معاون پارلمانی رییس‌جمهوری:

خلأ وزارت بازرگانی احساس می‌شود

به گفته معاون پارلمانی رئیس جمهور در برخی قسمت‌ها با مشکلاتی مانند افزایش قیمت مواجه می‌شویم که این مشکلاتی ناشی از نبود ساز و کارهای مناسب در نظام توزیع است که نیاز به یک مدیریت متمرکز دارد که آن هم با تشکیل وزارت بازرگانی امکان‌پذیر بود.

خلأ وزارت بازرگانی احساس می‌شود
کد خبر: 433432
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۷ ۱۲:۲۳:۰۹

اعتمادآنلاین| «معرفی وزیر پیشنهادی صمت؛ احتمالا هفته آینده.» این را رییس دفتر حسن روحانی در حاشیه نشست هیات دولت گفت. بنابه اظهارات محمود واعظی، ظاهرا دولت، با بررسی ومطالعاتی که روی 15 تا 16گزینه انجام داده، به سه نفر برای تصدی پست وزارت صمت رسیده که قرار است پس از جمع‌بندی نهایی، گزینه مورد نظر به بهارستان معرفی شود. هرچند همچنان لیستی بلندبالایی از گزینه‌های پیشنهادی دست به دست می‌شود که نام کسانی چون «علیرضا رزم‌حسینی، حسن یونس‌سینکی، جعفر سرقینی، مصطفی سالاری، محسن مهرعلیزاده، محمد اتابک، سیدحسین هاشمی و...» به چشم می‌خورد.

اما کسی نمی‌داند که آیا سه نفر مدنظر دولت چه کسانی هستند و اینکه آیا نامشان در لیست گمانه زنی‌ها اخیر هست یا خیر. البته خود رییس‌جمهور نیز در جلسه هیات دولت 26 شهریورماه، با کنایه به مجلس درباره گرانی‌ها، عنوان کرد که ما وزیر معرفی می‌کنیم ورای کافی نمی‌آورد.

از سوی دیگر، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری هم روز گذشته طی اظهاراتی همچنان بر ضرورت شکل‌گیری وزارت بازرگانی آن‌هم با هدف نظام تنظیم بازار تاکید کرد وگفت: خلأ وجود وزارت بازرگانی را کاملاً حس می‌کنیم. چراکه اگر وزارت بازرگانی تشکیل می‌شد نظام تنظیم بازار مناسب‌تر بود و نظام توزیع هم اشکالاتی را که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم را نداشت و در نتیجه به نفع حقوق مردم و به نفع مصرف‌کننده‌ها بود.

در این میان، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز برای رییس دولت خط ونشان کشیده و در اظهاراتی عنوان کرده که در صورت عدم معرفی وزیر صمت، رییس‌جمهور به قوه قضاییه معرفی شود. حال باید تا هفته آینده منتظر ماند ودید چه کسی از سوی دولت برای رای اعتماد راهی بهارستان می‌شود.

کنایه روحانی به مجلس

رییس‌جمهور طی سخنانی در جلسه روز 26 شهریور ماه هیات دولت در اظهاراتی نیز از اینکه اجازه داده نشده، تا وزارت بازرگانی شکل بگیرد، گلایه کرد و گفت: در امر توزیع مشکل داریم و البته گفتیم که باید وزیر بازرگانی مستقل داشته‌ باشیم که نشد و اینکه نشد ملت ضرر کرد. ما اگر وزیر مستقل داشتیم وضعیت بازار به مراتب بهتر از این بود.

البته حسن روحانی در ادامه درباره گرانی‌ها نیز به مجلسی‌ها کنایه زد وگفت: ما وزیر به مجلس معرفی می‌کنیم و رای کافی نمی‌آورد.

البته این حق مجلس است و من نمی‌خواهم ایرادی بگیرم اما شرایط ما شرایط خاصی است. او افزود: ما باید یک پایش مستمر از زمانی که کالا تولید می‌شود تا وقتی وارد بازار می‌شود را داشته باشیم و بدانیم که گندم کی از مرزعه خارج شد، کی به سیلو رفت و کی عرضه شد. باید درباره کالاهای کارخانه‌ها هم بدانیم اگر در انبار است، کجاست. اگر برای توزیع در کامیون است، کجاست.

روحانی همچنین عنوان کرد: ما در تولید شرایط قابل قبولی داریم و در صادرات هم مشکلاتی داشتیم و الان شرایط بهتری را تجربه می‌کنیم، اما در مورد واردات ما باید مسائل آن را حل کنیم تا تاجری کالا را وارد کشور نکند و در گمرک نگه دارد تا قیمت آن در بازار بالا رود، گمرک نباید چنین اجازه‌ای دهد.

دولت به دنبال بهترین گزینه

«رییس‌جمهوری در حال بررسی بهترین گزینه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت است.» این را رییس دفتر دولت روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت، عنوان کرد.

محمود واعظی درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: « این وزارتخانه در گذشته شامل 4 وزارتخانه می‌شد که البته نظر ما این است که جنس وزارت بازرگانی با صنعتی متفاوت است. ما در دولت وزیری می‌خواهیم که ارزاق، کالاهای مورد نیاز مردم و بازار را نمایندگی کند.

وزیر صنعت گرفتار مسائل صنعت و معدن است و کمتر وقت می‌کند که به بازرگانی بپردازد. مخصوصا امسال که سال جهش تولید است و باید برای تحقق شعار سال تلاش بیشتری کند.»

واعظی با بیان اینکه دولت تفکیک وزارت بازرگانی را به مجلس قبل ارایه داد که تصویب شد و اصل آن هم در شورای نگهبان تایید و فقط یک تبصره آن برای تایید به مجلس ارجاع شد تصریح کرد: ما از ابتدای مجلس جدید منتظر بودیم که این تبصره نیز اصلاح شود که نشد به همین خاطر ما آقای مدرس خیابانی را برای تصدی وزارت صمت به مجلس معرفی کردیم که به رغم همه لیاقت‌ها و شایستگی‌ها رای نیاورد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه وزیر پیشنهادی دولت در مجلس رای نیاورد و اینگونه هم نیست که ما ده وزیر ردیف کرده باشیم که پشت سر هم آنها را معرفی کنیم. پس از رد شدن وزیر پیشنهادی دولت ما بلافاصله مطالعات خود را شروع کردیم و 16-15 گزینه را بررسی کرده‌ایم که الان به سه گزینه رسیده‌ایم و امیدواریم یک نفر را هفته آینده به مجلس معرفی کنیم.

خلأ وزارت بازرگانی احساس می‌شود

ازسوی دیگر اما حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهوری، روز چهارشنبه پس از جلسه هیات دولت گفت: رییس‌جمهوری کماکان در حال پیگیری و بررسی برای بهترین گزینه برای معرفی به مجلس شورای اسلامی هستند خود رییس‌جمهوری نیز تاکید دارد که این وزارت خانه دارای وزیر شود. او اظهار کرد: درباره وزارت صمت با استجازه از رهبر انقلاب اسلامی جعفر سرقینی منصوب شد، هم‌اکنون هم رییس‌جمهوری در حال بررسی برای بهترین گزینه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت هست.

وی ادامه داد: رییس‌جمهوری در هفته‌های گذشته با تعدادی از افرادی که در بررسی‌ها مورد شناسایی قرار گرفته بودند بررسی‌هایی انجام داد، با آنها مصاحبه کرد، برنامه‌های آنها را شنید و نظرات آنها استماع کرد، رییس‌جمهوری در مجموع نسبت به این چند نفری که در هفته گذشته با آنها ملاقات کرد به جمع‌بندی نرسید.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری، یک‌بار دیگر بر ضرورت شکل‌گیری وزارت بازرگانی تاکید کرد و توضیح داد: یکی از دغدغه‌هایی را که رییس‌جمهوری در جلسه دولت مطرح کرد بحث تنظیم بازار و تامین کالاهای مورد نیاز مردم است و بر اساس آمار و ارقامی که وجود دارد و گزارشی که وزرای ذی‌ربط ارایه می‌دهند در ارتباط با کالاهای مورد نیاز مردم به هیچ با کمبود مواجه نیستیم و تولیدی که انجام می‌شود از نیاز جامعه خیلی بیشتر است.

به گفته امیری، اما در برخی قسمت‌ها می‌بینیم که با مشکلاتی مانند افزایش قیمت مواجه می‌شویم که این مشکلاتی ناشی از نبود ساز و کارهای مناسب در نظام توزیع است عمده دلیل آن هم این است که نظام توزیع و حمایت از حقوق مردم و مصرف‌کننده‌ها نیاز به یک مدیریت متمرکزی دارد که آن هم با تشکیل وزارت بازرگانی امکان‌پذیر بود.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری یادآور شد: امروز ما شاهد هستیم که اگر وزارت بازرگانی تشکیل می‌شد نظام تنظیم بازار مناسب‌تر بود و نظام توزیع هم اشکالاتی را که الان با آن مواجه هستیم را نداشت و در نتیجه به نفع حقوق مردم و به نفع مصرف‌کننده‌ها بود. به هر دلیل متاسفانه تا امروز این امر صورت نگرفته و ما خلأ وجود وزارت بازرگانی را کاملاً حس می‌کنیم.

منبع: روزنامه تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها