«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

انتخابات آمریکا | نبرد ترامپ و دموکرات‌ها بر سر صندلی خالی دیوان عالی آمریکا

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، روز یکشنبه تصمیم ترامپ مبنی بر معرفی نامزد دیوان عالی پیش از برگزاری انتخابات را محکوم کرد. بایدن از سناتورهای میانه‌رو جمهوری‌خواه خواسته تا مانع ترامپ برای انتصاب مادام‌العمر قاضی شوند که بالانس قدرت را در بالاترین دادگاه کشور تغییر خواهد داد.

انتخابات آمریکا | نبرد ترامپ و دموکرات‌ها بر سر صندلی خالی دیوان عالی آمریکا
کد خبر: 434195
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- مرگ روث بیدر گینزبرگ در روز جمعه فرصت بی‌نظیری در اختیار دونالد ترامپ قرار داده تا جانشینی مادام‌العمر برای این قاضی مدافع حقوق زنان در دیوان عالی آمریکا انتخاب کند و اکثریت محافظه‌کاران در دیوان عالی را به 6 قاضی از مجموع 9 قاضی افزایش دهد. تغییری که ممکن است به انتخاب دوباره او در ماه نوامبر نیز کمک کند.

مرگ قاضی گینزبرگ

جدال بر سر تعیین جانشین قاضی روث بیدر گینزبرگ

به گزارش «نیویورک تایمز»، تاکید رئیس‌جمهور بر تعیین جانشین قاضی روث بیدر گینزبرگ قبل از انتخابات، قانون‌گذاران آمریکا را در مسیر تقابل قرار داده است.

در حالی که مردم آماده برگزاری مراسم یادبود روث بیدر گینزبرگ می‌شوند، روز یکشنبه ترامپ و مخالفانش برای یک نبرد حماسی درباره آینده دیوان عالی آمریکا در فصل انتخابات بسیج شدند.

مرگ قاضی گینزبرگ

دیوان عالی آمریکا بالاترین نهاد قضایی این کشور است. این دیوان تمثالی از جامعه آمریکا محسوب می‌شود و در سیاست‌گذاری‌های موضوعات بنیادینی همچون سقط جنین، حق حمل اسلحه، برابری حقوق و مهاجرت نقشی تعیین‌کننده داشته و دارد.

به گزارش NPR، روث بیدر گینزبرگ چند روز پیش از مرگ آخرین خواسته‌های خود را به نوه‌اش اعلام کرده و از آن جمله گفته یکی از خواسته‌های قلبی‌اش تعیین جانشینی برای او توسط رئیس‌جمهوری جدید است.

ترامپ نامزد خود را روز سه‌شنبه معرفی می‌کند

اما عزم ترامپ برای تعیین جانشین قاضی گینزبرگ قبل از انتخابات 3 نوامبر، قانون‌گذاران را در مسیر تقابل با یکدیگر قرار داده است آن هم در شرایطی که کنگره موضوعات مهمی را برای بررسی در دستور کار دارد؛ از جمله بررسی بسته کمک مالی به میلیون‌ها آمریکایی که بر اثر پاندمی کرونا بیکار شده‌اند. ویروسی که تاکنون سبب کشته شدن نزدیک به 200 هزار نفر در ایالات متحده شده است.

ترامپ

اما ترامپ بی‌توجه به چشم‌انداز چنین بی‌ثباتی‌ای قصد دارد نامزد مورد نظر خود را تا روز سه‌شنبه معرفی کند به این امید که بتواند با فشار به سنا گزینه مورد نظرش را قبل از آنکه رأی‌دهندگان تصمیم بگیرند او را برای دور دوم انتخاب کنند بر کرسی دیوان عالی بنشاند. او در این مدت چندین بار با سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت صحبت کرده است. گرچه روز یکشنبه یکی از سناتورهای میانه‌رو جمهوری‌خواه مخالفت خود را با چنین برنامه‌ای اعلام کرد، دیگران از جمله سناتور لامار الکساندر از تنسی معتقدند ترامپ رأی لازم را به دست خواهد آورد.

میچ مک کانل

این مانور سیاسی در حالی شدت گرفته که مردم آمریکا مشغول سوگواری برای مرگ قاضی گینزبرگ قهرمان جنبش زنان و یک سمبول برای چپ‌گراها بودند. هواداران گینزبرگ در اطراف ساختمان دیوان عالی جمع شدند و با گل، شمع، تابلو و تصویرش یاد او را گرامی داشتند؛ زنی که در اواخر عمر از سوی طرفدارانش R.B.G لقب گرفته بود.

مرگ قاضی گینزبرگ

احتمال دارد تابوت گینزبرگ برای ادای احترام به مدت 2 روز در دادگاه باشد و روز سه‌شنبه مراسمی در فضای باز برای یادبود او برگزار شود، اما مشخص نیست که آیا رئیس‌جمهور منتظر خواهد ماند تا جانشین انتخاب‌شده خود را بعد از مراسم معرفی کند یا نه.

شوک به کمپین انتخاباتی بایدن

مرگ قاضی گینزبرگ موجب شده لیبرال‌ها طی 2 روز مبلغی نزدیک به 100 میلیون دلار به کمپین حزب دموکرات اهدا کنند.

کمپین انتخاباتی ترامپ هم از شنبه‌شب شروع به فروش تیشرتی کرده که روی آن نوشته شده: «Fill That Seat» (آن صندلی را پر کن).

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، روز یکشنبه تصمیم ترامپ مبنی بر معرفی نامزد دیوان عالی پیش از برگزاری انتخابات را محکوم کرد. بایدن از سناتورهای میانه‌رو جمهوری‌خواه خواسته تا مانع ترامپ برای انتصاب مادام‌العمر قاضی شوند که بالانس قدرت را در بالاترین دادگاه کشور تغییر خواهد داد.

مخالفت بایدن با معرفی جانشین گینزبرگ توسط ترامپ

بایدن در سخنرانی خود در فیلادلفیا گفت: «فشار برای تعیین نامزد از طریق سنا تنها استفاده از قدرت سیاسی خالص است.»

او با اشاره به امتناع جمهوری‌خواهان از پذیرش نامزد مورد نظر باراک اوباما پس از مرگ قاضی آنتونین اسکالیا در سال 2016 در ادامه گفت: «من فکر نمی‌کنم مردم آمریکا از چنین تصمیمی حمایت کنند. ترامپ قبلاً هم روشن کرده که این قضیه مربوط به قدرت است. خالص و ساده.»

بایدن

بایدن سپس افزود: «اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، آن وقت سنا باید به انتخاب او توجه کند. اما اگر من در انتخابات پیروز شوم، باید نامزد مورد نظر ترامپ کناره‌گیری کند.»

بایدن وعده داده که در صورت پیروزی نامزدش در دیوان عالی یک زن آفریقایی‌تبار آمریکایی خواهد بود: «به عنوان رئیس‌جمهور جدید، من باید کسی باشم که جانشین قاضی گینزبرگ را تعیین می‌کند. نامزدی که قبل از رأی‌گیری در سنا یک دادرسی عادلانه داشته باشد.»

مخالفت اکثریت مردم آمریکا با تصمیم ترامپ

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که مردم آمریکا با بایدن موافق‌اند و با طرح ترامپ برای وارد کردن سریع یک قاضی جدید به دیوان عالی مخالف‌اند. در این نظرسنجی که پس از مرگ قاضی گینزبرگ توسط «رویترز» و «ایپسوس» انجام شده 62 درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که صندلی او در دیوان عالی باید توسط برنده انتخابات نوامبر انتخاب شود. این نظر اکثریت قریب به اتفاق دموکرات‌ها و حتی نیمی از جمهوری‌خواهان است.

دیوان عالی آمریکا

اما یکی از دلایل نظر متفاوت ترامپ درباره این موضوع این است که او ممکن است پیروز انتخابات نباشد.

جو بایدن در طول ماه‌های گذشته به صورت مداوم در نظرسنجی‌ها از ترامپ پیش بوده است. نظرسنجی جدیدی که روز یکشنبه در ان‌بی‌سی نیوز و وال‌استریت ژورنال منتشر شد نشان می‌دهد که برتری دموکرات‌ها با نسبت 51 به 43 درصد، از زمان برگزاری مجمع عمومی 2 حزب، همچنان ثابت است.

کاخ سفید امیدوار است درگیری در دیوان عالی بتواند در این روند تغییری ایجاد کند. تغییری که موجب شود رأی‌دهندگان جمهوری‌خواهی که به ویژه مخالف سقط جنین قانونی هستند با وجود نحوه مدیریت پاندمی کرونا و وضعیت اقتصادی توسط ترامپ به او رأی دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها