پوتین:

مسکو و واشنگتن توافق کنند در امور داخلی یکدیگر دخالت نمی کنند

چند هفته مانده به انتخابات آمریکا، رئیس‌جمهوری روسیه خواستار عقد توافقی میان مسکو و واشنگتن شد که تضمین کند دو طرف درگیر مداخله سایبری در انتخابات‌های یکدیگر نمی‌شوند و در امور داخلی یکدیگر دخالت نمی‌کنند.

مسکو و واشنگتن توافق کنند در امور داخلی یکدیگر دخالت نمی کنند
کد خبر: 435160
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ۱۰:۳۱:۵۳

اعتمادآنلاین| ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در بیانیه‌ای پیش از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکا خواستار "ریست" (دوباره تنظیم کردن) میان ایالات متحده و روسیه شد و گفت او می‌خواهد توافقی میان دو کشور وجود داشته باشد که از حوادثی در فضای سایبری جلوگیری کند.

او گفت: من پیشنهاد دادم تضمین‌های متقابلی برای عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر از جمله فرایندهای انتخاباتی، از جمله استفاده از اطلاعات و فناوری‌های ارتباطی و متدهای پیشرفته ایجاد شود.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات آمریکا، روابط مسکو و واشنگتن در پایین‌ترین سطح از بعد از جنگ سرد قرار گرفته است.

در بیانیه پوتین آمده است: یکی از مهمترین چالش‌های استراتژیک دوران ما، خطر رویارویی تمام عیار در فضای دیجیتال است. ما مایلیم تا بار دیگر پیشنهادی را به ایالات متحده درباره تایید یک برنامه جامع از تدابیر عملی برای ریست روابطمان در عرصه اطلاعات و فناوری‌های ارتباطی ارائه دهیم.

او پیشنهاد داد تا دو کشور به توافقی برای جلوگیری از حوادث مهم در فضای سایبری دست پیدا کنند، چیزی که او به پیمان 1972 آمریکا - شوروی در اوج جنگ سرد تشبیه کرد که جلوی تشدید اوضاع در دریا و هوا را می‌گرفت.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین خواست تا دو کشور خطوط ارتباطی نهادهای متبوع خودشان را برای تبادل‌نظر در خصوص اطلاعات بین‌المللی در مسائل امنیتی کاملا احیا کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بیانیه پوتین را در ویدیویی که این وزارتخانه منتشر کرد، خواند.

رئیس کرملین در حال بازدید از مانورهای نظامی گسترده با مشارکت ایران و چین در جنوب روسیه بود.

پیشنهاد پوتین برای عقد پیمان عدم مداخله در فضای سایبری در شرایطی مطرح می‌شود که کرملین کشورهای غربی را به افزایش کمپین "اطلاعات نادرست" علیه روسیه بر سر مسموم کردن ادعایی الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس روس در ماه گذشته متهم می‌کند.

پوتین همچنین خواستار عقد یک پیمان جهانی شد که توافق کند از چنین متدهایی برای وارد کردن "اولین ضربه" در درگیری‌ها استفاده نشود. رئیس‌جمهوری روسیه گفت: یک مسوولیت ویژه برای جلوگیری از آن در دستان بازیگران کلیدی این عرصه وجود دارد تا از امنیت اطلاعات بین‌المللی اطمینان حاصل کند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد، گفت‌وگو میان مقام‌های روس و آمریکایی در مسائل کلیدی امنیت اطلاع‌رسانی بین‌المللی باید احیا شود. او گفت: گفت‌وگوی حرفه‌ای نباید گروگان اختلاف‌نظرهای سیاسی ما شود.

وزیر امور خارجه روسیه هم جمعه گفت، ظرف چند سال گذشته کشورش به تضعیف انتخابات‌ها در آمریکا و کل سیستم سیاست داخلی آن متهم شده است. او افزود: همانطور که بارها گفته‌ایم، هیچ سندی برای بیان چنین اظهاراتی وجود ندارد. ما از گفت‌وگوی حرفه‌ای و سازنده بر سر تمام مشکلات موجود از طریق مذاکره حمایت می‌کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها