کد خبر: 435225
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ۱۳:۲۵:۰۰
| |

جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس دهم:

مجلس سیاسی کاری نکند

عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه معرفی وزیر صمت، واکنش‌های تندی از سوی برخی نمایندگان به همراه داشته است. یکی از نمایندگان با طرح این پرسش از رئیس دولت که «آیا خون شما از مردم رنگین‌تر است؟» بر این حواشی دامن زد.

مجلس سیاسی کاری نکند
کد خبر: 435225
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ۱۳:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه معرفی وزیر صمت، واکنش‌های تندی از سوی برخی نمایندگان به همراه داشته است. یکی از نمایندگان با طرح این پرسش از رئیس دولت که «آیا خون شما از مردم رنگین‌تر است؟» بر این حواشی دامن زد. این واکنش‌ها در حالی رخ داده که معاون اول رئیس‌جمهور به‌عنوان نماینده قانونی به همراه وزیر پیشنهادی به مجلس آمده بود. اگرچه کشور بیش از هر زمانی به همراهی دولت و مجلس نیاز دارد اما اظهارات برخی نمایندگان، چالش‌هایی را میان این دو قوه به وجود آورده است. از نظر برخی از کارشناسان، این اقدامات انتقام‌گیری سیاسی از دولت به حساب می‌آید. موضوعی که در میان بحبوحه مشکلات کشور، از درجه اهمیت بالایی برخوردار نیست. گفت‌وگو با غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس دهم را در ادامه می‌خوانید.

*اخیرا برخی نــمایندگان مجلس،‌ بــه عــدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه معرفی وزیر صمت و حضور برخط در بعضی جلسات دیگر، اعتراض کرده‌اند. آیا با توجه به وجود بیماری کرونا این مطالبات صحت دارند؟

شما بروید و سابقه حضور رئیس‌جمهور در مجلس در دوره‌های نهم و دهم را به دست بیاورید. مگر در سنوات گذشته چنین اقداماتی انجام شده بود؟ حتی در مجلس نهم که بنده حضور داشتم، رئیس‌جمهور دفعات اندکی در صحن مجلس حاضر می‌شدند. اصلا کرونا را کنار بگذاریم، اگر یک رویه‌ای مبنی بر حضور مستمر روسای جمهور در مجلس وجود داشت، این انتقادات بجا بود اما چنین رویه‌ای از آغاز وجود نداشته است. همیشه معاون اول در این جلسات حضور پیدا کرده است. روال این روزها نیز درست مانند قبل است. مطلب دیگر این است که مقامات عالی کشور همگی با این مشکل روبه‌رو هستند. رهبری فرمودند، از آرزوهای من بود با مردم صحبت می‌کردم، کرونا این اجازه را نمی‌دهد. ما نباید افراط و تفریط کنیم. در جنگ هم عده‌ای مشابه همین صحبت‌ها را مطرح می‌کردند. همین موضوعات باعث شد که بعضی اتفاقات ناخوشایند رخ دهد. فرماندهان کارآمد خود را کنار یک نیروی جزء قرار دادیم و گفتیم مگر خون تو رنگین‌تر است؟ این حرف‌ها مبنای فنی و حرفه‌ای ندارد. اگر شما سوابق حضور رئیس‌جمهور در جلسات مجلس را بررسی کنید، چنین رویه‌ای برای حضور، هرگز وجود نداشته است، مگر در اولین مرتبه معرفی وزرای کابینه، آن هم به صورتی که لیست را تقدیم مجلس کرده و جلسه را ترک می‌کردند و یک دفاع کلی در تالیف خود انجام می‌دادند. پس از آن ما چنین سابقه‌ از حضور رئیس‌جمهور سراغ نداریم. نمایندگان بگویند که حتی بدون وجود کرونا شما برای معرفی پنج وزیر قبلی به مجلس آمدید اما حالا نمی‌آیید. ما هرگز چنین روالی را در خاطر نداریم. احساس می‌کنم این حرف یک نوع انتقام‌گیری سیاسی است.

*دامن زدن مجلس به اختلافات با دولت می‌تواند چه تبعاتی در پی داشته باشد؟

مجلس در زمان فعلی باید به مسائلی بسیار فراتر از این موضوعات رسیدگی کند. مجلس شعارهایی درخصوص مجلس انقلابی داده است و باید قدر حمایت رهبری را بداند. مجلس باید به وعده بهبود شرایط اقتصادی که به مردم داده عمل کند. اینکه برخی نمایندگان اصرار بیش از حد بر حضور رئیس‌جمهور در مجلس دارند، به نظر من سوگیری‌ها دیگری دارد. من تاکید و تکرار می‌کنم که بروید و آمار دربیاورید. من این دوره را حتی با سایر دوره‌ها مقایسه نمی‌کنم، رئیس دولت در دوره مجلس نهم چندبار به مجلس آمده که حالا بیاید؟ اصلا صحبت مشکل کرونا نیز مطرح نیست. دفتر دولت نیز باید خود اعلام کند که دولت با مجلس خصومتی ندارد اما مطالبه شما دارای اعتبار نیست. این موضوع ساده هرگز تا این حد مطرح نشده بود، زیرا رئیس‌جمهور همیشه دفاعی کلی از وزیر کرده و تابع تصمیم مجلس است. اگر مجلس وزیر را تایید کرد، قبول می‌کند و اگر وزیر پیشنهادی را رد کرد، طبق زمان تعیین شده در قانون اساسی، فرد دیگری را معرفی می‌کند. احساس من است که مشکل کشور حضور یا عدم حضور رئیس‌جمهور در مجلس نیست، چون وزیر باید خودش از برنامه‌اش دفاع کند و با آرای نمایندگان انتخاب شود. حضور رئیس‌جمهور در مجلس طرحی حاشیه‌ای است. فردی در صداوسیما آمد و با ادبیاتی نادرست به رئیس‌جمهور توهین کرد و این جمله را به کار برد که مگر خون شما رنگین‌تر از مردم است؟ کسانی که می‌توانستند به داد وضعیت امروز کشور برسند با همین نگاه از میان ما رفتند. ما تجارب بسیار ارزنده‌ای داریم. می‌دانستیم بعضی افراد اگر به خط بروند، دیگر برنمی‌گردند و آنها را فرستادیم و دیگر بازنگشتند. بنابراین ما باید نسبت به رفتار با چهره‌های مطرح کشور تجدیدنظر کنیم. من به شخصه حساسیتی بر شخص رئیس‌جمهور ندارم اما احساس می‌کنم این اظهارنظرها بیش از اینکه برای رضای خدا باشد، جهت‌گیری سیاسی دارد.

*باتوجه به اینکه مجلس فعلی در آغاز کار خود قرار دارد، چه اولویت‌هایی را باید به جای این حواشی در نظر بگیرد؟

مجلس باید تلاش کند که با وزیر معرفی‌شده از سوی دولت همراهی کند. رئیس‌جمهور می‌گوید من با شخصی می‌توانم کار کنم. مجلس کلیات برنامه را نگاه کند و اجازه کار بدهد. چون این رئیس‌جمهور است که باید با وزیر کار کند. نمایندگان باید بر عملکرد نظارت کند. اکنون وزارت «صمت» دچار مشکل است. وزارتخانه بدون صاحب مانده و قیمت‌ها دارای نوسان‌اند. سرپرست نمی‌تواند دستور بدهد. وزارتخانه صمت، بزرگ است و صنعت، معدن، بازرگانی و تجارت همگی ذیل همین وزارتخانه هستند. مجلس همراهی کند. به‌خاطر مردم هم که شده نمایندگان با دولت همراهی کنند. تنها یک سال از عمر دولت باقی‌مانده، به‌خاطر یک سال این همه سختگیری درمورد یک وزیر جایز نیست. اجازه بدهید، این وزیر که رئیس‌جمهور مسئولیتش با برعهده گرفته در زمان حدودا ده ماه باقی‌مانده کار خود را شروع کند. وزارتخانه را معلق نگه داشتید و قیمت‌ها در وضعیتی قرار گرفته که می‌بینید. وزیر باید با قدرت خود در وزارتخانه دستور بدهد، تاکید و عزل و نصب کند. سرپرست نمی‌تواند این کار را انجام دهد. مردم بخشی از خسارتی را که به علت نبود وزیر صمت به کشور وارد شد از دید مجلس می‌بینند. مردم می‌گویند مجلس در بازی‌های لجوجانه افتاده است. شان مجلس بالاتر از این صحبت‌هاست. مجلس قوی‌تر، متین‌تر، همراه با دولت و برای حل مشکل مردم اقدام کند. دولت وزیری را معرفی کرده است، اگر دولت می‌تواند با این وزیر کار کند، برنامه‌هایش به واسطه او اجرایی می‌شود و پاسخگوی مردم باشد، رای اعتماد بدهید. اگر زمانی هم خلاف این عمل شد، شما هستید و توان نظارت دارید. با دلار 28 تا 30هزار تومان، مطالبه مردم معلق ماندن وزارت صمت نیست. مردم احساس خوبی از مجلسی که وارد بازی دنا پلاس، واکسن و خدمات مسکن می‌شود، نخواهند داشت.

منبع: آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها