مهران قاسمی، روانشناس بالینی:

خواب کافی افکار منفی و استرس‌زا را دور می‌کند

روانشناس بالینی گفت: خواب مناسب و کافی، ضمن هدایت افراد به سمت آرامش و موفقیت، افکار منفی و استرس‌زا را دور می‌سازد.

خواب کافی افکار منفی و استرس‌زا را دور می‌کند
کد خبر: 434836
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۳ ۱۱:۱۰:۰۹

اعتمادآنلاین| مهران قاسمی روز پنجشنبه افزود: طبق تحقیقات انجام شده، بی‌خوابی مزمن به انواع مشکلات جسمی و روانی از جمله اختلالات در تفکر، قضاوت، حل مساله و استدلال منجر می‌شود؛ از سوی دیگر برخی روانشناسان ادعا می‌کنند که یک خواب خوب حتی می‌تواند باعث حفظ سلول‌های بنیادی شود، یعنی به نوعی باعث جوان ماندن خواهد شد.

وی اضافه کرد: بسیاری از افرادی که در بیشتر مواقع احساس ناخوشایندی از فردای خود دارند، در طول شبانه روز با وجود تفکرات استرس زا خواب ناموفق را پشت سر گذاشته و برای دستیابی به آرامش و حتما با برنامه ریزی، ‌صبح آرام‌تری را برای خود رقم می‌زنند.

این روان درمانگر با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است که هفت ساعت خواب برای کاهش خطر مرگ و میر، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت، مقدار مناسبی است، افزود: بیماران دیابتی به‌طور معمول باید حدود هشت ساعت بیشتر از دیگر افراد عادی بخوابند چون درغیراینصورت احتمال خطر سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی در آنها بیشتر می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: افراد به اصطلاح خوش خواب با ایجاد یک برنامه‌ ریزی مناسب برای روز بعد، با خیال‌ راحت می توانند یک صبح آرام‌تر را برای خود مهیا کنند. در مقابل، افراد بد خواب، روز بعد را از دست می دهند زیرا به هم ریختگی فکر به احتمال زیاد به روز بعد نیز منتقل خواهد شد.

وی گفت: با فکر به رختخواب وارد شوید زیرا ممکن است از نظر آدم‌های ناموفق فکر کردن یک ضرورت نباشد، یا شاید به سادگی احساس کنند که زندگی گیج‌کننده است، اما ایجاد زمانی برای تفکر و تعمق درست قبل از خواب یک ایده‌ مناسب است. این عمل کمک می کند که فردی آگاه و سپاسگزارتر باشیم.

این متخصص علوم شناختی رفتاری افزود: فرد یا افرادی که در بسیاری از مراحل زندگی، احساس ناموفقی دارند، در بسیاری از اوقات در موضوع یا موقعیت‌های منفی به‌سر می برند و در نتیجه استرس و ناراحتی بیشتری در خود ایجاد می‌کنند. منفی‌نگری این افراد به احتمال زیاد موجب خواهد شد طرز فکر را دچار آسیب کند، علاوه بر این‌ توانایی‌ آنان برای خوابیدن نیز با اشکال مواجه خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: افراد ناموفق همیشه نگران فردا و آینده هستند و از سوی دیگر در گذشته به‌سر می برند. نگران بودن در مورد یک رویداد اشکال ندارد اما این نشانه بدی است که این افراد هر شب و قبل از خواب با دلهره و دلواپسی در مورد آینده، شب خود را به روز برسانند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها