نماینده مجلس شورای اسلامی:

رابطه فدراسیون فوتبال و فیفا قفل شده است

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: رابطه‌ بین فدراسیون فوتبال ایران با فیفا و AFC قفل است و شاهد انسداد در روابط آنها هستیم که سبب شده هیچ پاسخی رد و بدل نشود، تنها نهادی که قانونا و رسماً حق ورود و پیگیری به این بحث را در حوزه بین المللی دارد، کمیته ملی المپیک است.

رابطه فدراسیون فوتبال و فیفا قفل شده است
کد خبر: 434173
|
۱۳۹۹/۰۶/۳۱ ۱۱:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سید احسان قاضی زاده هاشمی درباره دلیل طولانی شدن تأیید اساسنامه فدراسیون فوتبال از سوی فیفا اظهار داشت: اتفاق‌هایی که پیرامون اساسنامه فدراسیون افتاده به مدت‌ها قبل برمی‌گردد. اسفند سال گذشته زمان مجمع انتخاباتی برای فدراسیون فوتبال اعلام شد، اما با وجود اینکه کارشناسان فیفا در نیمه‌های تابستان سال 98 به ایران آمدند و قرار شد اصلاح اساسنامه قبل از پایان رسیدن موعد قانونی فعالیت هیأت رئیسه فدراسیون انجام شود، این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: این موضوع سبب شد فیفا روی اساسنامه فدراسیون دست گذاشته و برگزاری انتخابات را منوط به اصلاح اساسنامه کند. از همان زمان و پس از لغو مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال در اسفند 98 ،جلسات مختلفی در ایام کرونایی برگزار شد. نکاتی مدنظر قرار گرفت و برای مثال ماده یک اساسنامه فدراسیون بررسی و مباحثی مطرح شد که باید ماهیت حقوقی فدراسیون چه چیزی باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ادامه استقلال ارکان مختلف فدراسیون مانند کمیته اخلاق، انضباطی، استیناف مدنظر قرار گرفت. این ارکان در حال حاضر به شکل انتصابی اداره می‌شوند اما فیفا تأکید دارد باید کمیته‌های قضایی فدراسیون مستقل بوده و از سوی اعضای مجمع انتخاب شوند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در نهایت تمام این رفت و برگشت‌ها، مباحث حقوقی و مشورت‌های مختلف سبب شد پیش نویسی ارائه شود اما اکنون شاهد هیچ پاسخی از سوی فیفا نیستیم. این درحالی است که باید به شکل روتین باید ظرف 7، 8، 10 روز پاسخ نهایی درباره پیش نویس اساسنامه داده می‌شد.

وی اضافه کرد: در شرایطی که رابطه‌ بین فدراسیون فوتبال ایران با فیفا و AFC قفل است و شاهد انسداد در روابط آنها هستیم که سبب شده هیچ پاسخی رد و بدل نشود، تنها نهادی که قانونا و رسماً حق ورود و پیگیری به این بحث را در حوزه بین المللی دارد، کمیته ملی المپیک است.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر من کمیته ملی المپیک آنچنان که باید و شاید در این مدت نقش تأثیرگذار خود را ایفا نکرده است.

زمانی که می‌بینید اساسنامه‌ای دچار چنین چالش‌هایی شده و روابط مراجع بین المللی ورزشی، کمیته بین المللی المپیک و فدراسیون جهانی با فدراسیون فوتبال ایران دچار مشکل شده، کمیته ملی المپیک باید ورود کند.

قاضی زاده افزود: همان گونه که اکنون می‌بینید، کمیته ملی المپیک در بحثی که برای فدراسیون جودو رخ داد یا حواشی که نسبت به برخی فدراسیون‌های دیگر مانند شطرنج به وجود آمد ورود کرد. در چنین شرایطی ضرورت نقش‌آفرینی کمیته ملی المپیک بیش از پیش احساس می‌شود. در صحبت‌های متعددی که داشتیم این موضوع را به عنوان مطالبه‌ای جدی مطرح کردیم.

وی ادامه داد: عزیزان ما در کمیته ملی المپیک طبق وظیفه قانونی، رسمی و بین المللی باید نسبت به چنین اتفاقاتی که به نظر من در ورزش کشور و فدراسیون‌های سراسر دنیا کم‌نظیر است ایفا کند. این کمیته باید ورود جدی داشته و به ارکان و نهادهای داخلی هم پاسخگویی جدی داشته باشد که اصولا در مقابل چنین رویه‌ای چه کاری انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره ارسال برخی پالس‌ها از داخل کشور به فیفا نسبت اعلام دخالت مجلس و قوه قضائیه در امور فوتبال توضیح داد: آنچه به عنوان دخالت عنوان می‌شود صرفا درباره دخالت در تصمیم‌های ورزشی است؛ دخالت در انتخاب رؤسا، مسؤولان و تصمیم‌های درون فدراسیونی و انتخاب سرمربیان تیم های ملی به معنی دخالت غیرفوتبالی‌ها در فوتبال محسوب می‌شود و هیچ نهادی در امور ورزش و تصمیم‌گیری‌های آن حق دخالت ندارد.

قاضی زاده تصریح کرد: اگر هر فدراسیونی اصولا دارای مجموعه‌ای از تخلفات یا اقدام‌های غیر تصمیم‌گیری ورزشی ولو پیرامون ورزش و استفاده از مسائل و موضوعات مختلف باشد مثل همه جای دنیا حتی خود اروپا، سوئیس و اتفاق‌هایی که برای فیفا و ده‌ها مثال دیگر وجود دارد، ورود نهادهای قضائی در این زمینه به معنی دخالت غیرورزشی نیست، بلکه ورود به مسائل پیرامونی ورزش است.

وی تصریح کرد: یکی از ارکانی که در تمام اساسنامه‌ها وجود دارد حاکمیت قوانین ملی است. بحثی که در باره ارسال پالس به فیفا مطرح شده پیرامون پرونده مارک ویلموتس است که تهدید به تعلیق را به دنبال داشت. هفته گذشته هم درباره‌اش صحبت کرده و گفتم ظرف یک ماه این پرونده که موضوع جاری است را به نتیجه می‌رسانیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از نهادها و دستگاه‌های مختلف درخواست کرده‌ایم به صورت موازی برای ما گزارش‌های کاملی تهیه کرده و جلسات متعددی که برگزار کردیم که نمی‌خواهم در مورد ماهیت آن صحبت کنیم. همزمان با مجلس شورای اسلامی درباره پرونده ویلموتس دو موضوع پیگیری می‌شود. کمیسیون اصل نود و کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی پیگیر پرونده هستند. کل ورود ما به حوزه خارج از تصمیم‌سازی‌های ورزشی برمی‌گردد.

قاضی زاده عنوان کرد: یک موضوع امکان دارد ده‌ها بعد داشته باشد، مثلاً در مورد انتخاب سرمربی باید کمیته‌های فنی پاسخگو باشند، اما وقتی بحثی چندین بعدی می‌شود و ابعاد گسترده‌ای را به وجود می‌آورد و ما هرچه جلوتر می‌رویم با ابعاد جدیدی روبرو می‌شویم، باید بررسی همه جانبه‌ای صورت بگیرد، اما هنوز در مرحله بررسی هستیم.

وی افزود: باید از سید نظام الدین موسوی رئیس کمیته اجتماعی کمیسیون اصل نود و احمد راستینه نماینده محترم شهرکرد که در کمیته تحقیق و تفحص مجلس پیگیر پرونده ویلموتس هستند تشکر کنم. به هر دو بزرگوار طبق آنچه در توانمان باشد کمک می‌کنیم. ان‌شاءالله با این اتفاق‌ها و جمع‌بندی‌هایی که رخ می‌دهد بتوانیم گزارشی از اقدامات، روند و پیگیری‌هایی که درباره این بحث خاص صورت گرفته به مردم شریف ایران ارائه بدهیم. یکی از موضوعاتی که در این پرونده در هر دو وجه رسیدگی می‌شود همین بحث سیگنال‌رسانی‌های از داخل به خارج است.

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی درباره احتمال جلوگیری از فعالیت محمدرضا ساکت در باشگاه سپاهان به دلیل درگیری وی در پرونده مارک ویلموتس اظهار داشت: این موضوع باید به صورت خاص بررسی شود. فعلا اظهار نظری نمی‌کنم و اگر به جمع‌بندی برسیم، در باره کلیت و ماهیت فعالیت محمدرضا ساکت صحبت می‌کنم.

قاضی زاده هاشمی درباره احتمال لغو انتخابات فدراسیون فوتبال در پاییز یا زمستان 99 به رادیو تهران گفت: در حال حاضر عزمی برای برگزاری انتخابات نمی‌بینم و حتی به نظر من عزمی هم برای برگزاری مجمع تأیید اساسنامه وجود ندارد. اطلاعات و جزئیاتی درباره این که عده‌ای دنبال برگزاری انتخابات باشند هم وجود ندارد. به نظر من کمیته ملی المپیک باید با قدرت و سرعت بیشتری پیش از این عمل می‌کرد که متأسفانه آنجا هم عزمی وجود ندارد. مشغول پیگیری هستیم تا این فضای انسداد و قفلی که وجود دارد باز شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها