معاون فنی گمرک:

صاحبان کالاهای اساسی از پیشنهاد ترخیص و تسویه ارزی سه ماهه استقبال نکردند

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک گفت: تنها صاحبان 23 هزار تن کالای اساسی از 2 و 7 میلیون تن کالای موجود در گمرک از تسهیلات ترخیص بدون تشریفات کالا استقبال کردند.

صاحبان کالاهای اساسی از پیشنهاد ترخیص و تسویه ارزی سه ماهه استقبال نکردند
کد خبر: 435630
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۱۰:۰۵:۰۹

اعتمادآنلاین| مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک در خصوص عملکرد گمرک در حوزه ترخیص کالاهای اساسی گفت: میزان کالا‌های اساسی ترخیص شده از گمرکات حدود 11 میلیون و نیم تن به ارزش 5 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی تفاوت چندانی نکرده، ولی مقداری از کالا‌های اساسی امسال به گندم اختصاص داده شده که از نظر ارزش مقداری پایین‌تر است.

ارونقی گفت: هم اکنون 3 و نیم میلیون تن کالا شامل 25 قلم کالای اساسی در گمرکات و بنادر مهم کشور موجود است.

وی گفت: 3 ونیم میلیون تن کالای غیر اساسی که بیشتر آن در بندر شهید رجایی و حدود 25 هزار کالای غیر کانتینری هم در گمرکات موجود هست که باید نسبت به اظهار و انجام تشریفات گمرکی برای ترخیص این کالا‌ها اقدام شود.

معاون فنی امور گمرکی گمرک: تنها صاحبان 23 هزار تن کالای اساسی از 2 و 7 میلیون تن کالای موجود در گمرک از تسهیلات ترخیص بدون تشریفات کالا استقبال کردند.

حمدرضا متقی، نایب رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو در ارتباط اینترنتی با برنامه گفت: عمده مشکلات واردات لاستیک خودرو مربوط به مسائل ارزی است که یا تخصیص ارز صورت نگرفته و یا اگر گرفته شده، بانک مرکزی تامین ارز نکرده است.

او ادامه داد: حتی در مواقعی چنانچه این دو کار انجام شده، ولی انتقال ارز انجام نشده است و در نتیجه فروشنده خارجی، بهای کالای فروخته شده خود را دریافت نکرده و اسناد مالکیت بازرگانی را به خریدار انتقال نداده و خریدار نمی‌تواند تشریفات گمرکی را طی کند.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو تاکید کرد: مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم بحث مدت یک ماه گواهی آماری بانک مرکزی است که زمان آن بسیار کوتاه است و بازرگان در این مدت هم باید خرید ارز را انجام دهد، هم تامین ریال را، که معمولا از زمانی که ارز تایر به گروه نیمایی انتقال پیدا کرده، این مدت بیش از یک ماه طول می کشد و در نتیجه فیش‌های بانکی ابطال می‌شود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها