کد خبر: 433371
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۷ ۰۹:۳۷:۴۰
| |

وزیر خارجه ترکیه:

یونان باید از رفتار تمامیت‌خواهانه دست بردارد

وزیر خارجه ترکیه در یک مصاحبه تلویزیونی درباره وضعیت لیبی و همچنین سامانه‌های پدافند موشکی روسی و تنش‌ها در دریای مدیترانه اظهار نظر کرد.

یونان باید از رفتار تمامیت‌خواهانه دست بردارد
کد خبر: 433371
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۷ ۰۹:۳۷:۴۰

اعتمادآنلاین| مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه از نزدیک شدن به توافقی با روسیه برای آتش‌بس در لیبی خبر داد.

به نوشته خبرگزاری رویترز چاووش اوغلو بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن ترک» گفت که آنکارا و مسکو در جریان نشست‌های اخیر، به توافقی برای برقراری آتش‌بس در لیبی و اجرای راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور رسیده‌اند.

کشور لیبی از سال 2011 و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر پیشین این کشور با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ یکی از این دولت‌ها، دولت «وفاق ملی» به ریاست «فائز السراج» است که در طرابلس قرار دارد و از حمایت ترکیه برخوردار است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی است که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند و از حمایت امارات و مصر برخوردار است.

وی درباره وضعیت سامانه پدافند موشکی «اس-400» در ترکیه نیز توضیح داد که این سامانه روسی را هنوز فعال نکرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا تهدید کرده هر کشوری که از روسیه این سامانه‌ها را خریداری کند، تحریم می‌شود.

کاخ سفید نیز طبق لایحه بودجه نظامی 2020، مکلّف است ترکیه را تا پایان سال به صورت کامل از برنامه تولید مشترک «اف-35» کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از وزیر خارجه ترکیه نوشت: «ابتدا قرار بود اس-400 در ماه آوریل وارد خط وظیفه شوند اما به دلیل همه‌گیری ویروس کووید19، برنامه‌ها بازنگری شد. اس-400 هنوز فعال نشده است. ارتش ما می‌داند که چه کاری باید انجام دهد. ما این سامانه‌ها را به دلیل نیاز مبرم خریدیم».

پیش از این، یک مقام ترکیه‌ای خبر داده بود که در مذاکرات با طرف روسی بر سر خرید دومین سامانه پدافند موشکی، به توافق کلی رسیده‌اند.

چاووش‌اوغلو درخصوص تنش‌ها با یونان در حوزه شرق دریای مدیترانه نیز تصریح کرد: «پیش از هرچیز، یونان باید از رفتار تمامیت‌خواهانه دست بردارد. ما می‌گوییم که با همه مذاکره می‌کنیم. اگر یونان پیش‌شرط بگذارد، ما نیز پیش‌شرط می‌گذاریم».

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها