کد خبر: 435091
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ۰۷:۵۸:۱۱
| |

نمایندگان مجلس، اولویت واکسن آنفلوآنزا در مقابل زنان باردار و بیماران

در حالی که مسوولان وزارت بهداشت در این هفته‌ها، دایم تاکید کرده‌اند که «همه مردم لازم نیست واکسن بزنند و واکسن فقط برای گروه‌های پر خطر لازم است»، کدام یک از نمایندگان مجلس و مسوولان دفاتر نمایندگان و خدمه و کارمندان خانه ملت، در زمره «گروه پرخطر» بوده‌اند؟

نمایندگان مجلس، اولویت واکسن آنفلوآنزا در مقابل زنان باردار و بیماران
کد خبر: 435091
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ۰۷:۵۸:۱۱

اعتمادآنلاین| هنوز جوهر تنظیم اولویت‌ها برای توزیع واکسن وارداتی و بسیار گران و نایاب آنفلوآنزای فصلی خشک نشده بود که مسوولان وزارت بهداشت اولویت‌بندی خودشان را هم زیر پا گذاشتند و با وجود آنکه هزاران نفر از افراد مشمول اولویت‌بندی وزارت بهداشت- زنان باردار، سالمندان، کادر درمان فعال در بخش‌های پرخطر بیمارستانی، بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای، کادر درمانی نیروهای مسلح و کودکان کمتر از 6 سال- هفته‌هاست که دلخوش وعده مسوولان وزارت بهداشت، چشم انتظار دریافت یارانه‌ای و سهیه‌بندی شده واکسن آنفلوآنزا از داروخانه‌ها یا دریافت رایگان از مراکز بهداشت هستند، وزارت بهداشت اولین محموله داغ از واکسن آنفلوآنزایی که در گروه «غیرقابل فروش نقدی» طبقه‌بندی شده بود را، برای نمایندگان مجلس یازدهم فرستاد تا احتمالا به این وسیله، مراتب تقدیر و تشکر خود را به نو نمایندگان ابراز کرده باشد.


ادعاهای وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت


محمدرضا شانه‌ساز؛ رییس سازمان غذا و دارو: «بر خلاف ادعای دروغ دشمنان، به علت تحریم‌های بانکی و محدودیت نقل و انتقال پول، عملا واردات واکسن آنفلوآنزا نیز مشمول تحریم شده است.»


سیما سادات لاری؛ سخنگوی وزارت بهداشت: «در حال حاضر 1.5 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای هلندی در کشور وجود دارد، اما برای گروه‌های پرخطر که در اولویت دریافت این واکسن هستند 2 میلیون و 500 هزار دوز واکسن لازم است که به دلیل کمبود واکسن، اولویت برای توزیع، زنان باردار، سالمندان روستایی، کادر بهداشت و درمان فعال در بخش‌های پرخطر و نیروهای مسلح شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی هستند.»


سیدحیدر محمدی؛ مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو: «قرار بود، مبلغ ارزی از طریق ترکیه به یکی از کشورهای اروپایی منتقل شود که متاسفانه برگشت خورد و دوباره این کار را انجام دادیم و امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود و واکسن به کشور برسد. »


ناصر ریاحی؛ رییس اتحادیه وارد‌کنندگان دارو: «2 میلیون دوز واکسن موجود در انبارها آزادسازی نشده و حالا هم حدود 400 هزار دوز واکسن از طریق یک شرکت وارد کشور شده که قرار است به مصرف کادر درمان؛ به ویژه کادری که با بیماران کرونایی در ارتباط هستند، برسد.»


واکسن نایاب به داروخانه مجلس رسید !


خبر توزیع غیرمحموله واکسنی که قرار بود به دست گروه‌های هدف از مردم عادی و نیازمند برسد ، روز پنج‌شنبه منتشر شد و حسینعلی شهریاری؛ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شنیده‌ها درباره تحویل 1500 دوز واکسن گران و نایاب و وارداتی آنفلوآنزا به مجلس را با دلخوری از رویه متناقض و ناصاف نمایندگان به دلیل استقبال از محموله دارویی متعلق به غیر، تایید کرد گفت: «1500 دوز واکسن، برای ‌نمایندگان مجلس، خدمه و کارکنان به بهداری مجلس تحویل داده شده است. من موافق دریافت این واکسن‌ها نبودم. ابتدا باید مردم دریافت می‌کردند بعد به مجلس، ارایه می‌شد. بهداری مجلس در حالی این واکسن‌ها را دریافت کرده که هنوز بیماران سرطانی و تعدادی از مردم و کادر درمان واکسن را دریافت نکرده‌اند.

من این مجلس را انقلابی نمی‌دانم و انتقادها را درست می‌دانم.» به دنبال اظهارات نماینده پیشکسوت و کهنه‌کار زاهدان، عباس آقا‌زاده مسرور؛ رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی هم با انتقاد از این اقدام وزارت بهداشت که تعبیری جز «زمان‌‌سوزی» را مناسب آن ندانسته بود در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهوری و در واقع خطاب به مردم ایران، افشا کرده بود که برخلاف ادعای مسوولان وزارت بهداشت، همان واکسن‌هایی که مسوولان وزارت متولی سلامت می‌گفتند «نیست و وارد نشده و نمی‌توانیم وارد کنیم و چه و چه»، 25 روز است که وارد انبارهای شرکت‌های پخش دارو شده اما وزیر بهداشت دستور داده واکسن‌های وارداتی، در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه باشد و فقط با دستور شخص وزیر در هر مکانی و برای هر فردی که شخص وزیر صلاح بداند، توزیع شود.

مسرور در نامه خود خطاب به اسحاق جهانگیری نوشته بود:«این زمان‌سوزی به چه علت ایجاد شده؟ آیا برنامه و پروتکل کشوری نقش دارد؟ آیا وزارت بهداشت اختیار لازمه را در این مورد هنوز کسب نکرده؟آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولویت نخست دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند؟ گروه‌بندی‌ها و اولویت‌گذاری‌ها بر چه مبنایی انجام شده است؟»

به دنبال انتشار این حرف‌ها، مهر تایید آخر را دبیر انجمن پخش شرکت‌های دارو بر واقعیت تکرار رفتارهای متناقض دولت گذاشت و محسن عبدالله‌زاده،حرف‌های نماینده مجلس را تایید کرد و گفت: «25 روز است که واکسن آنفلوآنزا وارد انبار‌های شرکت‌های پخش دارو شده اما براساس دستور وزیر بهداشت بنا شده تا واکسن‌ها تنها در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آنها عرضه را آغاز کنند. این محموله از واکسن‌ها قرار نیست از طریق داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شوند بلکه منتظر محموله‌های بعدی هستیم که شرکت‌های واردکننده هم در خصوص توزیع این واکسن، سیاست‌گذار نیستند و در حال حاضر، بخش ناچیزی از واکسن‌ها به دستور سازمان غذاو دارو تحویل داروخانه مجلس شده است.»

اتفاقات بعد از این افشاگری البته دیگر اهمیتی نداشت؛ اینکه شهلا میرگلو بیات؛ مدیرکل سلامت مجلس بلافاصله اعلام کرد که « تخصیص واکسن آنفلوآنزا به داروخانه وابسته به مرکز بهداشت مجلس، مطابق روال سال‌های گذشته صورت گرفته اما مقرر شد به دلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد، این هزار دوز واکسن به سازمان غذا و دارو برای استفاده سایر مراکز درمانی بازگردانده شود»، اهمیتی نداشت.

حتی اینکه کیانوش جهانپور؛ سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در توجیه تناقضی که لکه تیره‌رنگی بر کارنامه وزارت دومین وزیر بهداشت دولت دوازدهم خواهد بود، اینطور سعی در تطهیر داشت که «در مرحله اول، یک میلیون و 500 هزار دوز واکسن برای استفاده افراد پرخطر و در معرض خطر در مراکز بهداشت تامین شده و این واکسن‌ها به تدریج در حال توزیع در مراکز بهداشتی هستند که قاعدتا مراکز بهداشت نهادهای مختلف از جمله مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز ممکن است در این مرحله دریافت‌کننده واکسن باشند. البته تاکید بر آن است که هرگونه توزیع باید بر اساس پروتکل‌های ابلاغی باشد و توزیع و تلقیح عام آن به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست»، این هم اهمیتی نداشت.

مهم فقط این بود که حتی اگر تعامل وزارت بهداشت با نمایندگانی که هنوز برادری خود را هم به وزیر ثابت نکرده‌اند چون هنوز عمر «نماینده ملت» بودن‌شان، به نصف یک سال هم نرسیده، هدف اصلی این خوش خدمتی بود، ایرادی بر آن وارد نبود چون به هر حال، این، نمایندگان مجلس هستند که باید صلاحیت یک وزیر را برای آغاز وزارت تایید کنند و به نفع وزارتخانه، پیش دولت چانه‌زنی کنند و در لوایح سالانه بودجه، سهم و امتیاز بیشتری قائل شوند و از همه مهم‌تر، به استیضاح وزیر، به‌رغم میل باطنی‌شان، رای منفی بدهند. پس، این حق نمایندگان است که در بهره‌مندی از هر امتیاز و فرصت، از مردم جلو بیفتند به خصوص وقتی پای حیثیت و آبروی یک وزیر در میان است.

اما چرا همین‌ها به‌طور شفاف به مردم گفته نشد؟ چرا دو هفته تمام، بالاترین مراجع وزارت بهداشت، روی دیگری از سکه را به مردم نشان دادند و برای جلب ترحم و همدلی مردم تلاش کردند بدون آنکه در یک اعلان شفاف، شجاعت به خرج دهند و بگویند که «مردم عزیز ایران، ما صلاح دانستیم برخلاف استانداردهای علمی، اولویت دریافت واکسن‌های ممهور به ممنوعیت فروش نقدی را به نمایندگان مجلس بدهیم. به اقلیتی که در هیچ کدام از ردیف‌های اولویت دهی ما قرار نمی‌گرفتند و نه زن باردار بودند و نه سالمند بودند و نه بیماری زمینه‌ای داشتند و نه کودک کمتر از 6 سال بودند و نه کادر درمان فعال در بخش پرخطر بیمارستانی بودند.»


واقعا 1500 دوز واکسن آنفلوآنزا با کدام اولویت به بهداری مجلس رسید؟ تعداد نمایندگان مجلس کمتر از 290 نفر است. آیا اعضای خانواده نمایندگان هم باید از واکسن رایگان آنفلوآنزا بهره‌مند می‌شده‌اند؟ یا اینکه کل کارمندان قوه مقننه که نه حوزه انتخابیه دارند و نه گروه پر خطر محسوب می‌شوند، باید از واکسن رایگان آنفلوآنزا بهره‌مند می‌شده‌اند؟

از مجموع 289 نماینده، 28 نفر زن هستند. اگر این زنان، باردار بوده و به سبب عسر و حرج در تامین معاش، در اولویت دریافت واکسن از نوع رایگان بوده‌اند، در خانه ملت چه کار می‌کنند و چرا به جای ارایه درخواست پذیرش به نهادهای حمایتی، بر کرسی «نمایندگی ملت» نشسته‌اند»؟ در حالی که مهم‌ترین گروه اولی و مورد ادعای مسوولان وزارت بهداشت برای دریافت واکسن آنفلوآنزا از نوع رایگان، سالمندان بالاتر از 65 سال بوده‌اند، از مجموع 289 نماینده مجلس، فقط 2 نماینده، بالاتر از 70 سال و فقط 28 نماینده بین 61 تا 70 سال سن دارند اما 43 نفر، بین 30 تا 40 سال، 88 نفر بین 41 تا 50 سال و 118 نفر بین 51 تا 60 سال سن دارند که هیچ کدام از نظر سنی، در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا نبوده‌اند. چرا 1500 دوز واکسن به بهداری مجلس تحویل داده شده است؟

در حالی که مسوولان وزارت بهداشت در این هفته‌ها، دایم تاکید کرده‌اند که «همه مردم لازم نیست واکسن بزنند و واکسن فقط برای گروه‌های پر خطر لازم است»، کدام یک از نمایندگان مجلس و مسوولان دفاتر نمایندگان و خدمه و کارمندان خانه ملت، در زمره «گروه پرخطر» بوده‌اند که باید زودتر از یک زن باردار و یک پیرمرد و پیرزن یا بیمار مبتلای بیماری زمینه‌ای یا یک پزشک یا یک پرستار، در نوبت دریافت واکسن از نوع رایگان قرار می‌گرفته‌اند؟

دولت، این‌بار هم در مسابقه راستی‌آزمایی، بازنده شد. فقط می‌ماند یک نکته. این‌بار مجلس، مجلس اصولگرایان بود و مخالفانی داشت که مساله تحویل واکسن‌های رایگان آنفلوآنزا بدون رعایت اولویت‌های استاندارد را افشا کردند. چند بار در سال‌های گذشته ممکن است اتفاقات مشابهی رخ داده باشد و بخشش‌های مشابهی مرتبط با جان و سلامت مردم اولویت‌های واقعی را دور زده باشد و رفاقت و برادری‌ها به حقوق مردم ترجیح داده شده باشد و مردم بی‌خبر مانده باشند؟

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها