اصولگریان از لاریجانی حمایت می‌کنند؟

واعظ آشتیانی گفت: بخشی از مجموعه بزرگ اصولگرایی نسبت به لاریجانی نگاه مثبتی دارد، اما نکته اینجا است که این بخش، قابلیت جلب رای لازم برای ریاست جمهوری لاریجانی را ندارند.

اصولگریان از لاریجانی حمایت می‌کنند؟
کد خبر: 433529
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۸ ۰۹:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| واعظ آشتیانی گفت: بخشی از مجموعه بزرگ اصولگرایی نسبت به لاریجانی نگاه مثبتی دارد، اما نکته اینجا است که این بخش، قابلیت جلب رای لازم برای ریاست جمهوری لاریجانی را ندارند.

تقریبا 9 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی است و هیچ‌یک از جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلبان نمی‌دانند قرار است دقیقا چه کار کنند، با چه سازوکاری و با اتکا به کدام کاندیدا‌ها وارد میدان شوند. حتی درباره جایگاه سیاسی برخی ازچهره‌ها نیز، اما و اگر وجود دارد و معلوم نیست که باید آنان را اصلاح‌طلب دانست یا اصولگرا. به طور مشخص علی لاریجانی که اصولگرایی برآمده و این روز‌ها یکی از مطرح‌ترین کاندیدا‌ها و گزینه‌های ائتلاف برای اصلاح‌طلبان به حساب می‌آید.


محمد عطریانفر عضور شورای مرکزی کارگزاران - حزبی که در چهار سال گذشته از لاریجانی به عنوان گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان نام برده است - در یادداشتی برای روزنامه سازندگی می‌نویسد: «آقای لاریجانی از منظر تاریخی، متعلق به جریان اصولگرایی است، اما حداقل از سال 84 تا امروز رفتار، منش و نوع سیاست‌ورزی ایشان شباهت‌های زیادی به رویکرد‌های اصلاح‌طلبانه داشته است». او همچنین تاکید می‌کند: «چه بسا در شرایط انقباضی و صعوبت برای اصلاحات در سال 1400 هم واقعه‌ای مشابه آنچه که در سال 92 رخ داد، رقم بخورد. در آن شرایط از میان گزینه‌های موجود ممکن است گزینه‌هایی مثل آقای لاریجانی که از چهره‌های معقول اصولگرایی است، می‌تواند مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد».


حال باید دید که دیگر اصلاح‌طلبان نیز با عطریانفر و دیگر کارگزارانی‌ها موافق هستند و لاریجانی 1400 را اصلاح‌طلب یا حداقل شبیه به اصلاح‌طلبان می‌دانند؟ سوال مهم‌تر البته این است که اصولگرایان درباره لاریجانی چه فکری ‎می‌کنند.


امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا البته معتقد است که علی لاریجانی با توجه به عملکرد خود در میان اصلاح‌طلبان جایگاهی دارد و نه اصولگرایان. او گفت: «به اعتقاد من آقای عطریانفر صرفا نظر خود را بیان کرده است و افراد مختلف در طیف‌های دیگر اصلاح‌طلبی، لاریجانی را گزینه مناسبی برای خود نمی‌دانند.»


وی افزود: «در اینکه لایجانی ریشه اصولگرایی دارد، شکی نیست، اما فضای امروز کشور، ذائقه سیاسی مردم نگاه اجماعی به او ندارد لذا تصور می‌کنم کسانی که از الان نام او را طرح می‌کنند، نگاه خیرخواهانه ندارد.»


این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: «به نظر من با توجه به عملکرد مجلس دهم و نگاه مردم به آن مجلس و دولت یازدهم و دوازدهم، لاریجانی اقبالی ندارد و حداقل به سه سال ریکاوری و کسب آمادگی لازم برای ورود به یک‌سری عرصه‌های سیاسی دارد».


وی با تاکید بر اینکه «اصلاح‌طلبان روی لاریجانی اجماع نمی‌کنند و به دنبال چهره دیگری می‌روند که البته او هم باید کاریزما و قابلیت جلب آرای لازم را در خانواده اصلاح‌طلبی داشته باشد. به نظر من یکی از دلایلی که لاریجانی در انتخابات مجلس کاندید نشد همین بود که می‌دانست چه از تهران ثبت‌نام کند و چه از قم؛ رای نمی‌آورد. این خودش یک دستمایه واقعی برای ارزیابی لاریجانی است.»


واعظ آشتیانی در پاسخ به این پرسش که نسبت لاریجانی 1400 با اصولگرایان چیست؟ گفت: «اول از همه بر این نکته تاکید کنم که لاریجانی در جایگاه خود یک مدیر خوب بود، اما می‌خواست که تصویر معتدلی ازخود به نمایش گذارد و تلاشش برای این کار سبب شد به نحوی عمل کرده و این تصور را ایجاد کند که به سوی اصلاح‌طلبی و یا حتی ایجاد یک جریان جدید می‌رود. شخصا فکر می‌کنم که لاریجانی به دنبال ایجاد یک جریان جدید بود، اما به آن نتیجه‌ای که می‌خواست نرسید. در ابتدا البته قدری مخاطب داشت و برخی از نمایندگان مجلس به سوی او جلب شدند، اما تیم وی توانست کار جدی انجام دهد».


وی ادامه داد: «بار‌ها گفته و باور دارم که مجموعه اصولگرایی یک مجموعه بزرگ و با تنوع نگاه بسیار است. بخشی از این مجموعه بزرگ نیز نسبت به لاریجانی نگاه مثبتی دارد، اما نکته اینجا است که این بخش، قابلیت جلب رای لازم برای ریاست جمهوری لاریجانی را ندارند. شاید بخشی قلیلی از اصلاح‌طلبان و بخش قلیلی از اصولگرایان باور داشته باشند که او می‌تواند کاندید باشد، اما می‌دانند که توانایی رای‌آوری او پایین است. هرچند که مردم ایران غیرقابل پیش‌بینی هستند.»


این کارشناس مسائل سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است عده قلیل حامیان لاریجانی در جریان اصولگرا با عده قلیل حامیان او در جریان اصلاح‌طلب ائتلاف کنند؟ گفت: «بعید نیست، که این ائتلاف شکل بگیرد، اما قطعا لاریجانی هوشمند‌تر از آن است که به نتیجه امر توجه نکرده و وارد میدان شود. چراکه حداقل انتظار از فردی که وارد رقابت انتخاباتی ریاست جمهوی می‌شود که این است که از زوایای مختلف وضعیت و شرایط را ارزیابی کرده باشد».

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها