انتخابات آمریکا| دو هفته تا برگزاری اولین مناظره انتخاباتی

کاندیداهای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا هفته گذشته در حالی به صورت جداگانه در نشست های پرسش و پاسخ مردمی حاضر شدند که تنها 7 هفته تا زمان برگزاری انتخابات زمان باقی است و عملکرد آنها در این مدت محدود باقی مانده می تواند تاثیر زیادی بر تعیین نتیجه نهایی رقابت های انتخاباتی سال 2020 داشته باشد.

انتخابات آمریکا| دو هفته تا برگزاری اولین مناظره انتخاباتی
کد خبر: 433736
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۰۹:۳۹:۳۰

اعتمادآنلاین| جو بایدن، معاون اول باراک اوباما که در ماه آوریل به عنوان کاندیدای نهایی حزب دموکرات برای حضور در مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد پنجشنبه شب در برنامه ویژه شبکه سی ان ان در ایالت فلوریدا حضور یافت تا در نشست پرسش و پاسخ مردمی که از سوی این شبکه ترتیب داده شده بود شرکت کند. این اتفاق در حالی رخ داد که دو شب قبل تر، دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده نیز در برنامه ای مشابه که به میزبانی شبکه ای بی سی در پنسیلوانیا برگزار می شد شرکت کرد تا هر دو کاندیدا در فاصله دو هفته مانده تا برگزاری اولین مناظره انتخاباتی فرصتی برای قدرت نمایی در برابر رقیب داشته باشند.

طی این دو نشست، بیشتر سوالاتی که از ترامپ پرسیده می شد به عملکرد او در حوزه های مختلف اختصاص داشت و از او خواسته می شد تا به عنوان رییس جمهور پاسخگوی اتفاقاتی که در کشور می افتد باشد اما در مقابل بایدن فرصتی یافته بود تا به مقایسه سیاست های مد نظر خود با سیاست های دونالد ترامپ بپردازد. هرچند محتوای مطرح شده از سوی هر دو کاندیدا تفاوتی جدی را رقم می زد اما این دو نشست که در فاصله دو شب برگزار شد، تفاوت هایی جدی در فرم را نیز شامل می شد. در نشست پرسش و پاسخ ترامپ، افرادی در استودیو مسقف ای بی سی حاضر شده و سوالات خود را مطرح کردند اما در نشست دموکرات ها که این روزها توجهی ویژه به موضوع مقابله با ویروس کرونا دارند، این نشست در فضای آزاد برگزار شد و شرکت کنندگان با اتومبیل در این جلسه پرسش و پاسخ حاضر شدند. همچنین در حالی که ترامپ به صورت نشسته پاسخگوی سوالات در برنامه 90 دقیقه ای ای بی سی بود، بایدن تمام طول مراسم چند ساعته سی ان ان را سر پا ایستاد و به سوالات پاسخ داد تا نشان دهد به رغم سن بالایی که دارد، آماده است تا یک رییس جمهور سر حال برای امریکا باشد. در محتوا نیز تقریبا می توان تصریح کرد اکثر سوالاتی که از کاندیداها مطرح شد مشترک بود و مشخص شد که فارغ از نگاه سیاسی دغدغه های عموم مردم امریکا یکسان است هرچند آنها نگاه متفاوتی به این دغدغه ها داشته باشند.

ویروس کرونا


مقابله با کرونا اولین سوالی بود که از ترامپ درباره آن پرسیده شد. مردی میانسال از رییس جمهور امریکا پرسید «شما تا ماه می عملکرد خوبی داشتید و بعد همه چیز را رها کردید. چرا مردم جامعه را سوی کشته شدن هدایت کردید؟» ترامپ در پاسخ به این سوال مدعی شد که عملکرد دولت در این زمینه عالی و بی نظیر بوده و تلاش کرد تا با مقصر نشان دادن چین در شیوع ویروس کرونا خود را از زیر بار مسوولیت رها کند. در این نشست همچنین انتقادات زیادی از رییس جمهور امریکا مطرح شد که چرا در خصوص بیماری کووید 19 اقدام به گمراه کردن جامعه و کوچک نمایی کرده است اما ترامپ اعلام کرد که این کار را نکرده و صرفا تلاش داشته تا از ترس مردم جلوگیری کند. او در پاسخ به زنی که پرسید «چرا ماسک نمی زند و مردم را علیه ماسک زدن تشویق کرده» گفت که هر جا لازم باشد ماسک خواهد زد. رییس جمهور امریکا در مورد واکسن نیز وعده داد که به زودی آماده خواهد شد. در این پرسش و پاسخ تقابل مجری و ترامپ بر سر انکارهای رییس جمهور امریکا جالب توجه بود.

بایدن نیز در این خصوص بسیار مورد سوال قرار گرفت. به رغم آنکه همه گیری ویروس موضوع اصلی سخنرانی پنجشنبه شب جو بایدن نبود او با دوازده سوال در خصوص بحران کرونا و واکسن احتمالی بیماری کووید19 روبه رو شد. نامزد دموکرات ها در خصوص وعده دونالد ترامپ برای توزیع واکسن کرونا تا هفته های آینده گفت که این سخنان «فریبنده» و برای انتخاب مجدد است و «امریکایی ها نمی توانند به سخنان رییس جمهوری اعتماد کنند». نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا باردیگر نحوه مدیریت بحران کرونا در کشورش توسط دولت ترامپ را به باد انتقاد گرفت و ضمن اشاره به آنچه وی عملکرد «غیرمسوولانه» دولت در این خصوص خواند تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن خطر بیماری کووید19 را یک «جنایت» توصیف کرد. با طرح این موضوع که دونالد ترامپ به رغم آگاهی از وخیم بودن بحران کرونا پذیرفته که در جهت کم اهمیت جلوه داده آن تلاش کرده گفت: «او می دانسته اما هیچ کاری انجام نداده؛ این تقریبا یک اقدام جنایتکارانه است.» جو بایدن همچنین محرومیت امریکایی ها از آزادی های اولیه در دوره مهار بیماری همه گیر کووید19 را مورد نکوهش قرار داد و در عین حال از تعبیر ویلیام بار، دادستان کل که مقررات قرنطینه در دوره همه گیری ویروس را با دوران بردگی مقایسه کرده بود، انتقاد کرد.

نژادپرستی سیستماتیک و مساله پلیس


از دیگر سوالات مشابه در نشست پرسش و پاسخ دو کاندیدا، سوال درباره تبعیض نژادی و نقش پلیس در این موضوع بود. ترامپ در پاسخ به این سوالات اعلام کرد که احترام زیادی برای همه نژادها قائل است و دولتش در مقایسه با همه دولت ها عملکرد بهتری در این زمینه داشته که باید مورد توجه قرار بگیرد.

بایدن اما با پذیرش این موضوع که در امریکا شکاف نژادی عمیقی وجود دارد، وعده داد که تلاش خواهد کرد تا در راستای رفع این شکاف تلاش کند و سیاست گذاری های دولتش نیز در این مسیر خواهد بود.

در خصوص پلیس اما دو کاندیدا عملا روبه روی هم ایستادند و در حالی که ترامپ گفت که اعتقاد دارد باید قدرت پلیس برای مقابله با خشونت و جرم و جنایت افزایش یابد تا نظم و قانون به امریکا باز گردد. بایدن اما ضمن تاکید بر آنکه می داند اکثریت پلیس امریکا را آدم هایی خوب تشکیل می دهند گفت که برای کنترل معدود آدم های بد در اداره پلیس این نهاد باید مسوولیت پذیر تر و پاسخگوتر شود.

نگاه کاندیداها به سیاست خارجی


سوالات درباره نگاه کاندیداها به سیاست خارجی از دیگر مسائل مورد توجه در این نشست ها بود. ترامپ در این خصوص ضمن دفاع از عملکرد دولت خود عنوان کرد که توانسته موفق باشد و اکنون چینی ها به دنبال این هستند که بایدن را به قدرت برسانند. او همچنین عادی سازی روابط دو کشور عربی با اسراییل را دستاوردی بسیار بزرگ خواند که حاصل عملکرد دولت او بوده است.

سیاست خارجی بخشی دیگر از سخنان جو بایدن را تشکیل داد. وی در این بخش از سخنان خود وعده داد که حضور نظامی ایالات متحده امریکا در خارج از کشور را کاهش دهد. نامزد دموکرات ها همچنین در ادامه تاکید کرد که هرگونه تلاش از سوی یک قدرت خارجی برای تاثیرگذاری و یا مداخله در انتخابات ریاست جمهوری «نقض حاکمیت ایالات متحده» محسوب می شود. وی تصریح کرد که اگر پس از پیروزی در رقابت ماه نوامبر مشخص شد که روسیه برای دخالت و تاثیر گذاری در انتخابات تلاش کرده، به گونه ای عمل خواهد کرد که روس ها بهای این مداخله را بپردازند؛ و به گفته آقای بایدن این بها اقتصادی خواهد بود. بایدن از کشور روسیه به عنوان یک «حریف» نام برد اما هنگامی که از وی درباره چین سوال شد چنین واژه ای را به کار نبرد. وی در عوض از چینی ها به عنوان رقیب یاد کرد و وعده داد که در جهت بهبود سیاست تجاری با چین گام بردارد.

اقتصاد و بیمه درمانی


در شرایطی که اقتصاد امریکا روزهایی بحرانی را سپری می کند، سوالات زیادی در این باره مطرح شد که چه برنامه ای برای بهبود وضعیت موجود وجود دارد. ترامپ با اشاره به آمارهایی نظیر کاهش نرخ بیکاری تا ابتدای سال 2020 تصریح کرد که روند در پیش گرفته شده از سوی دولت نرخ بیکاری را که در پی شیوع ویروس کرونا افزایش یافته بود بار دیگر کاهش خواهد داد. او همچنین در پاسخ به سوالاتی نظیر اینکه چرا اهمیتی برای بیمه درمانی قائل نیست گفت که به زودی از بیمه درمانی دولت رونمایی خواهد شد. این وعده با واکنش مجری ای بی سی مواجه شد و جرج استفانوپولوس یادآوری کرد که در سال های گذشته نیز ترامپ چندین بار این وعده را داده اما در اجرای آن ناموفق بوده است. در مقابل بایدن وضعیت موجود را ناامیدکننده خواند و گفت که دولتش با افزایش مالیات ثروتمندان و همچنین بازگرداندن بیمه درمانی اوباماکر تلاش خواهد کرد تا در این زمینه تحولی ایجاد کند.

از فلوریدا تا پنسیلوانیا


از نکات جالب توجه درباره این جلسات پرسش و پاسخ می توان به انتخاب مکان برگزاری آن از سوی کاندیداها اشاره کرد. هر دو کاندیدا ایالت هایی از میدان نبرد را انتخاب کرده بودند با این تفاوت که بایدن ایالتی را برگزیده بود که در سال های گذشته به جمهوری خواهان رای داده و با 29 رای الکترال تاثیر زیادی در تعیین نتیجه نهایی انتخاب دارد، اما ترامپ به پنسیلوانیا رفته بود که رقابت در آن بسیار نزدیک است. تحلیلگران معتقدند ترامپ در صورتی که فلوریدا را از دست دهد عملا شانس خود را برای پیروزی در انتخابات از دست خواهد داد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها