چرا موسوی خوئینی‌ها درباره انتخابات 1400 اعلام موضع کرد؟

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: موسوی خوئینی‌ها در نهایت می‌خواهد به نهادهای رسمی گوشزد کند که باید اصل جمهوریت نظام حفظ شود زیرا با بحث‌هایی که مجلس فعلی راه انداخته، انتظار می‌رود اصل جمهوریت نظام با حذف ریاست‌جمهوری مخدوش شود.

چرا موسوی خوئینی‌ها درباره انتخابات 1400 اعلام موضع کرد؟
کد خبر: 434944
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۴ ۰۹:۰۷:۴۲

اعتمادآنلاین| آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها اخیرا در یادداشتی با تأکید بر ضرورت حضور حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نوشت که: «چرا ما صحنه را ترک کنیم؟ آیا عرصه را ترک می‌کنید تا معلوم نشود که آنان چه بر سر انتخابات می‌آورند؟ هرگز چنین گمانی به شما گرامیان نمی‌رود. پس در انتخابات شرکت کنید، یا پیروزی، یا افشای بیشتر چهره کسانی که انتخابات را به بازی گرفته‌اند». یادداشت اخیر او که در کانال شخصیِ تلگرامی‌اش منتشر شد، واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. برخی گفتند این نامه از سر دلسوزی بوده است، برخی دیگر آن را یک دستور انتخاباتی به اصلاح‌طلبان قلمداد کردند و برخی دیگر نیز مطرح کردند که موسوی خوئینی‌ها می‌خواهد جای محمد خاتمی بنشیند و رهبری جریان اصلاحات را در دست بگیرد.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تحلیل این یادداشت گفت: «یادداشت اخیر آقای خوئینی‌ها را باید نوعی بازگشت او به عرصه سیاسی قلمداد کنیم. او بعد از مدت‌ها گوشه‌نشینی سیاسی امسال یک نامه به رهبر انقلاب نوشت که بازتاب زیادی داشت و یادداشت اخیر او هم که رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان را مشخص می‌کند. باتوجه به سابقه‌ای که آقای خوئینی‌ها در انقلاب دارد و باتوجه به جایگاه او در بین نیروهای اصلاح‌طلب می‌توان انتظار داشت که یادداشت اخیرش زمینه مشارکت همه‌جانبه اصلاح‌طلبان در انتخابات را فراهم کند».


او در پاسخ به این پرسش که آیا مردم هم به موضع اخیر موسوی خوئینی‌ها اقبال نشان می‌دهند یا خیر، ادامه داد: «آقای خوئینی‌ها یک نیروی جوان‌پسند است. من به یاد دارم در سال1350 وقتی که جوان بودم در مسجد نیاوران پای صحبت‌های او می‌نشستم و می‌دیدم که او از همان زمان چه مقبولیتی در بین مردم و به خصوص جوانان داشت. بعد از انقلاب هم این روند ادامه داشت. در دهه هفتاد روزنامه سلام به مدیریت او بسیار جریان‌ساز بود و تنها روزنامه منتقد در دولت آقای هاشمی محسوب می‌شد که به یاد داریم آقای خوئینی‌ها برای آن روزنامه هزینه داد محاکمه شد و بعد از تعطیلی روزنامه سلام اتفاقاتی در سال78 به وقوع پیوست. پس از آن رخدادها عملا او به حاشیه رانده شد تا مقطع کنونی که سکوت را شکسته است و به دلیل وضعیت نابسمان کشور سعی می‌کند با اعلام صریح مواضعش وضعیت را قدری بهبود ببخشد زیرا واقعیت این است که اکنون زمان سکوت و ملاحظه‌کاری نیست».

وزیر دولت اصلاحات در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا خوئینی‌ها تمایل دارد جای محمد خاتمی در جریان اصلاحات را بگیرد و رهبر این جریان سیاسی شود، اظهار کرد:‌ «بازگشت او به صحنه سیاسی به معنی در دست‌گرفتن رهبری جریان اصلاحات در کنار آقای خاتمی است. او در وهله نخست خطاب به اصلاح‌طلبان پیام داده و در وهله دوم یک پیام کلی به جامعه داده است و در نهایت می‌خواهد به نهادهای رسمی گوشزد کند که باید اصل جمهوریت نظام حفظ شود زیرا با بحث‌هایی که مجلس فعلی راه انداخته، انتظار می‌رود اصل جمهوریت نظام با حذف ریاست‌جمهوری مخدوش شود. او از همه دعوت کرده تا منفعل نباشند. افزون بر این با تأکید بر هویت اصلاح‌طلبی سعی کرده که دیگر مسئولیت غیراصلاح‌طلبان بر دوش اصلاح‌طلبان گذاشته نشود. به هر حال آقای خوئینی‌ها نمی‌تواند جایگزین آقای خاتمی باشد زیرا آقای خاتمی جایگاه خود را دارند و مورد قبول تمام اصلاح‌طلبان هستند. البته مردم هم دیگر آن مردم سال92 نیستند که با یک پیام کوتاه آقای خاتمی شگفتی خلق کنند. البته من به آقای خاتمی انتقاد دارم که چرا در این سال‌ها بر محور عدالت تأکید چندانی نداشتند؛ هرچند که او هم اخیرا در سخنان خود بر این محور تأکید می‌کند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: «آقای موسوی خوئینی‌ها می‌خواهد به آقای خاتمی کمک کند و حتما قصدی برای تصدی جایگاه او در جریان اصلاحات را ندارد. من معتقدم باید سکوت را کنار بگذاریم و حرف‌ها زده شود؛ از سوی دیگر همه باید تلاش کنیم که مشارکت حداکثری رخ دهد و نهادهای رسمی هم باتوجه به تجربه انتخابات مجلس در اسفند98 بدانند که کاهش مشارکت مردم در انتخابات به ضرر کشور، نظام و انقلاب است».

صوفی در پایان گفت: «من به عنوان یک اصلاح‌طلب تحلیلم این است که اولا باید بر هویت اصلاح‌طلبی خود استوار باشیم و ثانیا با مواضع صریح و شفاف به مردم اعلام کنیم که در مقطع کنونی چه می‌شود انجام داد. آقای خوئینی‌ها هم برای همین‌ها یادداشت اخیرش را منتشر کرده است».

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها