سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران:

مصرف 15 میلیون لیتر بنزین با توسعه سی ان جی کاهش می‌یابد

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با تبدیل یک میلیون و 460 هزار خودروی عمومی به سی ان جی، ‌15 میلیون لیتر در روز در مصرف سی ان جی صرفه‌جویی می‌شود.

مصرف 15 میلیون لیتر بنزین با توسعه سی ان جی کاهش می‌یابد
کد خبر: 433859
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۱۶:۰۰:۴۲

اعتمادآنلاین| محمد رضایی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه اگر قرار باشد به جای 20 میلیون متر مکعب سی ان جی، بنزین در کشور مصرف شود، نیازمند سرمایه‌گذاری حدود 7 تا 8 میلیارد دلاری است تا 20 میلیون لیتر بنزین تولید کنیم، اظهار کرد: ‌اگر یک میلیون و 460 هزار خودروی عمومی به دو میلیون خودرو افزایش پیدا کند و دوگانه سوز شود، ‌تنها نیازمند 700 تا 800 میلیون دلار است که صرفه‌جویی 20 میلیون لیتری را محقق می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین می‌توان به جای سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلاری، 800 میلیون دلار هزینه کنیم و با تولید خودروی سی. ان. جی‌سوز به همان هدف برسیم.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه ایران منابع زیادی گاز دارد و به ویژه در فصول گرم سال علاوه بر صادرات گاز مازاد تولید نیز داریم، ‌اظهار کرد:‌ از آنجا که هنوز توسعه ال ان جی در کشور کامل نشده و صادرات گاز محدود بوده، ‌ منطقی است که از این فراورده در داخل کشور استفاده شود.

رضایی با تاکید بر اینکه اگر گاز را صادر کنیم، خالص درآمد حدودا متر مکعبی 10 سنت است اما صادرات سوخت مایع مثل بنزین و گازوییل قیمت‌های بالاتری دارد، گفت: در این شرایط باید در مصرف داخلی سوخت مایع را با گاز جایگزین کنیم.

وی با بیان اینکه ماشین‌های عمومی هر ماه 400 تا 500 لیتر سهمیه می‌گیرند، اظهار کرد: اگر با توسعه‌ سی ان جی این مصرف، نصف شود، ‌ امکان صادرات فراهم شده و می‌توانیم با درآمد ناشی از آن چرخ صنعت را بچرخانیم.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه گاز طبیعی به صورت نامحدود در کشور است و اگر بخواهیم کل سوخت کشور گاز باشد کمبود گاز نخواهیم داشت، اظهار کرد: شبکه گاز ایران در هیچ کجای دنیا نیست و این امکان وجود دارد تا سوخت بدون هزینه حمل به دست مصرف‌کننده برسد.


رضایی با اشاره به هوشمندسازی جایگاه‌های سی ان جی گفت: 100 درصد اتفاقات در جایگاه‌ها است و تاکنون در تصادف و خارج از شهر انفجار رخ نداده، تنها در زمان سوختگیری و در بیشتر اوقات به دلیل دستکاری مخازن بوده است.


وی افزود: در زمان سوختگیری هیچ سیستمی وجود ندارد تا بتواند مانع شود که ماشینی که گواهی سلامت ندارد سوخت نگیرد، بنابراین تصمیم گرفتیم سیستمی اجرا کنیم که تنها خودروهایی سی ان جی بگیرند که گواهی سلامت داشته باشند.


سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه باید همکاری وزارت صنعت با اقتصاد کشور صورت گیرد زیرا تا زمانی که تقاضا برای سی ان جی نباشد مصرفش بالا نمی‌رود، اظهار کرد:‌ اگر وزارت صنعت در طول سال‌های گذشته، دوگانه سوزکردن خودروها از کارخانه را انجام داده بود اکنون تعداد خودروهای دوگانه سوز بیشتر بود. در مهمترین اقدام نیز باید وزارت صمت به فکر این باشد که وانت تک‌سوز تولید نشود.


رضایی از رایزنی با شهرداری برای تخصیص زمین برای احداث جایگاه در مناطق مختلف شهری نیز خبر داد و گفت:‌ اگرچه ظرفیت سی ان جی در کشور 40 میلیون متر مکعب در روز است اما در مناطقی کمبود جایگاه وجود دارد.


سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه تبدیل کارگاهی، ایمن است و استانداردهایی که وزارت نفت رعایت می‌کند بسیار بالاتر است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته 918 هزار خودرو را وزارت نفت تبدیل کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها