امیرعلی ابوالفتح:

هر اقدام احتمالی آمریکا واکنش ایران را در پی دارد

تحلیل‌گر ارشد سیاست خارجه و مسائل آمریکا به تحلیل آنچه که اقدام ایالات متحده پس از فعال‌سازی مکانیسم ماشه خوانده می‌شود پرداخت و تاکید کرد که هر اقدام احتمالی آمریکا واکنش ایران را در پی خواهد داشت و پیام‌های ایران، آمریکا را خویشتن‌دار کرده است.

هر اقدام احتمالی آمریکا واکنش ایران را در پی دارد
کد خبر: 433953
|
۱۳۹۹/۰۶/۳۰ ۰۹:۵۷:۰۲

اعتمادآنلاین| مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که از دوشنبه اقدامات تنبیهی جدیدی را کلید خواهند زد که از نگاه ناظران، هدفی جز تحریک به رویارویی با تهران پیش از انتخابات آمریکا ندارد؛ کارشناسان بر این باورند که شاید آمریکا سعی می‌کند کشتی‌هایی که در آب‌های آزاد به سمت ایران تردد می‌کنند را متوقف و بازرسی کند.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل، درباره اقداماتی که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، اظهار داشت:‌ آمریکایی‌ها معتقدند که تمام قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت که با قطعنامه 2231 از بین رفته‌ بودند، دوباره بازگشته‌اند؛ از سوی دیگر خودشان را محق می‌دانند که در چارچوب آن قطعنامه‌ها اقداماتی را علیه ایران انجام دهند، این ادعای آمریکا است و جامعه جهانی، شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل و هیچ‌کس دیگری حرف‌های آمریکا را نپذیرفته است. اما آمریکایی‌ها برای خودشان تفسیر قائل هستند و معتقدند که می‌توانند این کار را انجام دهند و مثلاً در مورد تحریم‌های اقتصادی آنچه که می‌توانسته‌اند، انجام شده است.

وی با بیان اینکه طرح این فرضیه که کشتی‌های ایران را توقیف و بازرسی‌ کنند به لحاظ تئوری و روی کاغذ امکان‌پذیر است، ادامه داد: همه این‌ها عواقب و پیامدهایی دارد؛ رفتار ایران نشان داده است که هر عملی را با یک عکس‌العمل متناسب پاسخ می‌دهد؛ پیش‌تر زمانی که نفتکش ایران در جبل الطارق توقیف شد، ایران یک کشتی را در خلیج‌فارس نگه داشت؛ از سویی نیز پیام‌هایی که ایران مثلاً در مورد سرنگونی پهپاد و اینکه اگر آمریکا اقدامی انجام دهد، مقابل به مثل می‌کند، یا اینکه اگر نفتکش‌های ایرانی را که به سمت ونزوئلا می‌روند توقیف کنند و محموله متعلق ایران باشد با اقدام متقابل روبرو می‌شوند؛ داده است همه چیز را روشن می‌کند. این پیام‌هایی که از ایران منعکس شده است، آمریکایی‌ها را یک مقدار در موضوع خویشتنداری قرار می‌دهد.

این تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه دونالد ترامپ علاقمند نیست که در شب انتخابات یک جنگ و مرافه‌ای با ایران راه بیاندازد که پایان آن مشخص نیست، افزود:‌ این‌ها مورد پسند رئیس‌جمهوری که دائم خودش را ضد جنگ نشان می‌دهد و می‌خواهد جنگ‌های بی پایان را پایان دهد و همچنین کسی که معتقد است جنگ‌های خاورمیانه پرهزینه و بی‌فایده بوده‌اند، نیست؛ البته ترامپ کارهای عجیب و غریب زیاد کرده است که ممکن است یکی از کارهای عجیب غریب مربوط به این موضوع باشد.

وی درباره اینکه آیا ممکن است آمریکا در آستانه لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، ما را وادار به واکنش کند تا تحریم‌ها تمدید شود، گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ایران مایل نیست در این زمینه به گونه‌ای رفتار کند که خواسته آمریکا محقق شود؛‌ از نظر جمهوری اسلامی بعد از 23 سپتامبر اتفاقی نیفتاده است که ایران بخواهد نسبت به آن واکنش نشان دهد.

اگر آمریکایی‌ها دست به اقدامات خاصی بزنند و مثلاً نفتکش ایران را توقیف کنند، ایران احتمالاً واکنش نشان می‌دهد، اما جامعه جهانی تفسیر آمریکا را نپذیرفته است و ایران قصد ندارد از برجام خارج شود، واکنش ایران نسبت به کاهش تعهدات بسیار بسیار حساب شده بوده به گونه‌ای که علیه ایران اجماع ایجاد نشود که اکنون هم ایجاد نشده است و به طور مثال کشوری مثل بریتانیا که اینقدر با ایالات متحده نزدیک است، حاضر نشد که به کمپ آنها بپیوندد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجه با بیان اینکه واکنش ایران حتماً حساب شده، مصلحت‌اندیشانه و به دور از شتابزدگی و هیجان‌زدگی خواهد بود، تاکید کرد: اگر مسئله به همین اندازه که آمریکایی‌ها بیانیه‌ای بدهند اما تحریم‌ها را بازنگرداند، باقی بماند و اتفاقی نیفتد، ایران اقدام خاصی انجام نمی‌دهد اما اگر به مرحله عمل برسد، احتمالاً ایران واکنش نشان می‌دهد، اما واکنش نباید به گونه‌ای باشد که اجماع‌سازی علیه ایران شود یا کشورهایی که با بحث بازگشت تحریم‌ها همراهی نکرده‌اند، این واکنش آنها را تحریک به حمایت از آمریکا کند.

وی درباره اقداماتی که آمریکا می‌تواند تا انتخابات انجام دهد، خاطرنشان کرد: آقای ترامپ در فصل انتخابات بوده و در تلاش است تا رای‌دهندگان و حامیان خودش را قانع کند که فردی نابغه و توانمند در مذاکره است که می‌تواند دشمنان آمریکا را به خط کند و آنها را تحت فشار قرار دهد؛ پیامش برای مردم آمریکا است برای اینکه اطمینان بدهد قرار نیست جنگ شود و‌ نمی‌خواهیم با ایران بجنگیم و با ایران به مذاکره می‌رسیم و مشکل با ایران در عرض یک تا دو هفته حل خواهد شد چون خیلی برای مذاکره راغب است.

ابوالفتح با بیان اینکه فارغ از این که حرف‌های ترامپ درست یا غلط است، بیشتر جنبه انتخاباتی دارد، گفت: اگر به مرحله عمل برسد، تجربه‌اش را در مذاکره با کره شمالی نشان داده است. اینکه رویکرد دولت ترامپ نسبت به مذاکراتی از این دست، نتیجه‌بخش نیست. دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا در حالی انجام شده که ترامپ به عنوان اولین رئیس‌جمهور پایش را در خاک کره شمالی گذاشت، اما ذره‌ای از تحریم‌ها کاسته نشد و دو طرف به اندازه یک قدم هم به جلو حرکت نکردند.

جدا از بیانیه‌هایی که دادند و عکس‌هایی که گرفتند و همچنین آقای ترامپ گفت نامه‌های عاشقانه‌ای بین او و رهبر کره شمالی رد و بدل شده است،‌ اما در روابط واشنگتن با پیونگ یانگ هیچ قدم به جلویی برداشته نشده است.

وی تاکید کرد: در صورت پیروزی ترامپ اگر او بعد از انتخابات هم بخواهد با همین سیاست جلو بیاید نه تنها امکان توافق وجود ندارد بلکه حتی شروع مذاکرات هم دور از ذهن است، برای آینده ترامپ انتخابات پر اهمیت بوده و اینکه مردم قانع شوند ترامپ می‌تواند معجزه و مذاکره کند، مهم است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها