کد خبر: 433077
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ۱۸:۵۵:۰۰
| |

رقیه ندایی در یادداشتی نوشت:

بازدهی بورس رکوردشکن شد

بازار سرمایه در چهارماهه نخست سال جاری بیشترین بازده را میان بازارهای مالی داشت و بازار ارزهایی مانند دلار کمترین میزان بازدهی را طی این مدت تجربه کردند.

بازدهی بورس رکوردشکن شد
کد خبر: 433077
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ۱۸:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| بازار سرمایه در چهارماهه نخست سال جاری بیشترین بازده را میان بازارهای مالی داشت و بازار ارزهایی مانند دلار کمترین میزان بازدهی را طی این مدت تجربه کردند. آمار‌ها نشان می‌دهد که بورس در این مدت رشد 274 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده که شش برابر رشد دلار بوده است. براین اساس طی چهارماهه نخست سال جاری بورس بیشترین بازده و بازارهای مالی متقبال سود و بازدهی معمولی داشته‌اند.

رشد بورس

بازار سرمایه رشدی بیش از یک میلیون و 400 هزار واحدی را در چهار ماهه نخست سال جاری ثبت کرد و طی این مدت بازدهی بازار سهام به 274 درصد رسید. شاخص بورس در پایان سال 98 و در 12 ماهه این سال تنها بازدهی 178 درصدی به دست آورد اما؛ شاخص بازار سرمایه فقط در چهار ماهه نخست سال جاری 1.5 برابر رشد کل سال گذشته را تجربه کرده است. براساس آخرین آمارهای سازمان بورس و اوراق بهادار، شاخص کل این بازار در آخرین روزهای معاملاتی اسفندماه سال گذشته در سطح 512 هزار واحدی قرار داشته و در سال جاری با حمایت دستگاه‌های دولتی و رییس‌جمهور بازار سرمایه رشد و جهش عمیقی به خود دید. این شاخص با یک میلیون وو 404 هزار واحدی در چهارماه به رقم یک میلیون 918 هزار واحد رسید و در آستانه دو میلیونی شدن قرار گرفت. این جهش بورس تا 5 ماهه نخست سال جاری ادامه داشت اما؛ ماه ششم سال ورق برگشت و بورس روند اصلاحی به خود گرفت. در این زمان اغلب سهامداران سعی کردند نقدینگی خود را از بازار خارج کنند تا زیانی متوجه آنان نشود ولی این عمل باعث ایجاد صف‌های طولانی فروش در بازار شد و شاخص بورس سقوط کرد. بی‌اعتمادی مردم، ابلاغیه‌های آنی، دخالت‌های دولت در بورس و نداشتن دانش اقتصادی کافی سهامداران باعث شد که بورس ریزش زیادی متحمل شود و از سوددهی باز بماند. نوسان جزیی از بازار است و بورس باید روندی متعادل داشته باشد گاهی روزها مثبت و گاهی روزها منفی شود سهامداران باید به این نکته توجه کنند که سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی تنها سود نیست و زمانی نیز زیان متوجه بازار می‌شود و افراد برای کسب سود باید صبر و تحمل پیشه کنند.

بازدهی بازار سکه چقدر بود؟

بعد از بورس بیشترین میزان بازدهی متعلق به بازار سکه است. بازاری پرنوسان، گران قیمت و پرتقاضا.

براساس آخرین داده‌های شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز در چهارماهه نخست سال جاری، قیمت سکه به چهار میلیون و 360 هزارتومان رسید و بازدهی حدودا 74 درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان گذاشت. این فلز گرانبها باتوجه به ماهیت خود طرفداران زیادی دارد و خریدار این بازار روز به روز رو به افزایش است. آخرین قیمت سکه در اسفند ماه سال گذشته برابر با پنج میلیون و 910 هزار تومان است که طی چهار ماه نخست سال، نرخ این فلز از مرز 10 میلیون تومان عبور کرد و در آخرین معاملات مدت مذکور به 10 میلیون و 800 هزار تومان رسید.

بازار طلا چگونه بود؟

رتبه سوم بازدهی مالی به طلا می‌رسد. طلا در چهار ماهه نخست سال جاری بازدهی در حدود 58 درصدی را تجربه کرد و بعد از بورس و سکه رتبه سوم را به دست آورد. هر گرم طلای 18 عیار در پایان اسفندماه سال 89 معادل با 602 هزارتومان معامله شد اما؛ طی چهارماهه نخست سال بیش از 350 هزارتومان افزایش قیمت را تجربه کرد و در پایان چهارماهه نخست سال به رقم 955 هزارتومان رسید. طلا نیز از سد یک میلیون تومانی عبور کرد اما؛ پس گذشت چند هفته به روال عادی خود بازگشت و از رقم‌های نجومی فاصله گرفت.

دلار بازدهی 37 درصدی را تجربه کرد

شاخص بازار ارز طی چهارماهه نخست سال جاری بیش از 10 هزارتومان افزایش قیمت را تجربه کرد و در برخی از روزها با افزایش حواشی این قیمت نیز افزایشی می‌شد و گاهی برخی از صرافان مجبور به تعطیل کردن صرافی‌های خود می‌شدند. این بازار بازدهی 37 درصدی را تجربه کرد و رتبه چهارم جدول را طی چهارماه به دست آورد.

براساس اعلام‌های صرافی ملی، قیمت دلار در آخرین روز کاری اسفندماه سال گذشته به 14 هزار و 950 تومان رسید و بازار سال 98 با این قیمت بسته شد. در چهارماهه نخست سال نیز دلار به قیمت بیش از 23 هزار تومان رسید و بازدهی 37 درصدی را تجربه کرد.

با نوع و میزان سوددهی می‌توان انتظار داشت بازار سرمایه روز به روز رشد کند و همچنین اگر قیمت دلار در بازارهای مالی کنترل نشود می‌توان به 30 هزار تومان هم برسد و این افزایش مساوی با افزایش تورم در جامعه است. این روزها به واسطه سرمایه‌گذاری و بازپس دادن مهریه، بازار سکه داغ است و اغلب افراد توانایی خرید سکه برای بازگشت مهریه ندارند و به ناچار مجبور به انتخاب چند شیفت کاری هستند و دولت با کنترل این بازار می‌تواند ثبات را تا حدودی به اقتصاد کشور بازگرداند. در زمان افزایش قیمت طلا، بسیاری از افراد برای گذران معاش خود این فلز گرانبها را به فروش رساندند و دولت پس از گذشت چندهفته توانست این بازار را کنترل کند و دست برخی از سودجویان را کوتاه. تنها دولت و حکومت هستند که می‌توانند میزان بازدهی و سوددهی هر کدام از بازارهای مالی را تعیین کنند چراکه تنها دولت است می‌تواند با در بازار اعتماد و حس خرید ایجاد کند و مردم تنها بازیگرانی هستند که دنبال سود بیشتر و مطلوب‌تر هستند.

منبع: روزنامه تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها