کد خبر: 433184
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ۱۱:۱۸:۰۰
| |

سلامتی ورزشکاران ایرانی مهم‌ترین برنامه کمیته ملی المپیک

طبق گفته رضا صالحی امیری، سلامتی ورزشکاران ایرانی حتی مهم‌تر از مدال است، به همین دلیل جدای از شرایط تمرینی مجازی به تکاپو افتاده تا بهترین شرایط امن را برای تمرین المپیکی‌ها فراهم کند.

سلامتی ورزشکاران ایرانی مهم‌ترین برنامه کمیته ملی المپیک
کد خبر: 433184
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ۱۱:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، به برگزاری المپیک توکیو اطمینان دارد، چه با واکسن، چه رعایت پروتکل‌های بهداشتی. او به درخشش کاروان ایران در المپیک توکیو هم خوشبین است. به نظر رئیس کمیته ملی المپیک، اما سلامتی ورزشکاران ایرانی حتی مهم‌تر از مدال است، به همین دلیل جدای از شرایط تمرینی مجازی به تکاپو افتاده تا بهترین شرایط امن را برای تمرین المپیکی‌ها فراهم کند.

قبلاً از شما پرسیده بودیم تعویق یک ساله المپیک تهدید است یا فرصت، حالا چطور ارزیابی می‌کنید؟


تحلیل من این است که المپیک قطعاً برگزار می‌شود. تا آن موقع واکسن ساخته می‌شود و ورزشکاران با واکسن به مسابقات می‌روند. کمیته بین‌المللی المپیک IOC و سازمان جهانی بهداشت رابطه خوبی دارند و هر روز با هم در ارتباطند. پیش‌بینی کمیته بین‌المللی و چیزی که هر روز به ما ابلاغ می‌کنند برای برگزاری است. حالا دستورالعمل‌هایی برای حمل و نقل، اقامت و کار‌های لازم برای حضور را صادر می‌کند. البته رویداد‌هایی هم قبل از آن داریم. بازی‌های آسیایی ساحلی ساینای چین در فروردین 1400. رقابت‌های انتخابی رشته‌های مختلف. ارزیابی من این است که ما در دو فرض که یکی واکسن است که همه راحت شرکت می‌کنند و دومی برگزاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است المپیک به صورت ویژه برگزار می‌شود. ما هم همه تلاش‌مان را کرده‌ایم و ظرفیت‌های‌مان را بسیج کرده‌ایم تا با آمادگی شرکت کنیم. تا حالا 70 درصد یعنی 54 سهمیه گرفته‌ایم و پیش‌بینی ما و سجادی سرپرست کاروان این است که 10، 15 سهمیه دیگر هم می‌گیریم. انتخابی‌ها هم از اول 2021 یعنی بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا تیرماه مهلت داریم برای سهمیه.

برای آمادگی ورزشکاران در روز‌های کرونایی چه اقداماتی کرده‌اید؟


در این مدت آمادگی بدنی در کرونا بحث اصلی ما است. ما برای این موضوع سه اقدام انجام داده‌ایم؛ اول این که ما و فدراسیون‌ها تلاش کرده‌ایم ورزشکاران آمادگی کامل داشته باشند. نکته دوم اینکه حمایت‌های مالی‌مان را قطع نکردیم و حقوق کمی که در توانمان بود برای ورزشکاران تأمین کردیم. 5 میلیون دلار برای 10 نفر. نکته سوم ارتباط با ستاد مقابله با کرونا است تا بتوانیم مجوز‌های لازم برای اردو‌ها را بگیریم. الان بوکس، تکواندو و کاراته کارهایشان را شروع کرده‌اند. در مجموع از مهرماه اردو‌ها شروع می‌شود. در مجموع یک سال زمان تا شروع المپیک هست و کارشناسان می‌گویند یک سال زمان برای آمادگی فرصت خوبی است.

مصدومان چه وضعیتی دارند؟


من شخصاً با آن‌ها در ارتباط هستم. من با حمیده عباسعلی این هفته ملاقات داشتم و قرار شد برای تکمیل درمانش به آلمان برود. این دختر ایرانی که خیلی امیدواریم در توکیو بدرخشد تا حالا هم با غرور و غیرت مثال‌زدنی سهمیه گرفته است. باید از همه دخترانمان مخصوصاً او تقدیر کنیم.

وضعیت سهراب مرادی خوشبختانه خوب است و در آخرین تماس، گفت وزنه 200 کیلو را می‌زند و این خبر خوبی است. فدراسیون هم راضی است. بقیه هم شرایط خوبی دارند. علی کریمی هم تمرین را شروع کرده. احسان هم در حال تمرین است. آکادمی در روز‌های کرونا آموزش مجازی از لحاظ پزشکی، روانشناسی، تغذیه و بدنسازی دارد. یک سایت مجازی هم برای آموزش دائمی راه‌اندازی شده است. در مجموع امیدواریم مهرماه با صدور مجوز اردو‌ها حرکت مثبتی داشته باشیم. یک خبر خوب این است که ورزشکاران قبل از المپیک بازی‌های آسیایی ساحلی، بازی‌های داخل سالن شر کت می‌کنند و ان‌شا‌ءا... المپیک 2020 یعنی سوم مرداد در توکیو بدرخشند.

از احسان گفتید که تمرین می‌کند، اما به دلیل خار پاشنه اش در پرتاب‌ها مشکل دارد. شما موافقت کردید که برای جراحی به آلمان برود، اما هیئت اجرایی موافقت نکرد. این قضیه به کجا می‌رسد؟


احسان حدادی قهرمان نامدار ایران است و سیاست رسمی وزارت و کمیته حمایت صد درصدی از او است که یکی از امید‌های مدال ما در المپیک توکیو است. راجع به خار پاشنه قطعاً نظر فدراسیون پزشکی مبناست و هر چه نظرش باشد ما از نظر مالی مشکلی نداریم. اگر این فدراسیون مشکلی نداشته باشد ما کارهایش را انجام می‌دهیم.

ظاهراً فدراسیون کاراته فعلاً برای کرونا ترجیح می‌دهد اردو‌ها شروع نشود و معلوم نیست کرونا کی تمام شود، در حالی که بچه‌ها هم خسته شدند و هم تمرین اردو را یک جور دیگر می‌دانند به دلیل اینکه یکی، دو نفرشان انتخابی دارند کار را سخت نمی‌کند؟


کاراته یکی از امید‌های ماست، طباطبایی هم مدیر با تجربه و موفقی است، با انسجام در فدراسیون کارته در مجموع عملکرد موفقی داشت. مجموعه کادر مربیان و ورزشکاران یعنی قهرمانان ما در کاراته هم با اخلاق و با انگیزه هستند. من با آن‌ها در ارتباطم. دو اتفاق خوب را داریم؛ یکی اینکه کاراته برای تمرین صاحب کمپ می‌شود، با سپردن سالن شماره 9 مجموعه انقلاب به بوکس و کاراته. نکته دوم رعایت پروتکل‌هاست. چون سلامت برای ما اولویت دارد حتی به مدال هم اولویت دارد، بنابراین هر وقت ستاد مقابله با کرونا مجوز صادر کند بلافاصله اردو آغاز می‌شود. با دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و شهرداری تفاهمنامه امضا کرده‌ایم تا بخشی از اردو‌ها در علوم و تحقیقات و سالن‌های شهرداری برگزار شود. برای رعایت پروتکل‌ها نیاز به فضای بیشتری داریم تا تعداد محدودتری در فضای تمرین باشند. این‌ها تدابیر کادر فنی ما سجادی، فخری و سعیدی است که با فدراسیون‌ها در ارتباط هستند. حالا محدودیتی نمی‌بینم به جز اینکه مجوز‌ها صادر شود. مجوز‌ها حالا مشروط است که باید رعایت شود.

قرنطینه و تست PCR و خودداری از رفت و آمد به کمپ، ملاحظاتی است که رعایتش سخت است. فرض کنید سالن یک جا باشد و خوابگاه جای دیگر، این مشکل‌ساز است و باید یک جا باشند. باید در چارچوب ابلاغیه ستاد مقابله با کرونا اردو‌ها آغاز شود، چون سلامت ورزشکاران بر هر امری اولویت دارد.

منظور شما نزدیکی هتل و سالن به هم است، اما بوکسور‌ها حالا در سالن شماره 9 مجموعه انقلاب تمرین می‌کنند و در هتل ورزش اسکان دارند و این دوری راه اعتراض دارند.


من با روزبهانی و ثوری ارتباط دارم. هر دو دلسوز و با انگیزه هستند. هر دو امکانات رعایت پروتکل را در سالن شماره 9 دارند. نکته اصلی رعایت پروتکل است. خوابگاه‌ها تعطیل است و ما باید فضا‌ها را باز و رعایت کنیم؛ یعنی در یک اتاق 4 نفره، حالا دو یا یک نفر بمانند؛ تعداد محدود در فضای بزرگتر. هیچ محدودیتی برای برگزاری اردو نداریم الا مجوز. اگر الان نشود در دانشگاه آزاد یا شهرداری می‌رویم.

منبع: خبرورزشی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها