«خورشید» مجیدی در میان 20 فیلم برتر جشنواره‌های ونیز و تورنتو

منتقدان هالیوود ریپورتر 20 فیلم برتری را که در 2 جشنواره ونیز و تورنتو به نمایش درآمدند، انتخاب کردند که در این میان «خورشید» مجید مجیدی نیز در این فهرست جای گرفته است.

«خورشید» مجیدی در میان 20 فیلم برتر جشنواره‌های ونیز و تورنتو
کد خبر: 433988
|
۱۳۹۹/۰۶/۳۰ ۱۲:۳۰:۱۸

اعتمادآنلاین| شماری از فیلم‌های مطرح سال از جمله فیلم‌هایی از اسپایک لی و رجینا کینگ در فهرست بهترین فیلم‌های 2 جشنواره ونیز و تورنتو جای گرفتند و مجید مجیدی نیز با فیلم «خورشید» در میان این فیلم ها جای دارد.

در کنار ایران، فیلم‌هایی از یونان، جزیره عاج و ژاپن نیز به این فهرست راه یافته‌اند.

فیلم‌هایی دیگری که در کنار «خورشید» در این فهرست جای گرفته‌اند عبارتند از:

مستند «76 روز» ساخته هائو وو که در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد. این فیلم در 4 بیمارستان ووهان چین فیلمبرداری شده و اولین ماه‌های قرنطینه کووید 19 را تصویر کرده است.

«آمونیت» ساخته فرانسیس لی با بازی کیت وینسلت و سرشا رونان که در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد فیلمی است که داستانش در نیمه قرن نوزدهم می‌گذرد.

«سیب ها» نخستین فیلم بلند کریستوس نیکو کارگردان یونانی در 2 جشنواره ونیز و تورنتو به نمایش درآمد و درباره تلاش‌های یک مرد برای تثبیت خودش در حالی است که به ویروس فراموشی دچار شده است.

«شهرداری» ساخته فردریک وایزمن مستندساز 90 ساله که در 2 جشنواره ونیز و تورنتو به نمایش درآمد مستندی درباره زندگی در بوستون شهر زادگاهش است و به عملکرد مقامات رسمی بوستون، ماساچوست، از نظر برابری نژادی، مسکن و تغییرات آب و هوایی می‌پردازد.

«آرمانشهر آمریکایی دیوید بایرن» ساخته اسپایک لی که در جشنواره ونیز و تورنتو به نمایش درآمد، برداشتی از یک نمایش در برادوی است.

«رفقای عزیز» ساخته آندری کونچالفسکی فیلمساز روس که در جشنواره ونیز دیده شد و جایزه ویژه داوری را برد درباره کشتار کارگران اعتصابی کارخانه در سال 1962 است که به نقطه عطفی در زندگی یک آپاراتچی 40 ساله بدل می‌شود.

«سیگار عزیز» اولین تجربه کارگردانی کریم عینوز برزیلی که در جشنواره ونیز نمایش داده شد درباره دختر جوانی است که بین 2 کشور و 2 فرهنگ بزرگ می‌شود.

«هاپر/ ولز» که در جشنواره ونیز نمایش داده شد مستندی از گفتگوی اورسن ولز و دنیس هاپر به کارگردانی اورسن ولز فقید است.

«لیمبو» به نویسندگی و کارگردانی بن شاروک که در جشنواره تورنتو نمایش داده شد درامی درباره گروهی از مهاجران است که در شهری ساکت از اسکاتلند زندگی می‌کنند.

«دوشنبه» ساخته آرگریس پاپادیمیتروپولوس یونانی که در جشنواره تورنتو دیده شد درباره عشق و تعطیلات یک زوج جوان آمریکایی در آتن است.

«گاوباز حساس من» ساخته رودریگو اسپولودا که در جشنواره ونیز نمایش داده شد با اقتباس از رمانی از پدرو لمبل ساخته شده و درباره زندگی در دوران پینوشه در شیلی است.

«دوباره هرگز برف نمی بارد» به کارگردانی مشترک مالگورزاتا شوموفسکا و میخال انگلرت که در جشنواره ونیز نمایش داده شد درباره پوچی یک جامعه ثروتمند از لهستان است.

«شب شاهان» دومین فیلم بلند فیلیپ لاکوته کارگردانی از ساحل عاج که در جشنواره ونیز و تورنتو دیده شد درباره یک زندانی در ابیجان است.

«سرزمین آواره‌ها» ساخته کلویی ژائو که در جشنواره ونیز و تورنتو به نمایش درآمد با بازی فرانسیس مک‌دورماند در نقش بیوه‌ای است که در شهری معدنی زندگی جدیدی را در جاده تجربه می‌کند.

«یک شب در میامی» به کارگردانی رجینا کینگ که در جشنواره ونیز و تورنتو به نمایش درآمد با اقتباسی از نمایشنامه کمپ پاورز از سال 2014 در یک اتاق هتل در سال 1964 می گذرد که 4 دوست شامل مالکوم ایکس، کاسیوس کلی، سم کوک موسیقیدان و جیم براون بازیکن فوتبال آمریکایی با هم گردآمده‌اند.

«کجا می‌روی آیدا» ساخته یاسمیلا ژبانیچ کارگردان بوسنیایی که در جشنواره ونیز و تورنتو دیده شد درامی درباره جنگ بوسنی و هرزگوین در سال 1995 است که نیروهای صرب بیش از 7 هزار زن غیرنظامی را کشتند و مورد آزار قرار دادند.

«قسمت بالا» فیلم اول به کارگردانی مشترک سلین هلد و لوگان جرج که در جشنواره ونیز در بخش هفته منتقدان بین‌المللی به نمایش درآمد درباره یک دختر بچه 5 ساله و مادر وی است که در تونل متروی نیویورک زندگی می‌کنند.

«زن یک جاسوس» ساخته کیوشی کوروساوا که در جشنواره ونیز نمایش داده شد و جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد درباره زن جوان ژاپنی است که در آستانه جنگ جهانی دوم متوجه می‌شود همسر تاجرش اسرار ژاپنی‌ها را در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌دهد.

«گرگ روها» که اولین اکران جهانی‌اش را در جشنواره تورنتو تجربه کرد انیمیشنی از تام مور از فولکلور ایرلندی و سومین قسمت از یک سه گانه درخشان است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها