کد خبر: 433584
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۸ ۱۱:۴۵:۴۸
| |

حسن لاسجردی:

اسرائیل می‌خواهد هراس خود از کشورهای عربی را به صفر برساند

حسن لاسجردی، کارشناس مسایل خاورمیانه درباره تحرکات اخیر اسرائل در منطقه در عادی سازی روابط به برخی کشورهای عربی معتقد است: آرمان فلسطین این نیست که با اسرائل توافق کنند یا صلح داشته باشند، آنها به دنبال گرفتن حق خود از اسرائیل هستند.

اسرائیل می‌خواهد هراس خود از کشورهای عربی را به صفر برساند
کد خبر: 433584
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۸ ۱۱:۴۵:۴۸

اعتمادآنلاین| متن گفت وگو با دکتر لاسجردی را می خوانید:

*به نظر می رسد عادی سازی روابط با کشورهای عربی و امضای توافقنامه بین اعراب و اسرائیل حرکتی تبلیغاتی برای انتخابات 2020 آمریکا باشد. تبعات این عادی سازی چیست و تا کجا ادامه خواهد داشت؟

عادی سازی روابط اسرائیل با دو کشور عربی یک شو سیاسی است

موضوع عادی سازی روابط اسرائیل با دو کشور عربی منطقه بیش از آنکه اتفاق سیاسی و تاثیر گذاری در میان کشورهای منطقه باشد، یک شو سیاسی است. بین بحرین و امارات تفاوت هایی وجود دارد اماراتی ها قرارداد بسته و پیش رفته و روابط دارند ولی بحرینی ها فقط گام اول توافق را برداشته اند و فعلا فقط روابط دارند.

نکته دوم این است که این دو کشور کوچک منطقه چندان بر تحولات منطقه تاثیر گذار نیستند و در مسائل سیاسی و امنیتی و تجاری و بازرگانی ذی صلاح نیستند و اثر مستقیم و عمیقی بر تحولات منطقه ندارند. بسیاری بر این عقیده اند که بحرین و امارات برگ برنده ای به دست ترامپ داده اند تا در انتخابات از آن بهره بگیرد. نکته مهمتر این است که کشور های عربی که پای کار توافق با اسرائیل رفته اند بسیاری از مفاد قولنامه های اسبق جهان عرب را نقض کرده اند.

قرار بود کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود، سپس آنها با اسرائیل گفتگو کنند ولی چنین اتفاقی نیفتاد. آرمان فلسطین این نیست که با اسرائل توافق کنند یا صلح داشته باشند، آنها به دنبال گرفتن حق خود از اسرائیل هستند. اما با عدم رای آوری ترامپ تمام این بافته ها بیهوده و بی ثمر خواهد بود. آنچه مهم است این است که تیم تبلیغاتی ترامپ در تلاش است تا بگوید اتفاق تبلیغاتی مهمی در خاورمیانه و در میان کشورهای عربی و اسرائیل رخ داده است که به نوعی معادلات منطقه را تغییر خواهد داد.

*اگر عربستان با اسرائیل توافق کند آیا در دراز مدت هم اثر تبلیغاتی خواهد داشت؟

عربستان از نظر روانی و ذهنی آمادگی مذاکره با اسرائیل را دارد

عربستان از گذشته نیز زمینه هایی برای روابط سیاسی با اسرائیل داشته است. در دهه 80 نیز یکی از طرح های صلح مطرح شده از طرف عربستان بوده است که چندین بار تکرار و تجدید شد. از این رو عربستان از نظر روانی و ذهنی آمادگی مذاکره با اسرائیل را دارد.

نکته دیگر این است که آمریکایی ها تا اینجا به عربستان در تحولات منطقه روی خوشی نشان نداده و از عربستان حمایت نکرده اند و در میان سران عربستان نوعی دلخوری از سیاست های امریکا وجود دارد، از این رو عربستان در این نمایش نقش اصلی بازی نکرد ولی سعودی ها نیز می توانند در ماه ها و سال های آینده وارد چنین توافقی شوند.

*از نظر امنیت منطقه این توافق چه آثاری به جا خواهد گذاشت؟

اسرائیل می خواهد خود را به منطقه برساند


اسرائیل می خواهد خود را به منطقه برساند، اگر به اعلامیه بالفور نگاهی بیندازیم می بینیم انگلیسی ها در تلاش هستند که حضور پیدا کنند و غرب می خواهد جای پایی در کشورهای اسلامی داشته باشد. در حال حاضر نیز اسرائیل می خواهد در کشورهای عربی و اسلامی جا پایی باز کند.

اسرائیل در تلاش است تا هراس خود از کشورهای عربی را به صفر برساند ولی در این موضوع که اسرائیل پایگاهی در منطقه ایجاد کند و یا نظامی گری داشته باشد مساله ای است که نمی توان از هم اکنون قضاوتی در مورد آن داشت بخصوص که کشورهای منطقه و مردم این کشورها و روشنفکران و گروه های مرجع تماما با این حرکت موافق نیستند و باید زمانی بگذرد تا در مورد آینده تحولات منطقه ای صحبت کرد.

*نقش ایران در این میان چیست؟

رقابتی نانوشته بین ایران و اسرائیل وجود دارد

رقابت بین ما و اسرائیل در آینده نزدیک تشدید خواهد شد

جمهوری اسلامی با اصل این موضوع موافقت ندارد نکته دیگر این است که اسرائیل در تلاش برای یارگیری از منطقه ما است و ما نیز همین کار را می کنیم و رقابتی نانوشته بین ایران و اسرائیل وجود دارد. اینکار با تغییر نگاه و مناسبت های بین ما و کشورهای عربی تغییر می کند. این رقابت بین ما و اسرائیل در آینده نزدیک تشدید خواهد شد.

*به بهره برداری تبلیغاتی ترامپ از این انتخابات اشاره شد آیا ایران نیز ابزاری برای تاثیر گذاری بر انتخابات آمریکا دارد؟

ترامپ می داند اگر با ایران عکس یادگاری بگیرد برنده خواهد بود

ایران بدون اینکه اقدامی انجام بدهد بر انتخابات آمریکا تاثیر مستقیمی داشته است

ایران بر این انتخابات تاثیر مستقیم داشت. ترامپ می داند اگر با ایران عکس یادگاری بگیرد برنده خواهد بود ولی ما بدون اینکه اقدامی انجام بدهیم بر انتخابات تاثیر مستقیمی داشتیم.

ایران با نوع مواجهه خود با آمریکا و عدم توفیق ترامپ در پرونده ایران به نفع خود بهره برداری داشته است. فضای ما با آمریکا فضایی خصمانه رقابت آمیز و همراه با تندی است و فضایی نیست که صرفا ما یا آنها ساخته باشیم. اقتضای روابط این است و تا زمانی که نخواهیم فضا اصلاح شود این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد.

در این فضا بیشتر رفتار های خصمانه از جانب آمریکا بر علیه ایران اعمال شده و ما کاری نکرده ایم و معمولا سعی کردیم واکنشی عمل کنیم. ما برای حفظ خود مجبور به واکنش هستیم. موضوع ایران و آمریکا و نوع کارکرد و رقابت هایی که در عراق و افغانستان و سوریه و… دارند همه دست به دست هم داده تا رقابت نانوشته بین این دو کشور بر انتخابات آمریکا تاثیر بگذارد.

*به طور مثال بروز درگیری در منطقه می تواند در نتیجه انتخابات آمریکا تاثیری داشته باشد؟

اگر آمریکا موفق به مذاکره ای با ایران می شد تاثیر مثبت زیادی می گرفت

این ها همه جزو احتمالات است. جنگ و شلیک موشک و … همه احتمال است. واقعیات بسیار مهم است، آمریکا چون برگ برنده ای نداشت کشورهای عربی را مجبور کرد معاهده ای نمایشی امضا کنند.

آمریکا تلاش می کند از این فضا بهره ببرد و این حرکت تاثیر دارد. اگر آمریکا موفق به مذاکره ای با ایران می شد تاثیر مثبت زیادی می گرفت ولی چون این برگ برنده را ندارد با کارت های کوچکتر بازی می کند.

*نقش لابی های صهیونیستی در این فضا چیست؟

موضوع خاورمیانه همیشه در انتخابات آمریکا تاثیر بسیار مهمی داشته است

سیاست و اقتصاد آمریکا در هم آمیخته است

در انتخابات آمریکا تبلیغ و اظهار نظر نامزد ها و هواخواهی و طرفداری ها نقش مهمی دارد و موضوع خاورمیانه همیشه در انتخابات آمریکا تاثیر بسیار مهمی داشته است. مردم آمریکا چندان اهل سیاسی کاری و اکتیو بودن و حضور در میدان نیستند ولی سیاست و اقتصاد آمریکا در هم آمیخته است خاورمیانه منطقه جذابی برای جمع آوری سرمایه در آمریکا است و این موضوع می تواند در آمریکا تاثیر داشته باشد.

منبع: شفقنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها