فریدون‌ مجلسی، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اسرائیل می‌خواهد خود را تا پشت خاک ایران برساند

فریدون‌ مجلسی گفت‌: اسرائیلی‌ها می‌خواهند حتی به لحاظ روانی خودشان را تا پشت خاک ایران برسانند و به همین دلیل با امارات که با ایران هم‌مرز است وارد فضایی تعاملی شده‌اند تا از این طریق به زعم خود جمهوری اسلامی را به نوعی تهدید کنند.

اسرائیل می‌خواهد خود را تا پشت خاک ایران برساند
کد خبر: 433313
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ دقیقاً در روزهایی که برای تعامل کشورهای عربی خاورمیانه با اسرائیل دست به اقدام‌های زیادی می‌زند، از احتمال برقراری مذاکره و حتی صلح با ایران صحبت می‌کند تا نظام بین‌الملل با یک پارادوکس مواجه شود. همین دوگانگی حرف و حدیث‌هایی را درباره انگیزه رئیس‌جموری آمریکا طرح کرده است که تحلیل غالب تحلیلگران رأی به «تبلیغات انتخاباتی» ترامپ می‌دهد.

فریدون‌ مجلسی، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: تحرکات این روزهای دونالد ترامپ طوری است که هم نشانی از تهدید دارد و هم تبلیغ را تداعی می‌کند. اما می‌توان با قاطعیت گفت که رئیس‌جمهوری پرسروصدای آمریکا در حال خط و نشان کشیدن برای ایران است و سعی دارد این ذهنیت را به نظام بین‌الملل القا‌ کند که جمهوری اسلامی مجبور به مذاکره با ایالات ‌متحده خواهد شد.

او در ادامه سخنانش گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به یک عملیات مستقیم یا نیابتی اشاره می‌کند تا ایران را در وضعیتی قرار دهد که تصمیم‌گیران دولتی و حاکمیتی ایران با آمریکایی‌ها وارد فاز مذاکره شوند. این تلاش ترامپ قطعاً نتیجه‌بخش نخواهد بود چون در جمهوری اسلامی نه کسی آمادگی و نه حتی حق فکر کردن به مذاکره دارد و اساساً این مساله به طور کاملاً جدی ممنوع شده است. حتی اگر جو بایدن در انتخابات 2020 رأی بیاورد و وارد کاخ‌ سفید شود، او هم ماموریتی از طرف ملت و کشورش برای حل مشکل با ایران ندارد و فقط به حرمت اوباما که هم‌حزبی‌اش است تلاش‌هایی برای احیای برجام خواهد کرد. البته شاید در قالب برجام تغییراتی در نوع رابطه‌ ایران و آمریکا به وجود بیاید.

مجلسی ادامه داد: همچنین تحرکاتی که اخیراً در خاورمیانه رخ داده مسیر خطرناکی را طی کرده است؛ یعنی اسرائیلی‌ها می‌خواهند حتی به لحاظ روانی خودشان را تا پشت خاک ایران برسانند و به همین دلیل با امارات که با ایران هم‌مرز است وارد فضایی تعاملی شده‌اند تا از این طریق به زعم خود جمهوری اسلامی را به نوعی تهدید کنند.

او توضیح داد: درباره اظهرنظر ترامپ راجع به احتمال صلح با ایران باید گفت این نوع اظهارنظر هم نوعی تلاش برای تهدید است. در واقع رئیس‌جمهوری آمریکا از طریق ابراز امیدواری برای برقراری توافق با ایران سعی می‌کند بگوید که پیشنهادهای صلح‌جویانه خود را همچنان ادامه می‌دهد.

فریدون مجلسی در پایان گفت: آشتی امارات و اسرائیل اتفاق خیلی مهمی نیست و این کاری در راستای ترمیم وجهه تخریب‌شده ترامپ در آستانه انتخابات است. اماراتی‌ها از زمانی که جنگ عربستان و یمن شروع شد با اسرائیلی‌ها همکاری می‌کردند تا بتوانند جایگاه ایران را در منطقه متزلزل کنند.

چکیده گفت‌وگو با فریدون مجلسی

-دونالد ترامپ در حال خط و نشان کشیدن برای ایران است

-شاید در قالب برجام تغییراتی در نوع رابطه‌ ایران و آمریکا به وجود بیاید

-آشتی امارات و اسرائیل در راستای ترمیم وجهه تخریب‌شده ترامپ است

-تلاش ترامپ برای برقراری مذاکره با ایران قطعاً نتیجه‌بخش نخواهد بود

-بایدن ماموریتی برای حل مشکل با ایران ندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها