سخنگوی هیات‌رییسه مجلس مطرح کرد:

بررسی سازوکارها برای ایجاد مجلس قوی، کارآمد و انقلابی

سخنگوی هیات‌رییسه مجلس گفت: از روزهای ابتدایی تشکیل مجلس یازدهم ایده‌ای بین نمایندگان وجود داشت که مجلس باید قوی، کارآمد و انقلابی باشد، موضوعی که در بیانات مقام معظم رهبری به آن تاکید کردند. با روش معمول اداره مجلس رسیدن به این سه مولفه امکان‌پذیر نیست و باید سازوکارهای آیین‌نامه اصلاح شود.

بررسی سازوکارها برای ایجاد مجلس قوی، کارآمد و انقلابی
کد خبر: 433242
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ۱۳:۵۰:۰۹

اعتمادآنلاین| محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که به دنبال رسیدن به سازوکارهایی برای ایجاد مجلسی قوی، کارآمد و انقلابی هستیم.

محمدحسین فرهنگی در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه 26 شهریورماه) در توضیح نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت: از روزهای ابتدایی تشکیل مجلس یازدهم ایده‌ای بین نمایندگان و جود داشت که مجلس شورای اسلامی باید قوی، کارآمد و انقلابی باشد، موضوعی که در بیانات مقام معظم رهبری به آن تاکید کردند. با روش معمول اداره مجلس رسیدن به این سه مولفه امکان‌پذیر نیست و باید سازوکارهای آیین‌نامه اصلاح شود. لذا ما در جلسه غیرعلنی غیررسمی امروز به بررسی راهکارهای رسیدن به این سه ویژگی پرداختیم.

وی ادامه داد: از هر کمیسیون یک نفر به ارائه‌ی توضیحاتی پرداخته و سایر نمایندگان نکاتی را بیان کردند با توجه به این‌که بحث به اتمام نرسید و تکمیل نشد با رای استمزاجی از نمایندگان مقرر شد که سه‌شنبه هفته آینده این موضوع مورد بررسی قرار گیرد تا جمع‌بندی حاصل شود.

فرهنگی اضافه کرد: در این جلسه مطرح شد که ما باید در مورد فوریت‌ها و اولویت‌ها به سازوکاری برسیم این‌که کدام طرح فوریت‌دار زودتر از سایر طرح‌ها مورد بررسی قرار گیرد، موضوعی که خلاف رویه گذشته و حتی خلاف آیین‌نامه است به همین دلیل به اصلاح آیین‌نامه نیاز است. امروز همین موضوع در کمیسیون آیین‌نامه نیز مطرح بود مبنی بر این‌که چطور برخی از طرح‌ها را می‌توان جلوتر از سایر طرح‌ها در صحن مطرح کرد و این‌که قبل از آن بحث‌های کارشناسی صورت گیرد تا کمتر وقت مجلس را بگیرند.

سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: سه‌شنبه هفته آینده ما می‌خواهیم به جمع‌بندی درباره‌ی سازوکاری برسیم که چطور مجلس قوی، کارآمد و انقلابی داشته باشیم موضوعی که به قانون‌گذاری هم نیاز ندارد و می‌توان از ابزارهای نظارتی برای رسیدن به آن استفاده کرد. بارزترین نمونه آن تبدیل تفحص‌های کلی و بدون خاصیت و بدون نتیجه به تفحص‌هایی است که آثاری داشته باشد. در حال حاضر در یکی از کمیسیون‌ها با استناد به ماده 45 آیین‌نامه در حال تهیه گزارشی هستند که مستقیم می‌تواند روی بازار اثر بگذارد. این اتفاقات را می‌توان در قالب اصلاح چارچوب‌های اداری مجلس شورای اسلامی دنبال کرد.

فرهنگی در پایان درباره‌ی برنامه مجلس شورای اسلامی جهت بررسی سوالات نمایندگان از وزرا گفت: طبق تصمیم هیات‌رییسه مقرر شده که هر هفته یک سوال مطرح شود طبیعتا اگر سوال‌کننده‌ای انصراف دهد از دستور خارج خواهد شد ما قطعا در هفته آینده سوال از وزیر داریم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها