کد خبر: 434146
|
۱۳۹۹/۰۶/۳۱ ۱۰:۲۸:۳۷
| |

عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌المللی:

اگر آمریکا پا را فراتر بگذارد ایران پاسخ عملی می‌دهد

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تاکید بر این که اگر آمریکا پا را فراتر بگذارد ایران هم پاسخ عملی خواهد داشت، گفت‌: آمریکا با اقدامات اخیرش می‌خواهد جواب شکست سیاسی خود را به مردمش بدهد.

اگر آمریکا پا را فراتر بگذارد ایران پاسخ عملی می‌دهد
کد خبر: 434146
|
۱۳۹۹/۰۶/۳۱ ۱۰:۲۸:۳۷

اعتمادآنلاین| عبدالرضا فرجی‌راد درباره تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران گفت: آمریکایی‌ها احساس می‌کنند ناچار هستند تا کاری انجام دهند و علتش این است که ترامپ قبل از این که رئیس‌جمهور شود و در تبلیغات انتخاباتی مدام صحبت از خروج از برجام و لغو تعهدات کرد.


وی افزود : بنابراین آمریکایی ها تصورشان این بود اگر ایران پای میز مذاکره نیایند تحریم ها را شدید می کنند و نهایتا ایران مجبور می شود اما ایران مقاومت کرد و برای آمریکا یک آبروریزی شد.


این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: اما اکنون با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری باید طبیعتا پاسخگوی طرفداران، مخالفین، رسانه ها و... باشند لذا هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک می شویم این سوال بیشتر مطرح است که چرا موفقیتی به دست نیاوردند؟


فرجی راد اظهار کرد: آمریکایی‌ها چون دیدند ایران پای میز مذاکره ننشست، طرحی را ارائه کردند که تحریم تسلیحاتی ایران ادامه یابد و اگر این طرح هم نشد از مکانیسم ماشه استفاده کنند که در این موارد از همان ابتدا جهانیان گفتند که آمریکا نمی‌تواند از این طرح ها استفاده کند ولو این که خود مدعی است می تواند.


این دیپلمات پیشین کشورمان یادآور شد: بعد از جنگ جهانی دوم شاهد نبودیم که تا این اندازه انگلیس با آمریکا همراهی نکند حتی متحدینش دیگر همراه نیستند و شکست سیاسی بزرگی برای آمریکا از جنگ جهانی دوم تاکنون در زمینه مساله شورای امنیت است.


وی خاطرنشان کرد: در هر حال آمریکایی‌ها با این شکست، اما عقب نشینی نکردند و در داخل تبلیغات خود را انجام می دهند در حالی که سه کشور اروپایی هم به شورای امنیت نامه نوشتند که اقدامات آمریکا را قانونی نمی‌دانند.


فرجی راد در ادامه بیان کرد: اما بحث این است که چرا آمریکا این کارها را انجام می دهد، آیا برای این است که در انتخابات پاسخی داشته باشد؟ یا حتی در مناظره بایدن و ترامپ بگویند ایران پای میز مذاکره نیامد اما تنبیه کردیم، تحریم تسلیحاتی را استمرار دادیم، آیا واقعا این ها می توانند کاری انجام دهند؟


وی تصریح کرد : ممکن است شرکت هایی را در کشورهای مختلف چه آنهایی که با ایران کار می کردند یا نه تحت تحریم قرار دهد و یا اقداماتی مانند استفاده از 6 قطعنامه ای که در زمان اوباما اعمال کردند را در دستور کار داشته باشند.


این استاد دانشگاه ابراز کرد : اگر بخواهند ادامه دهند مطمئنا با عکس العمل ایران مواجه می شود و این عکس العمل ممکن است بحران زا شود لذا ایران سعی نمی‌کند تا انتخابات برگ برنده ای را دست ترامپ دهد. زیرا آن ها ممکن است تنش زایی کنند تا رای بیشتری جمع کنند.


وی تاکید کرد: بنابراین تمام اقدامات آمریکا غیر قانونی است و این را سازمان ملل، دبیر کل، اعضای شورای امنیت و حتی سایر اعضا هم گفتند، آمریکایی ها حقی ندارند عضو برجام نیستند و با این کارها می خواهند به نوعی جواب شکست سیاسی شان را به مردم دهند.


وی درباره این که عکس العمل ایران به اقدامات آمریکا چگونه خواهد بود؟ گفت: ایران به سازمان ملل، شورای امنیت و سران اتحادیه اروپا، روسیه و چین عکس العمل خود را ابراز می کند اما اگر آمریکا بخواهد پا را فراتر بگذارد ایران هم پاسخ عملی نشان می دهد همان طور که پیش از این کشتی حامل نفت ایران را در منطقه جبل الطارق گرفتند و ایران در خلیج فارس تلافی کرد. در واقع باید قضایا خوب مدیریت شود و آمریکا بداند طرف ایرانی تا حدی می تواند چیزی نگوید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها