قدیری ابیانه، تحلیلگر مسائل سیاسی:

از بین جلیلی و ظریف، جلیلی شانس بیشتری برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده دارد

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به احتمال ورود سعید جلیلی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: احتمال اینکه سعید جلیلی به عرصه رقابت پا بگذارد بسیار زیاد است.

از بین جلیلی و ظریف، جلیلی شانس بیشتری برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده دارد
کد خبر: 434469
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ۱۵:۲۵:۵۳

اعتمادآنلاین| تحلیلگر مسائل سیاسی درباره احتمال ورود جلیلی و ظریف به عرصه رقابت 1400 توضیحاتی را ارائه کرد.


محمدحسن قدیری ابیانه، تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به احتمال ورود سعید جلیلی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: احتمال اینکه سعید جلیلی به عرصه رقابت پا بگذارد بسیار زیاد است.

او ادامه داد: اعلام حمایت اصولگرایان از سعید جلیلی بستگی به عوامل متعدد بسیاری دارد؛ برای مثال باید دید که چه افرادی از میان اصولگرایان نامزد خواهند شد و ارزیابی‌ها نشان از احتمال رای آوردن کدام یک دارد؛ اینها همه جزو مواردی است که در ایام انتخابات و با نظرسنجی‌ها مشخص می‌شود.

قدیری ابیانه افزود: در حال حاضر در رسانه‌ها نام جلیلی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی در حال مطرح شدن است؛ معتقدم که خوشبختانه جلیلی فرد مناسبی برای این سمت است، او در ولایت‌مداری، عملکردش در سیاست خارجی به خصوص مذاکرات 1+5 بسیار خوب بوده و فرد سالمی است و هیچ نقطه تاریکی در زندگی او وجود ندارد، البته افراد دیگری هم هستند که دارای چنین ویژگی‌هایی باشند، اما اینکه چه کسی احتمال رای آوردن دارد گزینه بسیار مهمی است که آن را نباید فراموش کرد.

تحلیلگر مسائل سیاسی، گفت: معتقدم که در ابتدا باید دید چه کسانی نامزد خواهند شد و سپس به احتمال رای آوردن آنها رجوع کرد؛ ناگفته نماند که به نظرم باید در آینده به جایی برسیم که به جای اینکه بگوییم این فرد آدم خوبی است ببینیم چه برنامه‌ای برای حل مشکلات کشور دارد.

سفیر اسبق کشورمان با مقایسه احتمال رای آوردن سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف به عنوان دو تن از گزینه‌های جریان اصولگرایی، گفت: در حال حاضر معتقدم که قالیباف به عنوان رئیس مجلس شانس بیشتری برای ریاست جمهوری دارد، زیرا او رئیس مجلس کشورمان است و خواه ناخواه اسمش هر روز در رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ البته نامزد‌های دیگری هم احتمالا پا به میدان خواهند گذاشت؛ اما این موضوع که چه کسانی کاندیدا خواهند شد یک مساله و اینکه چه کسانی تایید صلاحیت می‌شوند مساله دیگری است.

او ادامه داد: معتقدم که هم آقای جلیلی و هم آقای قالیباف مانند دوره گذشته تایید صلاحیت خواهند شد، اما باید سعی کنند که به توافق رسیده و یک نفر را که شانس بیشتری برای کسب کرسی ریاست جمهوری دارد به عنوان کاندیدای اصلی معرفی کنند؛ کمااینکه معتقدم هر کسی که نامزد می‌شود باید مشخص کند که چه کسی را به عنوان معاون اول خود، وزیر امورخارجه، وزیر مسکن و سایر سمت‌ها معرفی خواهد کرد.

قدیری ابیانه افزود: اوضاع باید به نحوی پیش رود که افرادی که به کاندیدای دیگری علاقه دارند بدانند که در صورت رای آوردن رقیب کاندیدای مورد نظر آنها هم در دولت بعدی نقش دارد؛ این موضوعی است که قطعا به رای آوردن افراد کمک خواهد کرد و معتقدم اگر آقای رئیسی این اقدام را انجام می‌داد قطعا موفق می‌شد.

تحلیلگر مسائل سیاسی درباره احتمال رقابت ظریف و جلیلی به عنوان دو تن از مردان سیاست خارجی کشورمان، گفت: پست ریاست جمهوری همه مسائل کشور ازجمله مسائل اقتصادی را شامل می‌شود، پس صرفا تخصص دیپلماتیک برای این پست کافی نیست، الان هم مساله روز مملکت مشکلات اقتصادی و معیشتی است؛ بنابراین یک کاندیدای ریاست جمهوری باید در همه زمینه‌ها حرف برای گفتن داشته باشد اگرچه بُعد سیاست خارجی هم مهم است، ولی در بُعد سیاست خارجی هم ظریف ناموفق عمل کرد و در حالی که امتیازات بسیاری داد نتوانست تحریم‌ها را لغو کند، در حالی که آقای جلیلی در این زمینه بسیار موفق عمل کرد.

او در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد رقابت در سال 1400 بین سعید جلیلی و محمدجواد ظریف باشد، جلیلی پیروز خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها