چه کسی از طرف حزب اعتدال و توسعه کاندیدای انتخابات 1400 می‌شود؟ / لاریجانی در چه صورتی به رقابت‌ 1400 وارد می‌شود؟

سیدمحمدجواد ابطحی، عضو جبهه پایداری بیان کرد: حزب اعتدال و توسعه در ظاهر نام آقای آذری جهرمی را مطرح می‌کند. او جوان و مورد اعتماد آقای واعظی و نوبخت است و تصمیمات متهورانه‌ای هم می‌گیرد اما احتمال آنکه تأیید صلاحیت شود خیلی کم است بنابراین آنها کس دیگری را به عنوان نامزد اصلی خود در نظر دارند.

چه کسی از طرف حزب اعتدال و توسعه کاندیدای انتخابات 1400 می‌شود؟ / لاریجانی در چه صورتی به رقابت‌ 1400 وارد می‌شود؟
کد خبر: 434330
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ۰۸:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| نیمه دوم سال 99 شروع شد و بحث های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 از این به بعد بیشتر حالت جدی به خود می گیرد. هر چند خبرها حکایت از آن می کند که چهره های اصولگرا صف طولانی برای ثبت نامه در انتخابات تشکیل دادند اما در جناح اعتدال و اصلاحات نیز گزینه های مطرح کم نیستند.

اصلاح طلبان در حال حاضر خیلی محکم اعلام می کنند جز یک چهره از جناح خود نامزد دیگری را مورد حمایت قرار نخواهند داد. اما بسیاری از تحلیلگران سیاسی این حرف را جدی نمی گیرند و معتقدند از آنجا که چهره های حداکثری اصلاح طلب تأیید صلاحیت نمی شوند، آنها در نهایت بین عارف و یک چهره اعتدالی همچون علی لاریجانی ناچاراً به سمت انتخاب گزینه دوم می روند. محمدجواد ابطحی عضو جبهه پایداری نیز همین دیدگاه را دارد و معتقد است به رغم طرح نام های مختلف، علی لاریجانی بیشترین شانس را دارد که مورد اجماع اصولگرایان سنتی، اعتدالی ها و اصلاح طلبان قرار بگیرد.

مشروح گفتگوی سیدمحمدجواد ابطحی را در ادامه بخوانید:

حزب اعتدال و توسعه ادعا دارد که دولت روحانی برآمده از این حزب است، امروز نام های زیادی مطرح هستند که امکان دارد در انتخابات ریاست جمهوری مورد حمایت حزب اعتدال و توسعه قرار گیرند. به نظر شما نامزد دولت برای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی خواهد بود؟

دولت نمی تواند نامزد داشته باشد چون دخالت در انتخابات محسوب می شود اما حزب اعتدال و توسعه در ظاهر نام آقای آذری جهرمی را مطرح می کند. او جوان و مورد اعتماد آقای واعظی و نوبخت است و تصمیمات متهورانه ای هم می گیرد اما احتمال آنکه تأیید صلاحیت شود خیلی کم است بنابراین آنها کس دیگری را به عنوان نامزد اصلی خود در نظر دارند.

آیا آقای ظریف مدنظر آنها است؟

آقای ظریف مطلوب آنها است اما خود آقای ظریف نمی آید. او می داند وضعیت دولت به لحاظ اقتصادی خیلی به هم ریخته است بنابراین جمع کردن آن راحت و آسوده نخواهد بود بنابراین با یک حساب دو دو تا چهار تا قطعا نامزد انتخابات 1400 نمی شود.

آقای لاریجانی چه طور؟

او منتظر چراغ سبز اصولگرایان است.

حزب اعتدال و توسعه چه طور؟

آنها نیز او را قبول می کنند.

اگر اصولگرایان سنتی و حزب اعتدال و توسعه از آقای لاریجانی حمایت کنند اما اصلاح طلبان حمایت از او را نپذیرند، چه طور؟

قطعا کاندیدا نمی شود. آن طور که من از یکی از نزدیکان آقای لاریجانی شنیدم شرط او برای نامزدی در انتخابات این است که همه حمایتش کنند. آقای لاریجانی فعلا دارد رایزنی می کند و جلساتی با نمایندگان ادوار و دیگران دارد.

یعنی شرط آقای لاریجانی این است که از طرف هر سه ضلع اصولگرایان سنتی، اصلاح طلبان و اعتدال و توسعه حمایت شود؟

بله چون به دلیل حاشیه هایی که برای خودش و اخوانش درست شد می داند که چنین حمایتی لازمه رأی آوری اش است. او در گذشته نیز شانس خودش را امتحان کرد و توفیقی به دست نیاورد.

یعنی هر کدام از این سه ضلع حمایت نکنند او کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی شود؟

خیر فکر نمی کنم. آقای لاریجانی حسابگر خوبی است و نمی آید. نیامدنش هم در انتخابات مجلس به دلیل همین حسابگری خوبش بود.

اگر گزینه اصلی حزب اعتدال و توسعه علی لاریجانی است، چرا آقای نوبخت این همه سفر استانی می رود، حتی در مصاحبه ای غیرمستقیم به این نکته اشاره کرده بود؟

آقای نوبخت دارد زمینه سازی می کند برای کاندیدایی که بعدا آنها می خواهند از او رونمایی کنند. اخیرا هم وعده هایی می دهد تا ظرفیت اجتماعی برای گزینه مطلوب شان فراهم کند. به اصلاح خودشان او آدم کدخدا عوض کنی است یعنی می گوید «ماییم که باید تعیین کنیم چه کسی باشد و چه کسی نباشد، خودمان وارد نمی شویم».

اصلاح طلبان گفتند گزینه غیراصلاح طلب را دیگر حمایت نمی کنند.

آنها از این حرف ها زیاد زدند. در مجلس دهم هم شاهد بودیم که آنها بین علی لاریجانی و عارف، به لاریجانی رأی دادند. اگر در سال 1400 دوباره شرایطی پیش بیاید که اصلاح طلبان بخواهند بین لاریجانی و عارف انتخاب کنند، لاریجانی را انتخاب خواهند کرد.

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها