بررسی کم‌کاری دولت و شهرداری در حمل و نقل عمومی

موج سوم‌کرونا وآلودگی درکمین پایتخت

آغاز فصل پاییز و باز شدن مدارس همزمان با تشدید شیوع کرونا در پایتخت، در شرایطی که سیستم حمل و نقل عمومی تهران از کمبود ناوگان و همچنین فرسودگی آن رنج می‌برد و از همین رو، مسوولان ستاد مقابله با کرونا به استفاده از وسایط نقلیه شخصی رای می‌دهند.

موج سوم‌کرونا وآلودگی درکمین پایتخت
کد خبر: 435237
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ۱۳:۵۴:۳۴

اعتمادآنلاین| آغاز فصل پاییز و باز شدن مدارس همزمان با تشدید شیوع کرونا در پایتخت، در شرایطی که سیستم حمل و نقل عمومی تهران از کمبود ناوگان و همچنین فرسودگی آن رنج می‌برد و از همین رو، مسوولان ستاد مقابله با کرونا به استفاده از وسایط نقلیه شخصی رای می‌دهند، همگی حاکی از افزایش احتمال تشدید آلودگی هوا در نیمه دوم سال جاری در قیاس با سال‌های گذشته است. مساله‌ای که منجر به افزایش نگرانی‌ها از گسترده شدن شیوع کووید 19 در نیمه دوم سال جاری شده است، چه آنکه بررسی‌های پزشکی نیز از اثر منفی افزایش آلودگی هوا در شیوع وسیع‌تر کرونا حکایت می‌کنند.در این حال، طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، پایتخت از ابتدای سال تا الان 136 روز هوای قابل قبول، 36 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، 15 روز هوای پاک و دو روز هوای ناسالم داشته است. این در حالی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تهران 137 روز هوای قابل قبول، 26 روز هوای ناسالم برای گروه حساس، 25 روز هوای پاک و یک روز هوای ناسالم داشته است.

رابطه کرونا و آلودگی هوا

به گفته دکتر سید محمد جزایری، رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران، مقالات علمی معتبر دنیا نشان می‌دهند آلودگی هوا سبب آسان‌تر شدن انتقال ویروس کرونا و افزایش موارد بیماری و مرگ و میر ناشی از آن می‌شود.دکتر جزایری پیش از این در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی اظهار کرده بود: هنوز علل اصلی این ارتباط کاملا مشخص نشده ولی یکی از دلایل مهم، احتمالا کاهش پاسخ سیستم ایمنی افراد در نتیجه تماس مزمن با آلاینده‌های هوا است. در غیاب واکسن و داروی مناسب، تنها راه مقابله با ویروس تقویت سیستم ایمنی بدن است.به گفته او، در کشور ما به دلایل مختلف، میزان آلاینده‌های هوا در شهرهای بزرگ به خصوص تهران بالا است و معمولا از اواخر پاییز شاهد پدیده وارونگی دما هستیم که این موضوع احتمال شیوع بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران تاکید کرده بود: در صورتی که برنامه‌های منظم برای رفع معضل آلودگی هوا اندیشیده نشود، به احتمال فراوان شاهد افزایش چشمگیر موارد کووید - 19 خواهیم بود.وی با اشاره به تاثیر آلودگی هوا در افزایش بیماری کرونا در برخی از کشورهای دنیا گفته بود: مطالعات نسبتا فراوانی در کشورهای هند، امریکا، ایتالیا، پرو، انگلیس و آلمان انجام شده است که نشان می‌دهد در مجموع تماس‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت با منابع اصلی آلودگی هوا سبب افزایش بروز بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید - 19 می‌شود.جزایری افزوده بود: محققان ایتالیایی در بررسی‌های خود دریافتند که کرونا در شمال ایتالیا که بخش اصلی صنعتی این کشور است، مرگ و میر بیشتری داشته و بر اساس این بررسی‌ها، آلودگی هوا در این منطقه بیشتر گزارش شده است.

افزایش 30 درصدی آلودگی هوا با لغو طرح ترافیک

به گزارش «تعادل» هفته گذشته، سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر درباره پیامدهای لغو طرح ترافیک در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: در مقطعی که طرح ترافیک لغو شد، شاخصه آلودگی هوای تهران در مرکز شهر تهران بین 25 تا 30 درصد افزایش یافت. شهرداری در بحث حمل و نقل عمومی در مضیقه است و دولت عملا برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران تاکنون کمک لازم را نکرده و شهرداری هم بیش از 17 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد. او درباره میزان کمک درخواستی شهرداری از دفتر رهبری از محل صندوق توسعه ملی عنوان کرد: برای خرید هزار اتوبوس و 210 واگن مترو، مبلغی حدود 8 هزار میلیارد تومان درخواست شده است. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو نیز هفته گذشته با اعلام اینکه تعداد مسافران روزانه مترو به 930 هزار نفر افزایش یافته است، اظهار کرد که به دلیل کاهش درآمدهای مترو و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های تامین قطعات یدکی به دلیل نوسان نرخ ارز، مترو به‌شدت تحت فشار مالی قرار دارد.

شهرداری مصوبات را پیگیری کند

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران‌ اما در پاسخ به پرسشی درباره ناتوانی مدیریت شهری در توسعه حمل و نقل عمومی و عدم تحقق مصوبات دولت گفت: برای تامین اعتبار مصوبات لازم را از دولت گرفتیم و ‌باید تمام تلاش ما اجرای مصوبات باشد. هر جا که به مانعی بر می‌خوریم باید با مسوولان آن را مطرح کنیم. مسوولان شهری باید دقیقا بگویند که چرا اجرای مصوبات فعلی دولت و مجلس در زمینه حمل و نقل شهری امکان پذیر نیست.

او ادامه داد: باید تلاش کرد تا این مشکلات حل شود و نباید بهانه داشته باشند که ما به دلایل تحریم ‌یا نبودن پول و بودجه نمی‌توانیم کاری کنیم، ‌چرا که مصوبات هست و باید آنها را پیگیری و اجرا کنند.هاشمی در پاسخ به اینکه وعده‌های وزیر نفت به شهردار وقت تهران در زمینه حمل‌و‌نقل به کجا رسید؟ گفت: وزارت نفت موظف شده است که در زمینه تامین اتوبوس‌، از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت، تضمین بازپرداخت وام‌هایی که برای این منظور تامین می‌شود را انجام دهد.رییس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه چرا این اقدام تاکنون به درستی اجرایی نشده است؟ اظهار کرد: شهرداری باید قرارداد آن را ببندد و جواب آن را از وزارت نفت بگیرد، چرا که قوانینی برای این کار وجود دارد.

برای مثال وزارت نفت می‌گوید من راستی آزمایی می‌کنم و اگر واقعا در مصرف سوخت صرفه جویی شده بود پول آن را می‌دهم، سازمان برنامه و بودجه نیز باید برای اینکه این اتفاق رخ دهد، تضمین ماده 62 را انجام دهد. رییس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا در شرایط کنونی مصوبات به مرحله اجرا می‌رسد یا خیر؟ گفت: در این مورد هم از طرف دولت و هم از طرف شهرداری کم کاری می‌شود و هر دو طرف 50، 50 مقصر هستند.او در پاسخ به سوال دیگری درباره آمار فوتی‌های کرونا در تهران و سکون شهرداری در اقدامات اجرایی در مقابله با کرونا تصریح کرد: توصیه همه مراکز بهداشتی و درمانی و ستاد ملی کرونا عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی است. شهرداری در این مورد کاملا فعال است.

افزایش آمار فوتی‌های کرونا در تهران

هاشمی ادامه داد: مسوولان بهداشت و درمان و دیگر مسوولان در حال تلاش هستند، در مورد اقدامات پیشگیرانه نیز 80 درصد آن مربوط به خود مردم است. در جلسات شورای شهر دیدید که فاصله‌‌گذاری درست رعایت نمی‌شود و همه این موارد باعث می‌شود، افزایش کرونا اتفاق افتد.او درباره آمار فوتی‌های تهران بر اثر کرونا گفت: تعداد فوتی‌های کرونا در تهران پیش از این تا بیش از صد نفر در روز نیز بالا رفت و مجددا نزولی شد و به تعداد 49 نفر نیز رسید، اما مجدد این آمار افزایش یافته و به 70 نفر رسیده است.

سهم 5 درصدی اتوبوسرانی در آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از تدابیر این شرکت برای کاهش آلایندگی اتوبوس‌های تهران در فصل پاییز که معمولاً آلودگی هوای تهران به دلیل پدیده وارونگی دما افزایش می‌یابد، خبر داد.به گزارش مهر، محمود ترفع با اعلام اینکه معمولاً با ورود به فصل پاییز به دلیل افزایش ترددهای درون‌شهری و وقوع پدیده این ورژن، آلودگی هوای تهران تشدید می‌شود، افزود: سهم اتوبوس‌های شرکت واحد در تولید ذرات معلق هوای تهران 5 درصد و در تولید آلاینده‌های گازی تنها 0.5 درصد است.

62 درصد ناوگان فرسوده است

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به اینکه با وجود سهم پایین اتوبوس‌های شرکت واحد در تولید آلاینده‌های هوای تهران به ویژه آلاینده‌های گازی، تمام تلاشمان را می‌کنیم که همین سهم اندک را نیز به حداقل میزان ممکن کاهش دهیم، اظهار کرد: واقعیت این است که بیش از 62 درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده شده و باید از رده خارج شود اما به دلیل محدودیت‌هایی که با آنها روبه‌رو هستیم، چاره‌ای جز استفاده حداکثری از ناوگان موجود نداریم.ترفع با اعلام اینکه به دلیل فرسودگی ناوگان، بازسازی و بهسازی اتوبوس‌های فرسوده موجود را در دستور کار قرار داده‌ایم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 3600 دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده هستند که بالطبع، آلودگی آنها از اتوبوس‌هایی که هنوز به سن فرسودگی نرسیده‌اند، به مراتب بیشتر است.ترفع در خصوص وضعیت ضد عفونی کردن اتوبوس‌های شرکت واحد در مقایسه با گذشته نیز تاکید کرد: با توجه به ورود 54 دستگاه مه‌پاش سرد موسوم به فوگر، عملیات ضدعفونی کردن ناوگان هم در بخش خصوصی و اتوبوس‌های تک‌کابین و هم در خطوط بی‌آرتی و اتوبوس‌های دو کابین به مراتب بهتر از گذشته انجام می‌شود.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها