هرمیداس باوند تحلیلگر مسائل بین الملل:

هر کدام از کشورهای صاحب حق وتو می توانند پیشنهاد آمریکا را رد کنند

درحالی که آمریکا و متحدانش قصد بزرگنمایی درباره فعال سازی مکانیسم ماشه را دارند، وزیر امور خارجه کشورمان در تازه ترین واکنش نسبت به این اقدامات گفته است: «آمریکایی‌ها خودشان هم می‌دانند که ادعای آنها در این زمینه باطل است.

هر کدام از کشورهای صاحب حق وتو می توانند پیشنهاد آمریکا را رد کنند
کد خبر: 434019
|
۱۳۹۹/۰۶/۳۰ ۱۴:۰۷:۰۴

اعتمادآنلاین| ‌ در همین رابطه، یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: اگر آمریکا بخواهد اقدامی از جانب شورای امنیت علیه ایران انجام دهد، هر کدام از کشورهای صاحب حق «وتو» می توانند پیشنهاد این کشور را رد کنند و چنانچه این اتفاق بیفتد آمریکا نمی تواند هیچ اقدام دیگری انجام دهد.


هرمیداس باوند گفت: دیدیم که شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای منفی داد. آمریکا ممکن است درصدد تغییر اساسنامه این شورا باشد که آن نیز نیازمند طی کردن پروسه مربوط به خود است. به نظر می رسد که تلاش آمریکا در این راستا مورد استقبال کشورهای عضو شورای امنیت نباشد. اعضای دائمی شورای امنیت حق وتو دارند و کشورهایی که صاحب این حق نیستند آزادند بر اساس منافع ملی خودشان رای دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورای امنیت می توانند جلو اقدام یکجانبه آمریکا را بگیرند، گفت: هر اقدام یکجانبه از سوی آمریکا غیرقانونی است. ولی اگر موضوع را در شورای امنیت مطرح کند باید بتواند رای اعضای آن را داشته باشد.

از این رو، آنهایی که حق وتو دارند، این حق برایشان محفوظ است و کشورهایی هم که صاحب چنین حقی نیستند بر اساس نوع روابطی که با آمریکا دارند، رای خواهند داد.

باوند در ادامه گفت: اگر آمریکا بخواهد اقدامی از جانب شورای امنیت علیه ایران انجام دهد، هر کدام از کشورهای صاحب حق وتو می توانند پیشنهاد این کشور را رد کنند و چنانچه این اتفاق بیفتد آمریکا نمی تواند هیچ اقدام دیگری انجام دهد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل همچنین درباره مخالفت دبیرکل سازمان ملل متحد و برخی کشورهای اروپایی با آنچه آمریکا فعال سازی مکانیسم ماشه می خواند، گفت: اگر آمریکا بخواهد در قالب مکانیسم ماشه از نیروی نظامی برای رسیدن به هدف خود استفاده کند، این تعرضی آشکار به حقوق بین الملل بوده و غیرقانونی است.

وی در واکنش به اظهارات ماه گذشته وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: تحریم هایی که مایک پمپئو خبر از بازگشتش پس از گذشت سی روز داد، همان تحریم های شورای امنیت است که در دولت سابق علیه کشور وضع شده بودند. اما نباید فراموش کنیم که تحریم های آمریکا در خارج از شورای امنیت، بسیار سنگین تر از تحریم های شورای امنیت است. از طرف دیگر چین و روسیه اعلام کردند که تنها به تحریم های شورای امنیت پایبند هستند نه تحریم هایی که آمریکا به صورت یکجانبه علیه ایران وضع کرده است.

باوند ادامه داد: تحریم های شورای امنیت ضوابط مشخصی دارند، اما تحریم هایی که طی سال های اخیر از سوی آمریکا وضع شده بسیار سنگین تر از تحریم های پیشین ایران است. برای نمونه، این تحریم ها علاوه بر اقتصاد، بخش های مربوط به تسلیحات را نیز شامل شده است. اگر منظور وزیر امور خارجه آمریکا وضع تحریم های سنگین تر به صورت یکجانبه است، باید گفت که می تواند این کار را انجام دهد.

هرمیداس باوند درباره چشم اندازی که در کوتاه مدت از نوع مواجهه ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: امروز همه چیز به این بستگی دارد که آمریکا در نوع رفتارها و اقدامات خود تجدیدنظر کند. این کشور وقتی از برجام خارج شده دیگر عضو آن به شمار نمی آید و نمی تواند اظهارنظری درباره این قرارداد کند. امید این بود که کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی خود پایبند باشند، منتها آنها نیز به دلیل داشتن روابط تجاری و مالی با آمریکا از عمل به تعهدات خود عقب کشیدند. بنابراین برجام امروز به شکل غیر فعالی به حیات خود ادامه می دهد.

وی بیان کرد: انتظار می رفت کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران عمل نمی کردند، اما دیدیم که پس از خروج ترامپ از برجام شرکت های سرمایه گذار اروپایی ایران را ترک کردند. با اینکه برجام کج دار و مریض باقیمانده، همین که ایران به صورت اسمی در آن بماند کار خوبی است. زیرا اگر به صورت رسمی از آن خارج شود به اقدامات خلاف منشور سازمان ملل متهم خواهد شد.

باوند گفت: اگر ایران از برجام خارج شود، به ضرر کشور است. ضمن اینکه این قرارداد دیگر خود به خود منتفی شده و اعلام رسمی این موضوع چندان به نفع ما نیست. اگر چنین اشتباهی صورت گیرد کشورهای اروپایی نیز آزادی عمل پیدا خواهند کرد برای اینکه علیه ایران موضع بگیرند.

وی اظهار داشت: اگر آمریکا به برجام بازگردد و اقداماتی در راستای تبادل تجاری با ایران انجام گیرد، به نفع ایران است. ولی اگر آمریکا به تحریم های خود علیه کشور ادامه دهد، وضع همین خواهد بود. البته اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که اقدام علیه ایران هیچ مبنای قانونی ندارد.

باوند در پایان در رابطه با انتخابات آتی آمریکا گفت: در آمریکا تعصب حزبی مانند اروپا وجود ندارد. آمریکایی ها بر اساس رویدادهای دوسه هفته مانده به انتخابات تصمیم می گیرند. بنابراین آن رویدادهای اقتصادی و ... در نتیجه انتخابات موثر خواهد بود. به تعبیری ساده تر، همه چیز به شرایط مردم آمریکا در دو الی سه هفته قبل از انتخابات برمی گردد.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها