فردین آقابزرگی در یادداشتی نوشت:

روند اصلاحی بازار در این روزها

قسمت عمده سهام ما، یعنی سهم‌های پروزن در چند روز ابتدای هفته گذشته باسـیـاســت‌هــای حمایتی و دستور کار قرار گرفتن خرید از جانب حقوقی‌ها تا حدودی مثبت شدند و روند بازار به سمت و سویی رفت که سهامداران گمان کردند

روند اصلاحی بازار در این روزها
کد خبر: 434443
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ۱۴:۰۵:۰۵

اعتمادآنلاین| قسمت عمده سهام ما، یعنی سهم‌های پروزن در چند روز ابتدای هفته گذشته باسـیـاســت‌هــای حمایتی و دستور کار قرار گرفتن خرید از جانب حقوقی‌ها تا حدودی مثبت شدند و روند بازار به سمت و سویی رفت که سهامداران گمان کردند بازار در حال تغییر است. در صورتی که در حال حاضر علی رغم اصلاحاتی که انجام شده متوسط P/B ما در کل بورس 25 که یکی از بیشترین اعداد P/B در تمامی بورس‌ها شمرده می‌شود و همچنین ذات بازار سرمایه نوسان است. پس از بازدهی 300 درصدی از ابتدای سال جاری تاکنون لازمه این اصلاح را فراهم کرده و این اصلاح یک حرکت طبیعی است و به هیچ عنوان سردرگمی و یک خبر نامناسب برای فعال‌های بازار سرمایه نیست.

حتی؛ بسیار خبر خوبی است. همزمان با نزول شاخص افت قیمت سهام را هم داشتیم که این افت نقدینگی را به سمت و سوی بازار سرمایه هدایت می‌کند و نتیجه جذابیت بیشتری برای بازارسهام به وجود می‌آورد. اگر در تمامی روزها روند مثبت باشد به نقطه‌ای خواهیم رسید که خود به خود انگیره فروش سهام ایجاد شود اما این روند حال حاضر جذابیت بیشتری به بازار سرمایه می‌دهد. با این شرایط حال حاضر پیش روی همین روند اصلاحی تداوم دارد اما؛ شیب این اصلاح به اندازه دو روز گذشته بازار سرمایه نیست.

اصلاح جزیی از روند بازار است و باید صورت گیرد و همین اصلاح‌ها برای بازار سرمایه خوب است چراکه؛ اگر روند در تمامی روزها مثبت باشد میزان نقدینگی عمده‌ای از بازار خارج می‌شود و در نتیجه شاخص نزول می‌کند. اگر سهامداران و اهالی بازارسرمایه بر این باور برسند که شیب جزیی از حیات بازار است این روند کم کم رنگ باخته به روند صعودی تبدیل می‌شود. همچنین باید کسانی که بر روی بازار سرمایه نظارت می‌کنند به این باور برسند که به صورت حمایتی یا ارشادی نمی‌توانیم بازار سرمایه را که عمیقی حداقل تجربه 30 هزار میلیارد تومان روزانه حجم معاملات را داشته کنترل کنیم و بازار به سمت و سوی خود می‌رود. با شروع سال جاری بازار سرمایه بازدهی 300 درصدی را تجربه کرد و طی دوماه روند اصلاح این بازدهی را به صورت ملایم تجربه کرد .

روند اصلاحی در تمامی بازار سرمایه کشور‌ها و همچنین بازار سهام ایران وجود داشته و مقطع فعلی اصلاح لازمه بازار بوده است. مادامی که سیاست‌های ارشادی، کنترلی و حمایتی در جهت خلاف حرکت واقعی بازار باشد یعنی زمانی که بازار نیاز به اصلاح دارد ما تاکید کنیم باید روند بازار کماکان مثبت باشد این روند انباشته شده یک‌باره با یک شیب تند‌تر خودش را نشان می‌دهد. برای مثال اگر قیمت‌گذاری دستوری محصولات و کالا اگر بر خلاف وضعیت و روال طبیعی بازار باشد می‌تواند موفقیت‌آمیز نبوده و اثر بالعکس بر روی قیمت‌ها بگذارد. بنابراین در حال حاضر پذیرش روند طبیعی سرعت اصلاحات و اندازه اصلاحات را کوتاه می‌کند در غیر این صورت اگر پذیرای این مساله نباشیم و مقاومت در برابر این اصلاحات داشته باشیم ممکن است این روند طولانی‌تر شود.

بر فرض اینکه از ابتدای سال تا پایان سال جاری بازدهی این روزها را در نظر بگیریم بالاترین بازدهی در طول دوران بورس خواهیم داشت و این بازدهی که اغلب افراد احساس نگرانی می‌کنند که چرا بازار روند اصلاح منفی پیش گرفته و تا این روزها که شاخص یک میلیون و 600 هزار واحد را می‌بینیم در مقایسه با ابتدای سال بازدهی 200 درصدی در یک دوره کوتاه داشته است که برای اغلب فعال‌های بازار با یک تجربه موفقیت‌آمیز سود است. خوشبختانه تعداد اندکی از سهامداران متضرر شدند این افراد اغلب از محل منابع غیرپس‌اندازی خود اقدام به خرید سهام کردند و نیاز فوری پیدا می‌کنند به فروش سهام در نتیجه افت قیمت سهام را زیان شناسایی می‌کنند در صورتی که اگر چندماه صبر کنند مسلما بازار سرمایه سود خوبی برای آنان باقی می‌گذارد. بازار سرمایه جزو بالاتری بازده و کمترین ریسک بازارها در زمینه سرمایه‌گذاری است و این تجربه را طی ماه‌های گذشته نشان داده بنابراین صرفا توصیه می‌کنیم که سهامداران به سرمایه‌گذاری از محل پس‌انداز خود اقدام کنند و این سرمایه‌گذاری در بلندمدت سودده و برای افراد غیر حرفه‌ای مناسب خواهد بود.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها