضیح داد: من اگر الان جای رئیس‌جمهوری بودم تمام هم و غمم را بر این می‌گذاشتم که همه نیروها و قوای مملکتی را برای اهداف مختلف ملی یکدست و هماهنگ کنم؛ یعنی با مقام معظم رهبری صحبت کرده و نظر مثبت ایشان را جلب می‌کردم تا سه قوه با هم بنشینند‌ تقسیم کار کنند و این تقسیم کار را برای مردم توضیح می‌دادم. همچنین برایم اصلاً اهمیتی نداشت که اگر دستاورد مهمی حاصل شود، به حساب دولت نوشته خواهد شد یا مجلس یا قوه قضائیه. مهم فقط این است که همه باید دست به دست هم بدهند تا کار انجام شود که در این صورت هم مردم نفع می‌برند و هم وجهه همه قوا تقویت خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد:‌ یادم می‌آید‌ در عملیات مرصاد که مجاهدین اقدام به تهاجم به غرب کشور کردند، ما در مجلس سوم بودیم. ما که آن روزها نماینده جناح چپ بودیم با همکاران جناح راست نشستیم و به این تصمیم رسیدیم که نیروهایمان را روی هم بگذاریم و با هم کار کنیم تا پدیده شوم مجاهدین را از پیش رو برداریم. من به اتفاق آقای باهنر و دکتر شیبانی ستادی تشکیل دادیم و مجلس را به عنوان محور مقابله برگزیدیم و با هماهنگی آقای میرحسین موسوی کارها را به خوبی جلو بردیم.

محمد سلامتی در پایان گفت: شرایط فعلی دشواری‌های زیادی به مردم تحمیل کرده و به همین دلیل تاکید مجددم این است که همه دست به دست یکدیگر بدهند تا آرامش به جامعه و مردم بازگردد.

چکیده گفت‌وگو با محمد سلامتی

-دولت مستقر فشار زیادی را متحمل می‌شود

-همه مسئولان و تصمیم‌گیران دست به دست هم بدهند

-با توجه به فشارهای کنونی مدیریت بسیار مشکل شده است

-هر کسی یا هر نهادی کمک نکند،‌ مرتکب خطایی نابخشودنی می‌شود

-شرایط فعلی دشواری‌های زیادی به مردم تحمیل کرده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها