کد خبر: 434458
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ۱۴:۵۷:۵۰
| |

انتخابات آمریکا| پایگاه های سنتی جمهوری خواهان و دموکرات ها

ساکنان شهرهای بزرگ آمریکا که عمدتا جوان و از نظر فکری لیبرال با گرایش کم به دین و دارای تنوع نژادی و قومی هستند، تمایل دارند به دموکرات ها رای دهند ، در حالی که ساکنان روستاها حزب جمهوری خواه را ترجیح می دهند و حومه شهرها در وفاداری بین دو حزب تقسیم شده اند.

انتخابات آمریکا| پایگاه های سنتی جمهوری خواهان و دموکرات ها
کد خبر: 434458
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ۱۴:۵۷:۵۰

اعتمادآنلاین| بسیاری از مفسران و کارشناسان عباراتی را در توصیف مناطق جغرافیایی آمریکا و در چارچوب تجزیه و تحلیل های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری این کشور تکرار می کنند که معنا و یا منظور از آنها در خارج از ایالات متحده لزوما شناخته شده و معروف نیستند.

مثلا در جریان نبرد انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا سه ایالت واقع در غرب میانه پیروزی را به دونالد ترامپ هدیه کردند. یا مفسران بر این باورند که نفوذ ترامپ در قلب و ذهن رای دهندگان در ایالت های کمربند زنگ زده او را به کاخ سفید رساند درحالی که دیگران معتقد بودند سیطره جمهوری خواهان بر ایالات کمربند آفتاب و کمربند انجیلی از شانس آنها در هر انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند و یا دموکرات ها در شهرهای ساحلی واقع در سواحل اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام از یک مزیت عمده برخوردار هستند ، در حالی که جمهوری خواهان از لحاظ تاریخی بر مناطق روستایی و حومه شهرها سیطره دارند.

در گزارشی که شبکه الجزیره منتشر کرده است، پایگاه های جغرافیایی دموکرات ها و جمهوری خواهان به منظور تسهیل پیگیری رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است 13 آبان ماه 1399 بین دونالد ترامپ مورد حمایت جمهوری خواهان و جوبایدن مورد حمایت دموکرات ها برگزار شود، تعریف شده اند.

کمربند زنگ زده

منظور از این کمربند گروهی از ایالت های شمالی آمریکا است که در جنوب دریاچه های بزرگ واقع شده اند و از ایالت پنسیلوانیا در شرق تا ویسکانسین درغرب امتداد دارد و بین آنها ایالت های اوهایو، ویرجینیای غربی، میشیگان ، ایلینوی و ایندیانا قرار دارند.

این ایالت برای دهه ها مرکز و ستون صنایع سنگین و سنتی آمریکا به ویژه اتومبیل ها ، هواپیماها و ماشین آلات عظیم بوده اما در دو دهه گذشته با خروج کارخانه ها به خارج از ایالات متحده برای استفاده از نیروی کار ارزان ، شاهد فروپاشی بزرگی بوده اند.

جهانی سازی و سیاست های زیست محیطی باعث شده تا بسیاری از معادن این ایالت ها تعطیل و صدها هزار کارگر به حال خود رها شوند.

در زمانی که برخی از شهرها توانسته اند به شهرهای هوشمند تبدیل شوند که به پایگاهی پیشرفته در زمینه های اقتصادی، خدماتی، فناوری و بهداشتی متکی هستند همانطور که در شهرشیکاگو اتفاق می افتد سایر شهرها نتوانسته اند از پس تغییرات برآیند مانند کلیفلند ، مدیسون و دیترویت زیرا آنها با کاهش جمعیت مواجه هستند.

در این ایالت ها که رای آنها در کالج الکترال(مجمع گزینشگران) به 100 رای می رسد ، با اختلاف آرای بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواهد متمایز هستند به ویژه در سه ایالت پنسیلوانیا ، میشیگان و ویسکانسین که همگی به دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016 رای دادند.

این ایالت ها که دارای تنوع مذهبی ، فرهنگی و جمعیتی گسترده ای هستند ، مهمترین صحنه های رقابت بین جو بایدن و دونالد ترامپ شمرده می شوند.

کمربند انجیلی

کمربند انجیلی در جنوب آمریکا و از سواحل اقیانوس اطلس در جنوب شرقی این کشور تا مرز غربی ایالت تگزاس امتداد دارد.

این منطقه شامل ایالت های کارولینای شمالی ، کارولینای جنوبی ، جورجیا ، آلاباما ، لوئیزیانا ، می سی سی پی ، تنسی ، کنتاکی ، آرکانزاس ، میسوری ، کانزاس ، اوکلاهما و تگزاس است.

تعداد آرای این منطقه 149 رای از مجمود 538 رای کالج الکترال است و به طور سنتی و از اواسط دهه 1960 میلادی اهالی آنها به جمهوری خواهان رای داده اند.

پروتستانیسم در میان مردم این منطقه گسترده است که درصد بالایی از افراد مذهبی آنها با حضور در کلیساها دعا می خوانند.

مباحث سقط جنین ، ازدواج همجنسگرایان و ارزش های سنتی خانواده مبنای اساسی رای دادن توسط ساکنان این ایالت ها است و ترامپ (غیرمذهبی) با انتصاب قضات محافظه کار در دادگاه عالی قانون اساسی موفق شده است وفاداری این پایگاه انتخاباتی را حفظ کند.

این ایالت ها به تنوع مذهبی یا اجتماعی معروف در بقیه ایالت های آمریکا شناخته شده نیستند، سیاه پوستان بین یک چهارم تا یک سوم کل جمعیت آنها را تشکیل می دهند که معمولا رایشان برای حزب دموکرات است و مهاجرت کاتولیک ها به چالشی برای سیطره تاریخی حزب جمهوری خواه بر این ایالت ها تبدیل شده است.

غرب میانه

درباره مرزهای این منطقه جغرافیایی هیچ توافقی وجود ندارد، اما این توافق وجود دارد که همان آن یک بلوک منسجم از 12 ایالت قلب آمریکا است و این منطقه از ایالت اوهایو به شرق گسترش یافته و شامل ایالت های ایندیانا ، میشیگان ، ایلینویز ، ویسکانسین ، مینه سوتا ، آیووا ، میسوری ، کانزاس ، نبراسکا ، داکوتای شمالی و داکوتای جنوبی است.

آرای این ایالت ها 118 رای کالج الکترال را شامل می شود که در برگیرنده تعدادی از ایالت های جمهوری سنتی در غرب خود از جمله ایالت های دموکراتیک پایدار و برخی از ایالت های دارای نوسان به ویژه اوهایو است.

بایدن در میان ساکنان شهرهای این ایالت ها از برتری برخوردار است در حالی که ترامپ در حومه ها و مناطق روستایی غرب میانه از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد.

ایالت های این منطقه کشاورزی تحت تاثیر سیاست های حمایت گرایانه ترامپ هستند به ویژه این که در میان جنگ تجاری او با چین قرار گرفته اند.

این جنگ تجاری به میلیون ها کشاورز آمریکایی آسیب رسانده است اما آنها به سیاست ها و نگرش های محافظه کارانه اجتماعی وابسته هستند که به ترامپ نزدیکشان می کند.

بایدن امیدوار است در ایالت هایی که در سال 2016 به ترامپ رای داده اند ، پیروز شود زیراآنها از جمله آیووا ، ویسکانسین و اوهایو قبل از ترامپ به «باراک اوباما» در سال های 2008 و 2012 رای داده اند.

همزمان که ترامپ تلاش می کند ایالاتی را که به او در سال 2016 رای داده اند، حفظ کند ، مینسوتا را هم هدف قرار داده تا طرفداران خود را جمع و بسیج کند. این ایالت از سال 1972 به هیچ نامزد جمهوری خواهی رای نداده است.

کمربند آفتاب

این کمربند در بخش شرقی آن ایالت های فلوریدا ، کارولینای جنوبی و جورجیا است و در بخش غربی آن به ایالت های نوادا ، آریزونا ، نیومکزیکو و تگزاس گسترش می یابد و شامل دو ایالت محوری فلوریدا و آریزونا در انتخابات 2020 است.

از نظر تاریخی، هیچ نامزد جمهوری خواه بدون پیروزی در ایالتی که دارای 29 رای کالج الکترال است ، به مقام ریاست جمهوری نرسیده است، ایالت فلوریدا در رقابت های انتخاباتی 2000 هنگام بازشماری آرای برخی از شهرستانها ، ایالتی حیاتی بود که باعث پیروزی جورج بوش پسر در مقابل ال گور شد.

اما ایالت آریزونا ، از ابتدای دهه 1970 ، ساکنان آن به جمهوری خواهان رای داده اند ، به استثنای سال 1996 میلادی که به بیل کلینتون رای دادند.

و این ایالت دارای 11 رای کالج الکترال است و آرای آن با افزایش جمعیت مهاجر اسپانیایی تبار که به طور معمول به دلیل مواضع تند ترامپ در قبال مهاجران به حزب دموکرات متمایل می شوند ، در حال تغییر و نوسان است.

شهرها و حومه ها و روستاها

62 و هفت دهم درصد از جمعیت ایالات متحده یعنی حدود 207 میلیون آمریکایی در شهرهای پیشرفته و حومه آنها زندگی می کنند که مساحت آنها سه و نیم درصد کل مساحت آمریکا است و بقیه جمعیت آمریکا در مناطق دور افتاده از شهرها و مناطق روستائی پراکنده هستند.

ساکنان شهرها که عمدتا جوان و از نظر فکری لیبرال با گرایش کم به دین و دارای تنوع نژادی و قومی هستند، تمایل دارند به دموکرات ها رای دهند ، در حالی که ساکنان روستاها حزب جمهوری خواه را ترجیح می دهند و حومه شهرها در وفاداری بین دو حزب تقسیم شده اند.

از جمله شلوغ ترین شهرهای آمریکا از لحاظ جمعیت می توان به نیویورک ، لس آنجلس ، هوستون ، شیکاگو ، دالاس ، میامی ، آتلانتا و فیلادلفیا اشاره کرد.

انتظار می رود رای دادن در شهرهای پرجمعیت به ویژه شهرهای دارای آرای نوسان دار شاهد بحرانی در انتخابات سال 2020 باشند که به مدت زمان شمارش آرا مرتبط می باشد.

همچنین انتظار می رود نتایج انتخابات در مراحل اولیه جلو افتادن ترامپ را در ایالت های پنسیلوانیا و فلوریدا نشان دهد زیرا بیشتر جمهوری خواهان در مراکز رای دهی سنتی خود رای می دهند.

اما با شروع شمارش آرای رای دهندگان در شهرها که بسیاری از آنها از طریق پست رای می دهند مانند شهرهای فیلادلفیا و بیتسبرگ در پنسیلوانیا و شهرهای یامی و اورلاندو در فلوریدا ، جلو افتادن در آرا به بایدن نامزد دموکرات ها که « موج آبی» خوانده می شود، منتقل خواهد شد.

اغلب ایالت‌ها به طور تاریخی به یک حزب خاص رای می‌دهند و نامزدهای انتخاباتی روی رای دوباره آنها حساب می‌کنند. به این ترتیب سرنوشت انتخابات در چند ایالت روشن می‌شود، ایالت‌هایی که صحنه نبرد انتخاباتی هستند.

انتخابات ریاست جمهوری با استفاده از نظام کالج الکتورال انجام می‌گیرد. به هر ایالت سهمیه‌ای مطابق جمعیتش داده می‌شود و به این ترتیب بعضی ایالت‌ها مهمتر از بقیه هستند.

برای مثال کالیفرنیا (با جمعیت 37.7 میلیون) 55 سهمیه رای دارد، در حالی که ایالتی مثل مونتانا با بافت به نسبت روستایی‌تر (جمعیت یک میلیون) تنها سه رای دارد. نامزدی که در یک ایالت برنده می‌شود همه سهمیه رای مجمع انتخاباتی آن ایالت را به دست می‌آورد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها