کد خبر: 434907
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۳ ۱۵:۳۵:۴۶
| |

توافق نظامی جدید فنلاند، نروژ و سوئد

وزیران دفاع فنلاند، نروژ و سوئد توافق‌نامه جدید همکاری نظامی امضا کردند.

توافق نظامی جدید فنلاند، نروژ و سوئد
کد خبر: 434907
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۳ ۱۵:۳۵:۴۶

اعتمادآنلاین| هدف این توافق افزایش همکاری دفاعی در شمال و به ویژه از طریق تمرینات مشترک دفاعی اعلام شده است.

فرانک بکه-ینسن، وزیر دفاع نروژ بر برنامه‌هایی برای ایجاد کمیته مشترک به منظور بحث درباره وضعیت امنیتی و مسائل سیاست دفاعی در شمال تأکید کرد.

وی در گفت‌وگو با پخش ملی "ان‌آرکی" این توافق‌نامه را "نقطه عطف در همکاری دفاعی مشترک شمالی" خواند و خاطرنشان کرد: ما به این شناخت مشترک رسیده‌ایم که بحران احتماعی بعدی نه تنها بر یک کشور، بلکه بر تمام کشورهای شمال اروپا تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین مهم است که قادر به همکاری در بسیاری از سطوح باشیم.

این کشورها از طریق همکاری دفاعی مشترک "نوردفکو" که شامل دانمارک و ایسلند نیز هست، پیوند خورده‌اند. هدف توافق‌نامه جدید، امکان هماهنگی بهتر برنامه‌های عملیاتی نظامی فعلی و آینده است.

ینسن ادامه داد: روشن کردن اینکه ما با همسایه‌هایمان همکاری می‌کنیم، بخش مهمی از بازدارندگی و استراتژی دفاعی ماست؛ به ویژه در زمان رقابت جاری قدرت و وقتی که یک کشور کوچک بودن، دشوار است.

پیتر هالتویست، وزیر دفاع سوئد نیز با صراحت عنوان کرد که توافق‌نامه فوق، علامت روشنی به روسیه در شرق، جایی که در آن تهدید واضحی می‌بیند، می‌فرستد.

وی اذعان کرد: ما در عصری زندگی می‌کنیم که طرف روسی سرمایه‌گذاری زیادی در نیروها و تجهیزات نظامی کرده است. در همین زمان، نیروهای مشخص نیز به نمایش رفتاری عملیاتی می‌پردازند که مطابق با آنچه در زمان جنگ سرد رایج بود، است.

آنتی کایکونن، وزیر دفاع فنلاند نیز سوئد و نروژ را شرکای واقعی برای فنلاند خواند.

وزیر دفاع سوئد تأکید کرد که این توافق‌نامه، تضمین می‌دهد که کشورها از آمادگی بیشتری برای کمک به هم در درگیری برخوردارند.

با این وجود، این توافق همچنین انتقاداتی را از وزیر سابق دفاع نروژ برانگیخته است. وی استدلال کرد که مفهوم کنونی دفاع، از لحاظ منطقی دارای نقص است و این موضوع توافق‌نامه فعلی را در برابر یک تهدید احتمالی بی‌اثر می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها