کد خبر: 434736
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۴ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

مصطفی ‌درایتی، عضو حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ردصلاحیت‌ها جامعه را از صندوق رای مایوس می‌کند

مصطفی ‌درایتی گفت‌: تداوم ردصلاحیت‌ها به معنی تقابل با مردم است و همین موجب شده تا جامعه از صندوق رای مایوس شود. بنده هشدار می‌دهم، اگر قرار باشد در انتخابات 1400 هم فضا برای رقابت مسدود شود، ممکن است با فاجعه‌ ملی‌  رویگردانی مردم از انتخابات روبه‌رو شویم.

ردصلاحیت‌ها جامعه را از صندوق رای مایوس می‌کند
کد خبر: 434736
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۴ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| موعدِ برگزاری انتخابات 1400 هشت ماه و چند روز دیگر از راه می‌رسد. آن هم در شرایطی که ناامیدی عمومی در جامعه که به واسطه گرفتاری‌های شدید معیشتی پدیدار شده، بحث داغ این روزها است. با توجه به شرایط این روزهای جامعه، تحلیل‌ها و اظهارنظرهای انتخاباتی دیگر مثل گذشته به آنچه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان پیش روی خود می‌بینند، نمی‌پردازد و دغدغه این است که مردم به پای صندوق رای می‌آیند یا نه و اینکه تکرار سردی هشت اسفند 98 در 28 خرداد 1400 چه هزینه‌هایی را می‌تواند به مصالح نظام و منافع عمومی تحمیل کند؟

مصطفی ‌درایتی، عضو اتحاد ملت، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: در وضعیت مدیریت سیاسی امروز که حدود 100 سال از عمرش می‌گذرد، به تجربه ثابت شده هر نظامی که متکی به رای مردم و خواستِ‌ اکثریت جامعه باشد،‌ از امنیت بیشتری برخوردار می‌شود و مشروعیت بیشتری دارد. در نتیجه چنین حکومتی می‌تواند برای دوامِ بیشتر امیدواری زیادی داشته باشد. لذا حکومت‌ها در دنیای امروز، همه تلاش‌شان را به کار می‌گیرند تا به هر نحوی مردم حضور بیشتری در صحنه‌های سیاسی داشته باشند، بلکه از این طریق مهر تاییدی برای امنیت و ثبات‌شان باشد.

این فعال اصلاح‌طلب سیاسی در ادامه سخنانش گفت: دقیقا به همین دلیل، یکی از مسایلی که به آن اهمیت زیادی باید قایل شد این است که انتخابات به طور آزاد برگزار شود تا آنهایی که به هر شکلی در پروسه انتخاباتی فعال هستند، برای ماندگاری نظام کوشش کنند و اگر حکومت در حکومت‌داری اشکالی دارد، از طریق صندوق رای حل شود. حکومت‌ها همه سعی‌شان این است، نقش و حضور جامعه را پررنگ‌ کنند تا هم خودشان نسبت به امنیت و ثبات اطمینان بیشتری به دست بیاورند و هم بتوانند نظر مثبت مردم را نسبت به حاکمیت و حکومت جلب کنند.

‌او همچنین تصریح کرد: تصمیم‌گیران نظام اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیستند و خواهان مشارکتی پررنگ در همه عرصه‌ها هستند. البته نظام انتخاباتی ما دارای اشکال‌های خاصی است اما نفس انتخابات همیشه مهم بوده و در تحولات داخلی کشور و حتی منطقه و البته مسایل جهانی هم نقش داشته است.

درایتی تاکید کرد: این توضیح‌ها نشانگر این است که سیستم حاکمیتی باید همه هم‌وغم‌ خود را به کار بگیرد و تلاش کند تا مردم به طور طبیعی انگیزه لازم را برای رای دادن داشته و با اشتیاق به دنبال اثربخشی در مسایل سیاسی کشور باشند. در چنین حالتی معلوم می‌شود آنچه در سیاست‌گذاری‌ها شکل می‌گیرد، مطابق با نظر و عقیده اکثریت جامعه است که این می‌تواند نشانه‌ای باشد که کشور از پشتوانه مردمی بالایی برخوردار است.

این چهره سیاسی با اشاره به فضای سرد و آمار بسیار پایین مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم، توضیح داد: در حدود 42 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته، تقریبا به همین تعداد انتخابات برگزار شده است. اما از آنجایی که مردم احساس می‌کنند کم‌کم انتخابات تغییر وضعیت داده به همین دلیل این ذهنیت را دارند که صندوق رای دیگر به نفع مردم نیست.

وی افزود: این وضعیت در حالی به وجود آمده که مردم در بدترین شرایط هم به دلیل پشتیبانی از نظام در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شدند. این را هم نمی‌توانیم هضم کنیم که ساز و کار فعلی انتخابات مردم را از انتخاب صحیح محروم کرده است. با این توضیح که تداوم ردصلاحیت‌ها به معنی تقابل با مردم است و همین موجب شده تا جامعه از صندوق رای مایوس شود. بنده هشدار می‌دهم، اگر قرار باشد در انتخابات 1400 هم فضا برای رقابت مسدود شود، ممکن است با فاجعه‌ ملی‌ رویگردانی مردم از انتخابات روبه‌رو شویم.

او اظهار داشت: برای گذر از این شرایط دشوار، نظام باید به مردم اعتماد کند و اگر دولت و مجلس و حتی دستگاه قضایی را کار‌آمد می‌خواهیم، لازم است قواعدی که در همه جهان تجربه شده را مو به مو اجرا کنیم. در واقع اگر انتخابات در فضای رقابتی برگزار شود،‌ در صورت انتخاب غلط،‌ جامعه تاوان اشتباه خود را پس خواهد داد.

مصطفی ‌درایتی در پایان گفت: برای اینکه بتوانیم از شرایط دشوار عبور و در مسیر توسعه و پیشرفت آرامش عمومی را محقق کنیم،‌ چاره‌ای جز برگزاری انتخاباتی آزاد و رقابتی نداریم.

چکیده گفت‌وگو با مصطفی ‌درایتی

-نظام‌های متکی به رای مردم مشروعیت بیشتری دارد

-نفس انتخابات همیشه در تحولات داخلی کشور و مسایل جهانی نقش مهمی دارد

-سیستم حاکمیتی باید همه هم‌وغم‌ خود را به کار بگیرد تا مردم انگیزه لازم را برای رای دادن داشته باشند

-تداوم ردصلاحیت‌ها به معنی تقابل با مردم است

-اگر در انتخابات 1400 فضا برای رقابت مسدود شود، ممکن است با فاجعه‌ ملی‌ رویگردانی مردم از انتخابات روبه‌رو شویم

-نظام باید به مردم اعتماد کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها