کد خبر: 433708
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۰۸:۳۵:۵۱
| |

آغاز مجمع عمومی سازمان ملل در شرایط همه‌گیری کرونا

شرایط همه‌گیری کرونا در جهان به ویژه آمریکا باعث شد بزرگترین رویداد دیپلماسی جهانی امسال با تاکید بر چندجانبه‌گرایی اما به شیوه مجازی برگزار شود؛ هرچند دولت میزبان همچنان بر مداری معکوس و یکجانبه حرکت می‌کند.

آغاز مجمع عمومی سازمان ملل در شرایط همه‌گیری کرونا
کد خبر: 433708
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۰۸:۳۵:۵۱

اعتمادآنلاین| 25 شهریور ماه (15 سپتامبر) به صورت رسمی چک‌کش ریاست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از تیجانی محمد بنده رئیس نیجریه‌ای به ولکان بازکر دیپلمات با سابقه ترکیه‌ای تحویل و هفتاد و پنجمین مجمع عمومی در سبک و سیاقی جدید آغاز شد.

طبق برنامه اعلام شده، جشن هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد با سخنرانی و تصویب اعلامیه مشترک که در 6 ماه گذشته درباره آن بحث و بررسی شده است، در روز دوشنبه برگزار می‌شود و احتمال دارد، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در آن سخنرانی کند.

مهم‌ترین محورهای این اعلامیه را اقدامات جمعی برای رسیدگی به بحران‌های جهان معاصر، همه گیری کرونا و پیامدهای اقتصادی آن و قرار دادن سازمان ملل در مرکز پاسخگویی به بلایای جهانی تشکیل می‌دهند.

پس از آن، اجلاس سران اعضای سازمان ملل در روز سه‌شنبه آغاز می‌شود که رئیسان جمهوری، نخست وزیران، وزیران خارجه و در برخی موارد هم نمایندگان کشورها در نیویورک، بر اساس جدول زمانی اعلام شده سخنرانی خواهند کرد و صحبت‌های حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هم روز سه‌شنبه حوالی ظهر به وقت نیویورک پخش خواهد شد.

در سال‌های گذشته، سالن مجمع عمومی به ویژه در سخنرانی افتتاحیه، مملو از جمعیت بود و هر کشوری 6 کرسی اختصاصی داشت اما امسال به دلیل دستورالعمل‌های مربوط به مبارزه با کرونا، هر دولت تنها یک نماینده مستقر در سالن خواهد داشت و تمام بیانیه‌های سران دولت‌ها به صورت از پیش ضبط شده از طریق ویدئو پخش خواهد شد.

پیش از این گفته می‌شد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سخنرانی خود را به صورت حضوری ارائه خواهد داد تا اینکه روز گذشته کاخ سفید به طور رسمی اعلام کرد، ترامپ هم امسال به سازمان ملل متحد نخواهد آمد.

البته ترامپ همیشه از سالن مجمع عمومی سعی داشت، نمایش انتخاباتی برگزار کند و امسال هم همین برنامه را داشت اما این بار باید برای سالن خالی سخنرانی می‌کرد و در اجتماعی حاضر می‌شد که در چهار سال گذشته و به ویژه در موضوع آب و هوا، حقوق بشر، فلسطین و ایران بیش از گذشته منزوی شده است.

علاوه بر آن، ترامپ در چهار سال گذشته به روشنی نشان داد که نه تنها به چندجانبه‌گرایی و سازوکار سازمان ملل متحد اعتقادی ندارد بلکه نسبت به آن خصومت دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها