کد خبر: 434450
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ۱۴:۴۱:۲۵
| |

دو دیدگاه متفاوت درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر ایران:

گرامی مقدم: بایدن بیاید بهتر است / ابوالفتح: فرقی نمی‌کند

بررسی سوابق تاریخی روابط تهران و واشنگتن طی چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که هرچند انتخاب رئیس‌جمهوری از حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه تاثیراتی بر مسائل اقتصادی و سیاسی ایران دارد، اما نظر دادن در مورد آن با توجه به شرایط فعلی و نقش کنگره در تصمیمات رئیس‌جمهوری آمریکا، کاری دشوار است.

گرامی مقدم: بایدن بیاید بهتر است / ابوالفتح: فرقی نمی‌کند
کد خبر: 434450
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ۱۴:۴۱:۲۵

اعتمادآنلاین| بررسی سوابق تاریخی روابط تهران و واشنگتن طی چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که هرچند انتخاب رئیس‌جمهوری از حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه تاثیراتی بر مسائل اقتصادی و سیاسی ایران دارد، اما نظر دادن در مورد آن با توجه به شرایط فعلی و نقش کنگره در تصمیمات رئیس‌جمهوری آمریکا، کاری دشوار است.

کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده و دو رقیب انتخاباتی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در یک رقابت نزدیک به هم در حال تلاش برای رقابت و کسب آرا بیشترند. فارغ از بحث مسائل داخلی آمریکا، پیروزی هر یک از نامزدهای انتخاباتی از اهمیت زیادی در عرصه بین‌المللی و نیز برای بسیاری در ایران برخوردار است. به گفته گروهی از کارشناسان، انتخاب هریک از طرفین نامزدها در آمریکا تاثیرات زیادی بر مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران خواهد داشت. این موضوع با گفت‌وگو با دو نفر از کارشناسان این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اسماعیل گرامی‌مقدم، متخصص علم اقتصاد و سخنگوی حزب «اعتماد ملی» و «امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس مسائل آمریکا، هریک از دریچه نگاه خود این موارد را به بحث و بررسی گذاشتند. گزارش پیش‌رو خلاصه‌ای از دیدگاه‌ آن‌ها است و مشروح این میزگرد هفته آینده منتشر می شود.

«بی‌تاثیری انتخابات آمریکا»؛ انکار شب در شب و روز در روز

به گفته گرامی‌مقدم، در بین مردم و حاکمیت این مسئله مطرح شده که انتخابات آمریکا تاثیری بر مسائل ایران ندارد که این باور چندان درست به نظر نمی‌رسد. به باور وی این نادیده ‌انگاشتن تاثیرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به نوعی فرار از تبعات احتمالی و انکار بدیهیات است. به استناد تاریخ، انتخابات آمریکا تاثیری انکارناپذیر بر مسائل داخلی ایران دارد. چنانچه هم‌اکنون نیز قریب به یکصد میلیارد دلار از فروش نفت ایران در کشورهایی نظیر «ژاپن»، «کره جنوبی» و «هند» بلوکه شده که امکان پرداخت آن بنا بر تحریم‌های آمریکا، به ایران وجود ندارد. بنابر شواهد موجود جمهوری‌خواهان در صورت پیروزی در انتخابات با ایران وارد «مذاکره» می‌شوند در حالی‌که دموکرات‌ها مکانیزم «بازگشت به برجام» را در پیش خواهند گرفت. در باور عوام با پیروزی دموکرات‌ها، امیدواری‌ها بیشتر شده و بازار اقتصادی ایران هم از فشار مضاعفی که با روی کار آمدن ترامپ و کوچک شدن سفره مردم ایجاد شده بود، نجات می‌یابد.

از سال 96 و با خروج آمریکا از برجام، دلار از 3500 تومان به 27 هزار تومان افزایش یافت که این افزایش 9 برابری به دلیل کاهش ارزش پول ملی بوده است. به گفته گرامی‌مقدم، 67 درصد از مبادلات تجاری دنیا با دلار انجام می‌شود و وقتی قیمت دلار در اثر کاهش پول ملی روند صعودی را طی می‌کند، ناگزیر سایر ارزها هم از آن تبعیت کرده و بنابراین جایگزین کردن واحد پولی مانند «یورو» یا «یوان» به بهانه قیمت کمتر، غیر منطقی است. به زعم وی، تمامی این اتفاقات با روی کار آمدن شخصی مانند بایدن و بازگشت آمریکا به برجام، گشایش اقتصادی و برگشت ارز به کشور مرتفع خواهد شد.

دموکرات یا جمهوری‌خواه، تاثیری بر وضعیت ایران ندارد

در نقطه مقابل این دیدگاه هم «امیرعلی ابوالفتح» قرار دارد که انتخاب هریک از طرفین نامزدهای آمریکایی در ریاست‌جمهوری را چندان تاثیرگذار در مسائل داخلی ایران نمی‌داند. به گفته وی با نگاهی به تاریخ 42 ساله از انقلاب اسلامی ایران درخواهیم یافت که هر دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات، بنابر سیاست‌های داخلی خودشان و موضع‌گیری ایران در قبال آمریکا، از سیاست‌هایی هم‌راستا پیروی می‌کنند. اگرچه ایران در دولت جمهوری‌خواهان به ریاست جمهوری «جرج بوش» و در دولت دموکرات‌ها با ریاست جمهوری «باراک اوباما» به درکی مشترک رسید ولی لزوماً بهتر یا بدتر بودن هریک از آن‌ها برای ایران بسیار دشوار است.

ابوالفتح معتقد است نامزدهای انتخاباتی از جناح دموکرات با وعده‌های انتخاباتی دلنشین آغاز به کار می‌کنند اما بسیاری از آن‌ها به وقوع نمی‌پیوندد. چنانچه اوباما وعده بسته شدن زندان «گوانتانامو» را در آغاز ریاست جمهوری خود داد اما با گذشت 8 سال از روی کار آمدن وی، این زندان تا سال 2017 هم پابرجا ماند. به گفته وی در رابطه با ایران هم باید گفت که سخت‌ترین تحریم‌ها در زمان «باراک اوباما» به وقوع پیوست.

در دیدگاه وی، حزب جمهوری‌خواه با وجود زبان تندتر و رادیکال‌تر در قبال ایران، بسیار عمل‌گراتر بوده و به وعده‌های خود بیشتر عمل کرده است. ابوالفتح معتقد است، هرچند دولت آمریکا به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در مناسبات با ایران شناخته می‌شود، اما واقعیت این است که کنگره آمریکا که متشکل از دو مجلس «نمایندگان» و «سنا» است، بیشترین تاثیر را بر نحوه مواجه دولت آمریکا با ایران دارد. به گفته وی هرچند دولت آمریکا به عنوان نهاد اصلی در مناسبات ایران و امریکا شناخته می‌شود، اما این کنگره است که با فشار بر رئیس جمهوری، سیاست‌های مورد نظر را اعمال می‌کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها