وام 1.5 میلیارد دلاری پوتین به لوکاشنکو

رئیس جمهور روسیه به نشانه حمایت از همتای بلاروسی خود یک وام 1.5 میلیارد دلاری به مینسک بخشید.

وام 1.5 میلیارد دلاری پوتین به لوکاشنکو
کد خبر: 432924
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ۰۹:۲۰:۲۰

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری رویترز، یک روز پس از حضور بیش از 100 هزار معترض در خیابان‌های مینسک با سردادن شعار "شما وطن‌فروش هستید"، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در سوچی دیدار کرد تا از وی برای حفظ سلطه 26 ساله‌اش بر قدرت درخواست کمک کند.

لوکاشنکو گفت: اول از همه می‌خواهم شخصا از شما و تمام مردم روسیه و تمام افرادی که در جریان رویدادهای پس از انتخابات بلاروس از ما حمایت کردند، تشکر کنم.

کرملین گفت: بخشی از این پول برای تامین مالی وام‌های قبلی استفاده خواهد شد.

پوتین از برنامه‌هایی که لوکاشنکو قبلا برای اصلاح قانون اساسی اعلام کرده، حمایت کرد؛ اصلاحاتی که اپوزیسیون بلاروس آن را به عنوان یک "شیرین‌کاری" برای حفظ قدرت پس از انتخابات ریاست جمهوری جنجالی 9 اوت، رد کرده‌اند.

اما دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: روسیه آماده‌باش نیروهای مجری قانون و گارد ملی را که اواخر ماه گذشته در نزدیکی مرز مستقر کرده بود و آماده بودند تا در صورت خارج شدن اوضاع از کنترل مداخله کنند، متوقف می‌کند.

این اقدام بیانگر تمایل مسکو برای تاکید بر حمایت مالی و نه نظامی و احتمالا تاکید بر این باور است که سرکوب خشونت‌آمیز توسط نیروهای امنیتی لوکاشنکو برای نگه‌داشتن وی در راس قدرت کافی و موثر بوده است.

پوتین گفت: ما می‌خواهیم خود بلاروسی‌ها بدون فشار خارجی این اوضاع را با آرامش و از طریق گفت‌وگو حل کنند و به یک راه‌حل مشترک دست‌ یابند.

با این حال وی تاکید کرد که همکاری دفاعی میان این دو کشور ادامه خواهد داشت.

چند ساعت پیش از این دیدار، خبرگزاری‌های روسیه گزارش دادند که مسکو برای مانورهای مشترک نیروهای چترباز اعزام می‌کند.

این یک رویارویی ناخوشایند برای لوکاشنکو 66 ساله بود که کمی پیش از انتخابات ریاست جمهوری با بازداشت 32 تبعه روس که مینسک آنها را به عنوان مزدورهای فرستاده شده برای بی‌ثبات کردن بلاروس متهم کرده بود، باعث ناراحتی و خصومت مسکو شده بود.

لوکاشنکو گفت: من از حمایت مسکو سپاس‌گزارم. من درس بسیار مهمی از رویدادهای اخیر گرفتم.

از زمان انتخابات که لوکاشنکو وقوع هرگونه تقلب در آن به منظور شکست سوتلانا تیخانوفسکایا، نامزد اپوزیسیون را رد می‌کند، هزاران تن از مردم این کشور بازداشت و تقریبا تمام رهبران اپوزیسیون زندانی شده و یا مجبور به تبعید شده‌اند. پلیس بلاروس اعلام کرده که در روز یکشنبه 774 تن از مردم معترض را بازداشت کرد.

تیخانوفسکایا در واکنش به این وام روسیه در تلگرام نوشت: روس‌های عزیز! مالیات‌های شما برای ضرب و شتم مردم کشور من استفاده خواهد شد. ما مطمئنیم که شما چنین چیزی را نمی‌خواهید. این ممکن است تقلاهای لوکاشنکو را طولانی‌تر کند اما نمی‌تواند مانع پیروزی مردم شود.

دیدار لوکاشنکو با پوتین در حالی بود که به نظر می‌رسید لوکاشنکو حالت‌های قلدرمابانه خود برای مردم کشورش را کنار گذاشته و به مریدی برای پوتین تبدیل شده است. رئیس جمهوری بلاروس هم‌چنین در تمام طول ملاقاتش با پوتین در اقدامی غیر معمول، دفترچه‌ای را در دست داشت و از سخنان پوتین یادداشت بر می‌داشت.

در پایان صحبت‌های پوتین، لوکاشنکو که به نظر بسیار معذب به نظر می‌رسید، پیشانی خود را با یک دستمال پاک کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها