کد خبر: 433151
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ۱۰:۰۱:۳۹
| |

کارشناس مسائل هسته‌ای:

دکترین نظامی ایران به دنبال تولید و تکثیر سلاح هسته‌ای نیست

کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: برجام به هیچ‌ عنوان وارد موضوع موشکی ایران نشده که به وسیله آن بخواهد برای ایران محدودیت ایجاد کند، حتی در قطعنامه 2231 فعالیت‌های موشکی ایران را منع نکرده است و به مواردی نظیر بُرد موشک‌ها و توان آن اشاره نشده است.

دکترین نظامی ایران به دنبال تولید و تکثیر سلاح هسته‌ای نیست
کد خبر: 433151
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ۱۰:۰۱:۳۹

اعتمادآنلاین| «حسن بهشتی‌پور»، کارشناس مسائل هسته‌ای، در پاسخ به اینکه آیا افزایش توان موشکی با مفاد برجام در تناقض است، گفت: در برجام تنها محدودیتی که برای ایران لحاظ شده این است که ایران نباید به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای برود اما در مورد سلاح‌های متعارف، منعی وجود ندارد.

البته ایران از موشک‌هایی که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده باشند یا قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای داشته باشد، منع شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: از افزایش توان موشکی ایران می‌توان تعابیر مختلفی برداشت کرد، یکی از آنها این است که صنعت موشکی مدرن‌تر شود به عنوان مثال بتواند با دقت بیشتری به هدف مورد نظر اصابت کند و یا مورد دیگر این است که این پیشرفت از لحاظ سوخت موشک‌ها باشد به این ترتیب سوختی که مصرف می‌کنند پیشرفته‌تر باشد و یا در زمینه راداری و کنترلی این پیشرفت حاصل شده باشد، لذا در برجام منعی برای افزایش توان موشکی ایران وجود ندارد.

بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه ایران در برجام در زمینه سلاح هسته‌ای ممنوعیت دارد، ادامه داد: البته تولید و تکثیر سلاح هسته‌ای در برنامه ایران نیست کمااینکه در پارگراف اول متن برجام هم ایران گفته است که هیچ‌وقت به دنبال سلاح هسته‌ای نیست چراکه دکترین نظامی ایران، هیچ‌وقت به دنبال تولید و تکثیر سلاح هسته‌ای نیست بنابراین ایران حتی برای آینده هم تعهد داده است که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای، نخواهد رفت.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تاکید کرد: نه تنها ایران بلکه هرکشوری متناسب با قدرت دفاعی خود و دکترین نظامی خود، تصمیم می‌گیرد که چه موشکی با چه بُردی را بسازد. اما آنچه که ایران در برجام پذیرفته، مربوط به مسائل هسته‌ای است، حتی چهار راهی که ممکن بود ایران از طریق آنها به بمب هسته‌ای برسد، در برجام مسدود شده است.

بهشتی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: برجام به هیچ‌عنوان وارد موضوع موشکی ایران نشده که به وسیله آن بخواهد، برای ایران محدودیت ایجاد کند، حتی در قطعنامه 2231 فعالیت‌های موشکی ایران را منع نکرده و به مواردی نظیر بُرد موشک‌ها و توان آن اشاره نشده است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها