یک کارشناس مسایل بین‌الملل مطرح کرد:

چرا فرانسه در لبنان چالش ایجاد کرد؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که چالشی که فرانسه در لبنان ایجاد کرده برای پس گرفتن جایگاه خودش است، گفت: جبهه امارات، عربستان و اسرائیل در لبنان سنگ‌اندازی می‌کنند تا دولت موفق نشود.

چرا فرانسه در لبنان چالش ایجاد کرد؟
کد خبر: 433112
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ۰۸:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| عماد آبشناس، در خصوص تحولات لبنان‌ و اعمال‌ فشار مکرون برای تشکیل دولت جدید لبنان اظهار کرد: متاسفانه لبنان طی دهه‌های اخیر تحت تاثیر نفوذ کشورهای مختلف مخصوصا فرانسه بوده به ویژه این که فرانسه سابقا استعمارگر، بعد از آن قیّم بود و قبل از استقلال لبنان ساختار سیاسی موجود در این کشور را بنا گذاشت و زمانی هم که از لبنان خارج شد به گونه ای بود که از طریق مسیحی ها نفوذش پایدار بماند.

وی تصریح کرد : در واقع طی یک دهه اخیر عربستان و آمریکا تلاش کردند که نفوذ فرانسه را تضعیف کنند و خودشان جایگزین فرانسه در لبنان شوند، فرانسه بیشتر در میان مسیحی ها نفوذ داشت و آمریکا هم تلاش کرد تا نفوذ آن را تضعیف و خودش جای آن را بگیرد و در حال حاضر فرانسه در تلاش است تا جای خود را از آمریکا و عربستان پس بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد ‌: چالشی که فرانسه در لبنان ایجاد کرده برای پس گرفتن جای خود در این کشور است و تا زمان انتخابات آمریکا این فرصت برای فرانسوی ها باقی است که بتوانند جایگاه خود را پس بگیرند زیرا بعد از انتخابات و مستقر شدن رئیس جمهور جدید چه ترامپ باشد یا شخص دیگری، ممکن است شرایط برای فرانسه تفاوت کند.

آبشناس ادامه داد: امروزه اختلافات شدید در دریای مدیترانه به وجود آمده است از یک طرف ترکیه، یونان و فرانسه و حتی در لیبی هم شاهد این درگیری‌ها هستیم، ضمن این که مصر، عربستان، امارات و بسیاری دیگر نیز دخیل هستند، شاید بتوان گفت کمترین آسیبی که ممکن است متوجه جناحی شود، جناح مقاومت در لبنان است.

وی معتقد است: با زیرکی که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله انجام داد، توانست خود را از ماجرای انفجار بیروت و نقشه هایی که کشیده شده بود برای بعد از این اتفاق، مبرا کند، اکنون هم میدان برای این جناح باز شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: اکثریت مجلس لبنان در اختیار جبهه مقاومت است و اگر آنها این فضا را باز کردند بخاطر این است که می خواهند همه بهانه ها را از جناح مقابل بگیرند، لذا بعد از این ماجرا امیدواریم دولت لبنان موفق شود و بتواند مشکلات لبنان را حل کند اگر احیانا نتواند بهانه ای در اختیار طرف مقابل قرار می گیرد.

آبشناس تاکید کرد: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اگر به لبنان آمده با حمایت اروپایی ها است و این ها هستند که سنگ اندازی می کنند، مخصوصا اسرائیل، عربستان و امارات در لبنان تلاش زیادی انجام می دهند تا دولت لبنان نتواند موفق شود، بنابراین اگر دولت لبنان موفق نشود دلیلش این جبهه است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها