کد خبر: 434566
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۲ ۰۹:۳۳:۵۱
| |

رئیس جمهور کره جنوبی:

کره نیازمند توجه ویژه سازمان ملل برای تحقق صلح جهانی است

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز (چهارشنبه) بار دیگر با خواست برای اعلام پایان جنگ کره، گفت این اقدام راه را برای خلع سلاح هسته‌ای کامل و صلح ماندگار در این شبه جزیره هموار می‌کند.

کره نیازمند توجه ویژه سازمان ملل برای تحقق صلح جهانی است
کد خبر: 434566
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۲ ۰۹:۳۳:۵۱

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری یونهاپ، مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در سخنانی ویدیویی خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل خواستار کمک جامعه بین‌المللی شد تا ساکنان کره بتوانند وارد دوره آشتی و شکوفایی از طریق اعلام پایان جنگ شوند.

امسال هفتادمین سالروز وقوع جنگ کره است که در سال 1953 با آتش‌بس موقت و نه پیمان صلح به پایان رسید.

مون جائه-این گفت: زمان آن فرا رسیده است که این تراژدی که در شبه جزیره کره در جریان است، به پایان برسد. این جنگ باید خاتمه یابد، به طور کامل و برای همیشه. صلح در شبه جزیره کره همچنان در دستور کار است و تغییراتی که سابقا بارقه امیدی به همراه داشت، متوقف شده‌اند. صلح در شبه جزیره کره اهمیت دارد و تضمین‌کننده صلح در شمال شرق آسیاست و تغییرات مثبتی برای نظم جهانی به همراه دارد.

او افزود: باور دارم که این با اعلام خاتمه جنگ مذکور آغاز می‌شود، اقدامی که می‌تواند روی تعهدات دوجانبه روی صلح تاکید کند. قطعا اعلام خاتمه جنگ می‌تواند درها را به روی خلع سلاح اتمی کامل و رژیم صلح دائم در شبه جزیره کره باز کند. کره منطقه‌ای است که نیازمند توجه ویژه سازمان ملل برای تحقق صلح جهانی است.

رئیس‌جمهوری سئول همچنین درباره گشایش احتمالی از واکنش به پاندمی کرونا سخن گفت. او افزود: همکاری بین کره در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری و سلامت عمومی موجب آغاز گفت‌وگو و همکاری در این رابطه برای ایجاد یک شبه جزیره صلح‌آمیز کره می‌شود.

مون جائه-این همچنین گفت جامعه بین‌المللی مسائل شبه جزیره کره را از طریق "لنزهای همکاری بین‌المللی جامع" می‌بینند. او در این رابطه پیشنهاد ابتکارعمل همکاری شمال شرق آسیا برای کنترل بیماری واگیردار و سلامت عمومی را مطرح کرد که در آن کره‌شمالی در کنار چین، ژاپن، مغولستان و کره‌جنوبی مشارکت کند.

رئیس‌جمهوری کره‌شمالی افزود: یک معماری مشترک که حفاظت جمعی از زندگی و ایمنی را تضمین می‌کند، زمینه را برای تضمین امنیت کره‌شمالی با تعامل با کمیته بین‌المللی فراهم می‌کند.

او با وجود اعلام پیشنهاد خاتمه رسمی به جنگ کره در نشست مجمع عمومی، از ارائه جزئیات درباره آن از جمله اینکه آیا یک قطعنامه سازمان ملل برای آن لازم است و آیا چین در چنین رویه‌ای مشارکت می‌کند یا خیر خودداری کرد.

رئیس جمهوری کره‌جنوبی با اشاره به کرونا و نبردهایی که امسال هر کشوری با آن مواجه است گفت: این نشان می‌دهد که بحران به تنهایی به دست یک کشور یا بدون ملاحظات همسایگان حل نمی‌شود. امروز با توجه به مسوولیت‌های سازمان ملل در دوره پسا کرونا، قصد دارم تا بر اهمیت تقویت فراگیری در همکاری بین‌المللی که راهی برای شکل دادن به چندجانبه‌گرایی است تا همه در آن احساس سعادت کنند، تاکید کنم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها