بایدن در قبال ایران چه خواهد کرد؟ هیچ! / بازگشت آمریکا به برجام با شرط و شروط است

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طی یادداشتی در سی‌ان‌ان با تشریح راهبرد سه‌وجهی خود در قبال ایران، مدعی شد: اگر رئیس‌جمهور شوم، نخست برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد خواهم بود. دوم به تهران راهی معتبر برای بازگشت به دیپلماسی پیشنهاد می‌کنم؛ به این معنا که اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش در قبال برجام بازگردد، آمریکا نیز به‌عنوان نقطه شروع مذاکرات به توافق بازخواهد گشت و سوم اینکه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را مهار خواهم کرد.

بایدن در قبال ایران چه خواهد کرد؟ هیچ! / بازگشت آمریکا به برجام با شرط و شروط است
کد خبر: 432865
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ۰۶:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جو بایدن، نامزد حزب دموکرات و رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ که از زمان جدی شدن حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا بارها اعلام کرده در صورت پیروزی به «برجام» بازخواهد گشت، طی یادداشتی در وبگاه شبکه سی‌ان‌ان به تشریح سیاست‌هایش در قبال ایران پرداخت.

بایدن نوشته است که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود سه کار انجام خواهد داد. وی با بیان اینکه ترامپ به جای پایان دادن به «جنگ‌های بی‌پایان» آمریکا، این کشور را به آغاز جنگی جدید نزدیک کرد، نوشت: «خبر خوب اما این است که راه بهتری هم وجود دارد. اگر من رئیس‌جمهور شوم، نخست آنکه برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد خواهم بود. دوم اینکه به تهران راهی معتبر برای بازگشت به دیپلماسی پیشنهاد می‌کنم. وی در این خصوص توضیح داد: «به این معنا که اگر ایران به اجرای کامل تهعداتش در قبال توافق هسته‌ای (برجام) بازگردد، آمریکا نیز به‌عنوان نقطه شروع مذاکرات به توافق باز خواهد گشت.»

بایدن درخصوص سومین اقدامش نیز مدعی شد: «به عملکردمان در رابطه با عقب راندن فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران، که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می‌کند، ادامه خواهیم داد... آمریکا با اسرائیل همکاری نزدیکی خواهد داشت تا مطمئن شود می‌تواند از خود در برابر ایران و گروه‌های نیابتی‌اش دفاع کند. ما به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق‌بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌دهیم.»

انتقاد بایدن از سیاست‌های ترامپ

جو بایدن همچنین به انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در قبال ایران پرداخت و نوشت: وعده ترامپ برای توافق بهتر با ایران اظهاراتی توخالی بود.

بایدن در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، توضیح داد: «ماه گذشته به ما ثابت شد که سیاست ترامپ در قبال ایران، یک شکست خطرناک است. در سازمان ملل ترامپ حتی نتوانست یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا را برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران، با خود همراه کند. بعد از آن، ترامپ تلاش کرد یک‌جانبه تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران احیا کند که فقط باعث شد تمام اعضای شورای امنیت در جلسه مجازی این قمار [ترامپ] را رد کنند.» به ادعای بایدن، اکنون بر پایه گزارش‌ها ایران 10 برابر بیش از آنچه در زمان پایان دولت باراک اوباما ذخیره داشت، اورانیوم در اختیار دارد.

احتمال وقوع جنگ

رقیب انتخاباتی ترامپ در ادامه با تاکید بر لزوم تغییر مسیر فوری آمریکا در قبال ایران نوشت: «هیچ توهمی درباره چالش‌هایی که رژیم ایران برای منافع امنیتی آمریکا، برای شرکای ما و مردم خودش دارد، ندارم. اما راه هوشمندانه‌تری برای سخت‌گرفتن به ایران وجود دارد... او (ترامپ) بارها تنش‌ها را افزایش داد و در نزدیک کردن ما به جنگی دیگر در خاورمیانه، بدون داشتن یک استراتژی واقع‌گرایانه یا راه پایان، خطر کرد.»

این سیاستمدار آمریکایی اضافه کرد: «با هر معیار عینی [هم که بررسی کنیم]، کارزار فشار حداکثری ترامپ برای رژیم ایران یک موهبت و برای منافع آمریکا یک شکست بود.» بایدن با تکرار اتهامات بی‌اساس و نخ‌نما شده درباره احتمال ساخت سلاح اتمی توسط ایران طی چند ماه آینده، ادامه داد: «هیچ دیپلماسی‌ای برای به عقب راندن آن در جریان نیست. مهم‌ترین نکته این است که ایران امروز بیشتر از زمانی که ترامپ زمام امور را در دست گرفت، به بمب اتمی نزدیک است و ترامپ هم هیچ پاسخی برای این ندارد. حتی طی پنج سال گذشته شاهد بودیم که روسیه و چین هم به همراه اروپایی‌ها مقابل رویکرد آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران ایستادند.»

نزدیکی چین و روسیه به ایران

بایدن با اشاره به این موضوع که اکنون آمریکا تنها مانده است، گفت: «سیاست‌های ترامپ، چین و روسیه را به ایران نزدیک‌تر کرد، همزمان روابط فراآتلانتیک را به نازل‌ترین سطح خود در دهه‌های گذشته رساند... به‌دلیل اینکه ترامپ توافقی را که خود آمریکا مذاکره کرده بود، نقض کرده و سپس بی‌پروایانه عمل کرد. بنابراین دیگر قدرت‌های جهانی به‌جای اینکه در کنار ما برای مقابله با تهران همکاری کنند، اکنون انرژی خود را برای مقابله با سیاست‌های آمریکا اختصاص داده‌اند.» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در توضیح این وضعیت واشنگتن تحلیل کرد: «این یعنی نه تنها هیچ محدودیت تسلیحاتی یا بازگشت تحریم‌های سازمان ملل در کار نخواهد بود، بلکه هیچ توافقی هم برای مهار کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود نخواهد داشت.» وی ادامه داد: «اگر ایران به پایبندی محض به توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات‌متحده هم دوباره به توافق می‌پیوندد تا نقطه شروعی برای مذاکرات متعاقب آن باشد. با متحدان خود همکاری می‌کنیم تا مفاد توافق هسته‌ای را تقویت و تمدید کنیم، همزمان دیگر مسایل موردنظر را نیز برطرف کنیم. این شامل همکاری مجدانه برای آزادی آمریکایی‌هایی که غیرعادلانه [در ایران] بازداشت شدند، می‌شود... همچنین با شرکای خود کار می‌کنیم تا تنش‌ها را کاهش داده و به مناقشات منطقه‌ای پایان دهیم که شامل جنگ در یمن نیز می‌شود.»

بایدن در ژستی انسان‌دوستانه و حامی مردم ایران نیز مدعی شد: «همچنین گام‌هایی برمی‌دارم تا مطمئن شوم تحریم‌های آمریکا، مبارزه ایران با کووید-19 را مختل نکند و در روز اول، ممنوعیت مسافرتی ننگین ترامپ علیه کشورهای مسلمان را لغو می‌کنم.» رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی ایالات‌متحده آمریکا مقاله‌اش را چنین پایان داده است: «اگر ایران مقابله‌جویی را انتخاب کند، من آماده هستم که از منافع حیاتی‌ و سربازانمان دفاع کنم. اما، اگر ایران گام‌هایی بردارد که نشان دهد آمادگی دارد، من هم آماده هستم که راه دیپلماسی را در پیش گیرم. با جهانی که از آمریکا حمایت می‌کند، تنظیم صحیح سیاست در قبال ایران یک اولویت دولت بایدن خواهد بود.»

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها