واکنش چاووش اوغلو به سخنان نانسی پلوسی:

شما یاد خواهید گرفت که به خواسته مردم ترکیه احترام بگذارید

به دنبال سخنان جنجالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، وزیر خارجه ترکیه و دیگر مقام‌های این کشور نانسی پلوسی را خطری برای دموکراسی ایالات متحده توصیف کردند.

شما یاد خواهید گرفت که به خواسته مردم ترکیه احترام بگذارید
کد خبر: 435181
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ۱۱:۱۸:۴۸

اعتمادآنلاین| تنها یک ماه پس از سخنان تحریک‌آمیز جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اظهارات یک دموکرات دیگر، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا علیه ترکیه خشم آنکارا را برانگیخت.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از سخنان ضد ترکیه‌ای پلوسی در جریان سخنرانی اخیر او علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرد.

چاووش اوغلو روز جمعه در پیامی توییتری نوشت: ظهور پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دموکراسی این کشور نگران‌کننده است چون نشان‌دهنده نادانی آشکار اوست. شما یاد خواهید گرفت که به خواسته مردم ترکیه احترام بگذارید.

پس از آنکه دونالد ترامپ درباره احتمال عدم پذیرش نتایج انتخابات نوامبر سخن گفت، پلوسی خطاب به ترامپ گفته بود که او در ترکیه، کره‌شمالی یا روسیه نیست و باید به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احترام بگذارد.

پلوسی گفته بود: شما در ایالات متحده هستید و این یک دموکراسی است. خوب چرا تلاش نمی‌کنید که به سوگند خود بر اساس قانون اساسی کشور پایبند بمانید؟

این اظهارات پلوسی با واکنش ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه هم مواجه شد. او گفت: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان‌ آمریکا که نسبت به ترکیه موضع خصمانه گرفته یک سیاستمدار مغرض است. او چنین موضعی را پیشتر هم در قبال ادعای نسل‌کشی ارامنه داشت.

وی افزود: از آنجا که ادعای نسل‌کشی ارامنه با حقایق تاریخی تطبیق ندارد، ارزیابی پلوسی از سیاست‌های ترکیه نیز با حقایق تاریخی و واقعی سازگار نیست.

کالین گفت، تلاش برای حل مشکلات سیاست داخلی ارمنستان از طریق محکوم کردن ترکیه تلاشی واهی است. توصیه ما به آنها این است که تاریخ و اقدامات جدید ترکیه را به درستی ارزیابی کنند.

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ترکیه نیز به انتقاد از پلوسی پرداخت و گفت: در اظهارات بی‌پروای پلوسی ما شاهد بازتاب سوءتعبیرهای فراگیر درباره ترکیه در میان سیاستمداران آمریکایی هستیم. ترکیه کشوری با تجربه سیستم مدرن قانون اساسی است و دموکراسی ترکیه به دلیل تاریخی که دارد، بسیار قوی است.

وی افزود: اظهارات پلوسی در چارچوب بحث‌های اخیر در مورد انتقال مسالمت‌آمیز قدرت پس از انتخابات ایالات متحده در نوامبر انجام شده است. ما باید یادآور شویم که نتایج این انتخابات و خواسته مردمی برای ما محترم است.

این سیاستمدار همچنین از سیاستمداران آمریکایی به ویژه آنهایی که در راس امور هستند، خواست تا از حمله به ترکیه دست بردارند و همانند ترکیه به روشی معنادار در بحران‌ها حاضر شوند.

رئیس مجلس ترکیه هم ضمن انتقاد از اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا علیه آنکارا گفت با حمله به ترکیه و سایر کشورها کارزار انتخاباتی خود را پیش نبرید.

مصطفی شن‌توپ، رئیس مجلس ترکیه در رابطه با اظهارات نانسی پلوسی علیه آنکارا تصریح کرد: به پلوسی و سیاستمداران طیف وی توصیه می‌کنم که با حمله به ترکیه و سایر کشورها کارزار انتخاباتی خود را پیش نبرند.

شن‌توپ افزود: آنها می‌توانند بدون پنهان شدن پشت مفهوم دموکراسی که توسط برخی از سیاستمداران غربی بی‌اعتبار شده است نیز سیاست‌ورزی کنند.

وی در ادامه اظهارات جاهلانه و غیرمحترمانه پلوسی در رابطه با ترکیه را محکوم کرد. سخنان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتقاد تند رئیس پارلمان و ریاست‌جمهوری ترکیه را به دنبال داشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها